کد خبر: 364893
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۰۹:۰۵:۴۰
| |

سید کمال‌الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

رانت‌خواری، پارتی‌بازی و نگاه تبعیض‌آمیز از مهمترین موانع سر راه تولیدکنندگان است

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان قرار گرفته رانت‌خواری، پارتی‌بازی و نگاه تبعیض‌آمیز در اعطای وام، زمین، مجوز و پروانه‌های شروع کار است که بعضا شاهد هستیم نگاه یکسانی به همه افراد وجود ندارد.

رانت‌خواری، پارتی‌بازی و نگاه تبعیض‌آمیز از مهمترین موانع سر راه تولیدکنندگان است
کد خبر: 364893
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۰۹:۰۵:۴۰

اعتمادآنلاین| سید کمال‌الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به موانع پیش روی تولیدکنندگان در داخل کشور بیان کرد: در هر کشوری چندین شاخصه وجود دارد که مجموعه وضعیت فضای کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاخص‌هایی که به طور عمده در فضای کسب و کار در کشور ما نقش دارد و موانعی برای تولید کنندگان ایجاد می‌کند در گام اول قوانین و مقررات بی شمار و بخشنامه‌ها و دستور العمل‌هایی است که هر روز تغییر کرده و سبب می‌شود تولیدکننده و سرمایه گذار نسبت به فضای آینده کسب و کار خود احساس امنیت نکند.

وی در ادامه اظهار کرد: به دلیل تغییرات روزمره مقررات و بخشنامه‌ها، سرمایه گذار نمی‌تواند در طولانی مدت برنامه مدونی برای تولید محصولات خود و صادرات آن داشته باشد این امر یکی از مهمترین مواردی است که بر سر راه تولید کنندگان قرار دارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تصریح کرد: از دیگر موانعی که بر سر راه تولید کنندگان قرار گرفته است نظام بانکی کشور است که متاسفانه بانک‌ها در جایگاه موسسات انتفاعی به مشتری نگاه کرده و با گرفتن نرخ سود بالا در ازای ارائه تسهیلات دست و پای تولید کننده را می‌بندند، از سوی دیگر بانک‌ها هیچ گاه خود را در زیان و ریسک تولید کننده شریک نکرده و اگر تولید کننده دچار مشکلی شود علاوه بر سود، جریمه نیز دریافت می‌کند و در نهایت حمایت واقعی از تولید کننده صورت نمی‌گیرد و اگر مشکلی پیش آید تولید کننده نه تنها امنیتی نداشته بلکه باید تمام سرمایه خود را بگذارد و برود.

نماینده مردم تنگی و دشستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دیگر موانعی که بر سر راه تولید کنندگان قرار گرفته رانت خواری، پارتی بازی و نگاه تبعیض آمیز در اعطای وام، زمین، مجوز و پروانه‌های شروع کار است. متاسفانه بعضا شاهد هستیم که با نگاه یکسانی به همه افراد نگاه نمی‌شود و برخی از مجوزها به افرادی خاص تعلق می‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که بعضا مقررات صادرات کالاها هر روز دچار تغییر می‌شود. در محصولات کشاورزی بعضا مشاهده می‌شود آن طور که باید از تولید کننده حمایت نشده و دلالان پای به میدان گذاشته و در بالا و پایین شدن قیمت‌های بازار نیز نقش ایفا می‌کنند.

شهریاری در ادامه با تاکید بر نقش کیفیت کالاها در راستای جلب حمایت مصرف کننده بیان کرد: 100 درصد اگر ما بازار رقابتی در داخل داشته باشیم کیفیت نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال بازار خودرو در داخل کشور ما انحصاری است یعنی واردات خودرو ممنوع بوده و تولید کننده داخلی کیفیت برایش اهمیتی ندارد و مردم مجبور هستند که تولیدات داخلی را با هر کیفیتی بخرند. در حالی که روزی که ما صنعت خودروسازی را در کشور آغاز کردیم بعضی از کشورها حتی توان ساخت یک دوچرخه را نداشتند اما امروز همان کشورها با تولید محصولات با کیفیت بازارهای جهانی را در دست خود گرفتند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: از نظر من باید واردات و صادرات کالاها آزاد بوده و با وضع تعرفه بازار را مدیریت کرد. باید از تعرفه به عنوان یک اهرم برای حمایت از بخش داخلی در برابر صادرات استفاده شود اما در عین حال فضا برای واردات کالاها و ایجاد یک بازار رقابتی سالم باز باشد چراکه نتیجه واردات کالاها ایجاد بازار رقابتی است که تولید کننده داخل را نیز وا می دارد تا به سمت افزایش کیفیت کالای خود برود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها