کد خبر: 347205
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

شفافیت آرای نظام‌های تقنینی قابلیت اجرا دارد؟

هجمه علیه نمایندگان مجلس بر سر شفافیت آرا دلیلی شد تا خانه‌ملتی‌ها که پیش‌ از این تنها با فوریت این طرح موافقت نکرده بودند، این بار علاوه بر شفافیت آرای خود، به دنبال شفافیت تمامی نهادهای تصمیم‌گیر باشند.

شفافیت آرای نظام‌های تقنینی قابلیت اجرا دارد؟
کد خبر: 347205
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس شورای اسلامی 17 شهریورماه با فوریت طرح شفافیت آرایشان مخالفت کردند تا این طرح به‌ صورت عادی در مجلس بررسی شود. اما همین امر بهانه خوبی برای هجمه علیه نمایندگان مجلس بود آن‌ هم در شرایطی که تنها چند ماه به انتخابات مجلس یازدهم باقی‌ مانده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ،‌ شفافیت آرای نمایندگان برای اولین بار در مجلس دهم مطرح شد و پس از هجمه علیه نمایندگان مجلس آنها به دنبال شفافیت آرای کلیه نهادهای تصمیم‌گیر رفتند.

در همین راستا روز یکشنبه یک‌ فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. این طرح که 180 امضا داشت با 168 رأی موافق، 33 رأی مخالف و سه رأی ممتنع از میان 224 نماینده حاضر به تصویب رسید.

بر اساس ماده‌واحده این طرح: تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرایند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند، از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی‌سازی رأی اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.

تبصره- در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی، این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل انجام است.

نمایندگان در مورد طرح شفافیت آرای نظام تقنینی چه می‌گویند؟

علی مطهری، نماینده تهران، گرچه مخالف شفافیت آرای نمایندگان است و این شفافیت را موجب فشار تبلیغات گروه‌های فشار می‌داند، اما با شفافیت آرای مجمع تشخیص و شورای نگهبان موافق است و عنوان می‌کند که شورای نگهبان و مجمع تشخیص در جایگاهی هستند که تحت‌ فشار واقع نمی‌شوند و شفافیت آرای اعضای این 2 نهاد مطلوب است. شفافیت آرای شورای عالی امنیت ملی هم خوب است، البته به‌ جز مسائل امنیتی که نباید افشا شود.

یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز به اعتمادآنلاین گفت: «شفافیت آرای نهاد‌های تصمیم‌گیر موجب بازگشت اعتماد عمومی می‌شود. »

همچنین طیبه سیاوشی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اعلام کرد: «با توجه به مطالباتی که مردم داشتند و فشارهای دستگاه‌های مختلف برای شفافیت، مجلس به طرح شفافیت آرای نظام تقنینی رأی داد. اما اجرای شفافیت آرای نظام تقنینی به مجلس دهم نمی‌رسد. »

اگرچه شفافیت آرای تمامی نهادهای تصمیم‌گیر می‌تواند موجب بازگشت اعتماد عمومی شود و در کلیت موضوع خوبی است، اما در مرحله اول باید منتظر ماند تا شورای نگهبان در خصوص آن نظر بدهد و در مرحله بعد باید دید با توجه به گستره زیاد این طرح قابلیت اجرا دارد یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها