کد خبر: 376335
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۳:۲۲:۴۸
| |

حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان:

اقدام موشکی ایران دفاع مشروع درمقابل تروریسم دولتی آمریکا بود

قدرت الله حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان با اشاره به اینکه صلح‌دوستان جهان اقدام آمریکا را در ترور سردار سلیمانی محکوم می‌کنند، گفت: اقدام متقابل ایران مصداق «دفاع مشروع» برابر ماده 51 منشور سازمان ملل است.

اقدام موشکی ایران دفاع مشروع درمقابل تروریسم دولتی آمریکا بود
کد خبر: 376335
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۳:۲۲:۴۸

اعتمادآنلاین| ‌ قدرت الله حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان درباره اقدام سپاه پاسداران در حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق که در انتقام خون سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار ابومهدی المهندس و همرزمانشان انجام شد، اظهار داشت: عمل آمریکا حمله در خاک دولت ثالثی مانند عراق که عضو سازمان مل متحد است، قطعاً عنوان تروریسم دولتی اطلاق می‌شود.

وی افزود: اقدام موشکی سپاه پاسداران براساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد قانونی و مجاز و مشروع بود ثانیاً، ایران در مقام اینکه چنین تحرکاتی تکرار نشود، از باب دفاع مشروع مطابق منشور سازمان ملل متحد این حق را دارد که از خود دفاع کند. منشور سازمان ملل متحد مسئولیت اساسی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده شورای امنیت سازمان گذاشته است، منتها در شرایطی که حمله‌ای واقع بشود هم مطابق حقوق بین‌الملل عرفی که اسبق و مسبوق به تشکیل سازمان ملل است و هم برابر ماده 51 منشور، مادام که هنوز شورای امنیت تصمیمی در این مورد نگرفته باشد، دولت مورد حمله حق دارد که با استفاده از نیروی نظامی ملی خودش دفاع مشروع کند، که به نظر بنده، این اقدام یکی از مصادیق دفاع مشروع وقانونی بود.

نایب رییس خانه احزاب ایران با بیان اینکه دولت عراق هیچگاه اجازه‌ای به آمریکا برای اقدام نیروهایش بر علیه دولت دیگر نداده بود، تصریح کرد: سردار سلیمانی با مجوز قانونی وارد خاک عراق شده است و عمل آمریکا تجاوز و تروریزم دولتی محسوب می‌شود. سابق بر این اگر تروریسم دولتی انجام می‌شد و شخصیتی که بدون اطلاع و آگاهی به کشور دیگر رفته بود ترور می‌کردند، باز هم دولت‌های مباشر در ترور، اقرار به این امر نمی‌کردند اما دونالد ترامپ با افتخار اعلام می‌کند به دستور شخص خود او این کار انجام شده است.

حشمتیان تاکید کرد: تمام عقلا و صلح‌ دوستان جهان با عمل ترامپ مخالفند و آن را محکوم می‌کنند و اقدام متقابل ایران از مصادیق دفاع مشروع برابر ماده 51 منشور سازمان ملل است. در هر موردی که صلح و امنیت بین‌المللی یا منطقه‌ای به‌ خطر بیفتد برابر ماده 24 منشور سازمان ملل متحد مسئولیتش با شورای امنیت است و می‌توان به شورای امنیت شکایت کرد که در این منطقه به‌ علت حرکت نظامی و جنایتکارانه آمریکا صلح منطقه به‌ خطر افتاده است.

وی معتقد است که شورای امنیت باید حتماً تشکیل جلسه دهند و تصمیم‌گیری کنند و تصمیمات آنها برابر ماده 25 منشور برای تمام اعضا لازم‌الاجرا است و باید خواسته و ناخواسته آن تصمیم را اعضای سازمان برابر تعهدی که قبلا کرده‌اند بپذیرند و اجرا کنند.

رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان در پایان افزود: با این‌حال در شرایطی که شورای امنیت تشکیل نشده و سکوت کرده است، ایران همچنان از حق دفاع مشروع برخوردار است چراکه ممکن است عدم اقدام ایران موجب تجری و تجاوز و اعمال زور طرف مقابل شود و از نو حرکات مشابه را انجام دهد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها