کد خبر: 371457
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۱۰:۱۶:۰۰
| |

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود مطرح کرد:

هیات‌های نظارت استانی در حال فعالیت هستند/ در خبرگان رهبری 221 نفر در آزمون کتبی شرکت کردند/ براساس اصل 136 برای رای‌اعتماد مجدد کابینه باید نیمی از وزرا تغییر کنند/ ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است/ شورای نگهبان بحث انتقاد از رهبری را ب

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری امروز خود در ارتباط با تایید صلاحیت افراد برای شرکت در انتخابات مجلس گفت: هیات‌های اجرایی کار خود را انجام داده‌اند.

هیات‌های نظارت استانی در حال فعالیت هستند/ در خبرگان رهبری 221 نفر در آزمون کتبی شرکت کردند/ براساس اصل 136 برای رای‌اعتماد مجدد کابینه باید نیمی از وزرا تغییر کنند/ ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است/ شورای نگهبان بحث انتقاد از رهبری را ب
کد خبر: 371457
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۱۰:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، امروز شنبه 30 آذرماه در محل شورای نگهبان در حال برگزاری است.

هیات‌های نظارت استانی کار خود را آغاز کردند

به گزارش اعتمادآنلاین ، سخنگوی شورای نگهبان، در این نشست گفت: هیات‌های اجرایی کار خود را انجام داده‌اند. در حال حاضر هیات‌های نظارت استانی در حال فعالیت هستند. هیات‌های اجرایی نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس را به هیات‌های نظارت استانی اعلام کردند و این هیات‌ها با کسب نظر از هیأت مرکزی نتایج بررسی‌های خود را در موعد قانونی اعلام می‌کنند.

او با اشاره به ثبت‌نام‌ها برای مجلس خبرگان رهبری هم عنوان کرد: 303 نفر برای میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، از این میان272 نفر دعوت به آزمون کتبی شدند که 221 نفر در آزمون شرکت کردند. بعد از آزمون علمی پذیرفته شدگان برای آزمون شفاهی انتخاب می‌شوند و سپس بررسی صلاحیت‌های عمومی آغاز و نتایج اعلام می‌شود.

موظف به اجرای قانون هستیم/ مجلس می‌توانست جلوی ثبت‌نام‌های گسترده را بگیرد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص هجمه‌ها بعد از ردصلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، گفت: عملیات روانی کار شما در رسانه‌هاست ما در شورای نگهبان در این خصوص وارد نیستیم. قانون سه گزینه را صراحتا اعلام کرده است. همه هیات‌ها باید در همین چارچوب عمل کنند. قانون را نمی‌شود نادیده گرفت. موظف به اجرای قانون هستیم.

کدخدایی ادامه داد: این نکته را هم بگویم که مجلس می‌توانست جلوی این ثبت‌نام گسترده را همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم، بگیرد. در دوره گذشته 9 هزار نفر ثبت‌نام اولی داشته‌ایم. این دوره 11 هزار نفر بودند که برای اولین بار ثبت‌نام کردند. قانون‌گذار می‌توانست جلوی این ثبت‌نام بی‌رویه را بگیرد که بر نهادهای نظام هزینه بار نشود.

اصل 146 قانون اساسی اعلام کرده تغییر نیمی از وزرا موجب رای اعتماد مجدد کابینه می‌شود

سخنگوی شورای نگبهان درباره اختلاف‌نظری که درخصوص میزان تغییرات مجاز در کابینه وجود دارد، گفت: اصل 136 قانون اساسی اعلام کرده است که اگر نیمی از کابینه دچار تغییر شود. تعداد وزارتخانه‌ها باید در نظر گرفته شوند و اگر نیمی از وزرا تغییر کنند کابینه باید رأی اعتماد مجدد بگیرد.

همه دستگاه‌ها باید وظایف خود را بر اساس قانون انجام دهند

او درباره انتقاد نسبت به عملکرد هیات‌‌های اجرایی عنوان کرد: معتقدیم که همه دستگاه‌ها باید وظایف خود را بر اساس قانون انجام دهند. چون هنوز آمار دقیقی از بررسی‌های مجدد برای ما ارسال نشده است دقیقاً نمی‌توانیم بگوییم که چقدر از قانون رعایت شده است، اما آنچه مد نظر ماست این است که قانون باید حتماً اجرا شود.

کدخدایی درباره اظهارنظر یک چهره نظامی درخصوص نحوه بررسی‌ها در شورای نگهبان، بیان کرد: «کشور آزاد است و همه اظهارنظر می‌کنند، اما بارها گفته‌ایم که ملاک شورای نگهبان فقط اجرای مر قانون است.

نمایندگان مجلس برای دوره کاملی که در آن قرار دارند، تاییدصلاحیت هستند

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره نمایندگانی که ثبت‌نام می‌کنند و صلاحیت آنها تایید نمی‌شود اما چند ماه آینده در سمت نمایندگی می‌مانند، گفت: نسبت به قانون من گلایه‌ام را اعلام کردم. به نظر ما مجلس کم‌کاری کرده است. همان‌طور که قبلا هم گفته بودیم صلاحیت نمایندگان مجلس، کاندیدای ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری برای همان دوره تایید می‌شود. فرض بر این است نماینده‌ای که برای یک دوره آمده است صلاحیت دارد. اگر نماینده‌ای تایید نشده است این عدم تایید برای دوره بعد است و شامل این دوره‌ای که در آن قرار دارد نمی‌شود.

افراد تبلیغات زودهنگام داشته باشند موضوع را بررسی و اظهارنظر می‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال « اعتمادآنلاین » مبنی بر اینکه یکی از کاندیداها که معاون او هم به خاطر اتهام تخلفات چند هزار میلیاردی در زندان حضور دارد، ثبت‌نام کرد. آیا تخلفات انجام شده در دوران شهرداری ایشان مورد توجه شورای نگهبان قرار میگیرد یا خیر و آیا سخنرانی ایشان تبلیغات زودهنگام حساب می‌شود یا نه، گفت: «برای ما فرد تفاوتی نمی‌کند، سخنرانی ایشان را ندیده ام در صورتی که تبلیغات زودهنگام باشد برای ما فرقی نمی‌کند بررسی می‌کنیم و اظهارنظر می‌کنیم.»

کدخدایی در ادامه درباره تاثیر تخلفات رخ داده در زمان مدیریت این فعال سیاسی رد بررسی صلاحیت او بیان کرد: «قسمت بعد سوال شما هم بگویم که درباره صلاحیت افراد فارغ از اینکه چه کسی باشد در صورتی که از طریق نهادهای قانونی اسناد و مدارکی ارجاع شود شورای نگهبان آنها را بررسی خواهد کرد.»

قانون‌گذار هیات‌ها را محدود به دریافت گزارش چند نهاد خاص نکرده است

او افزود: نهادهایی که گزارش‌دهنده هستند در جایگاه کارشناس هستند و می‌توانند گزارش خود را اعلام کنند. هیچ محدودیتی برای گزارش وجود ندارد. قانون‌گذار اعلام کرده که برای دریافت گزارش محدودیتی وجود ندارد و می‌توان از چندین نهاد استفاده کرد. قانون‌گذار هیات‌ها را محدود به چند نهاد خاص نکرده است و گزارش نهادهای محلی هم می‌تواند در تایید صلاحیت‌ها مورد نظر قرار گیرد.

دیدارها در شورای نگهبان مختص اصلاح‌طلبان نیست

کدخدایی در خصوص دیدار با احزاب و شخصیت‌های سیاسی عنوان کرد: فارغ از بحث احزاب، شخصیت‌ها هم درخواست دیدار می‌کنند. آقای دکتر عارف، آقای انصاری، آقای خرازی و... آمده‌اند. هر زمان درخواستی برای حضور باشد این کار انجام می‌شود و فقط مخصوص اصلاح‌طلبان نیست. ملاک شورای نگهبان قانون فعلی است، اما در دوره‌های آینده با کمک شما اصلاح خواهد شد. در همه این جلسات ابهامات و سوالاتی وجود دارد. دوستان ما توضیح دادند که همه مراحل براساس قانون انجام می‌شود. سوالات و ابهامات را توضیح می‌دهیم اما اگر این دیدارها چانه‌زنی تلقی شود، نه چنین چیزی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره انتقاد از رهبری و تاثیر این انتقاد در بررسی صلاحیت نامزدها گفت: شورای نگهبان بحث انتقاد از رهبری و هیچ نهاد دیگری را برای تایید صلاحیت مدنظر قرار نمی‌دهد، اما در موضوع توهین و شکستن چارچوب‌ها این موارد متفاوت است.

او در پاسخ به این سوال که کارگروهی در دولت برای انتخابات تشکیل شده است این برخلاف حق بی‌طرفی نیست، افزود: دولت به جز وزارت کشور که در حوزه مدیریت انتخابات است وظیفه دیگری ندارد. من درباره موضوعی که شما پرسیدید اطلاعی ندارم و اولین بار از زبان شما می شنوم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها