کد خبر: 378767
|
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ۰۹:۲۹:۴۰
| |

رسولی، رییس ستاد انتخابات شورای عالی اصلاح‌طلبان:

کاندیداهای اصلاح‌طلب تاییدصلاحیت نشوند امکان ارایه لیست وجود ندارد

رییس ستاد انتخابات شورای عالی اصلاح‌طلبان گفت: کاندیداهای اصلاح‌طلب تاییدصلاحیت نشوند امکان ارایه لیست وجود ندارد.

کاندیداهای اصلاح‌طلب تاییدصلاحیت نشوند امکان ارایه لیست وجود ندارد
کد خبر: 378767
|
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ۰۹:۲۹:۴۰

اعتمادآنلاین| حدود 90 درصد چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برای کاندیداتوری مجلس ردصلاحیت شدند. این را شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای که در روزهای اخیر به این ‌منظور منتشر کرد، اعلام کرده است. حال با توجه به موج ردصلاحیت‌های گسترده توسط شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان برای انتخاب راهبرد و تاکتیک انتخاباتی خود در انتخابات پیش‌ رو با مشکلاتی بیش از پیش مواجه هستند.

هرچند اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در حال رایزنی‌هایی هستند تا مگر به‌ لطف این رایزنی‌ها نتایح روند بررسی صلاحیت‌ها تغییر کند بنابراین تا پاسخگویی شورای نگهبان نسبت به این اعتراض‌ها باید تا 22 بهمن‌ماه، یعنی موعد اعلام نتایج نهایی نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم صبر کرد تا نتایج نهایی مشخص شود. به همین دلیل حسن رسولی، رییس ستاد انتخابات شورای عالی اصلاح‌طلبان ، درباره راهبرد جریان اصلاحات در انتخابات پیش‌رو گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

*آقای رسولی! در این دوره از انتخابات هم اصلاح‌طلبان با ردصلاحیت گسترده، توسط شورای نگهبان مواجه شدند. واکنش اصلاح‌طلبان نسبت به این رد صلاحیت‌ها چیست؟

موضع اصلاح‌طلبان همان بیانیه‌ای است که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان منتشر کرده است.

*باتوجه به شرایط حاکم بر انتخابات و حوادث و رویدادهایی که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد بودیم، استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش ‌رو چه خواهد بود؟

راهبرد جریان اصلاحات تحریم نیست. راهبرد ما حضور در استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه‌ای است که نامزدهای اصلاح‌طلب تاییدصلاحیت شده و واجد شرایط و معیارهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باشند و از این طریق امکان انتخاب‌گری برای پایگاه‌های رای جریان اصلاحات فراهم باشد. طبعا در حوزه‌هایی که فاقد نامزد اصلاح‌طلب تایید صلاحیت‌شده باشیم و این کاندیداها در مراحل بعدی هم توسط شورای نگهبان تایید نشده و در این حوزه‌ها تغییری در وضعیت بررسی صلاحیت‌ها ایجاد نشود، عملا امکان ارایه لیست برای جریان اصلاحات وجود ندارد. این راهبردی است که از مدت‌ها پیش در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح شده است و قرار بر این است که همین راهبرد در انتخابات مجلس یازدهم اجرا ‌شود.

*همواره در آستانه انتخابات و درصورتی که شاهد ردصلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب هستیم، برخی بزرگان این جریان و همچنین بعضی چهره‌های متنفذ به ‌نمایندگی از جریان اصلاحات، اقدام به رایزنی با شورای نگهبان و نهادهای موثر در روند بررسی صلاحیت‌ها می‌کنند. در دوره فعلی و شرایطی که امروز اصلاح‌طلبان با آن مواجهند، چه برنامه‌ای دارید؟ آیا قرار است این دست رایزنی‌ها در دستور کارتان قرار گیرد؟

به عنوان رییس منتخب ستاد مرکزی انتخاب اصلاح‌طلبان انتظار دارم که مراجع عالیه نظام همچون سران سه قوه، شورای عالی امنیت ملی، وزیر کشور که مجری انتخابات است و در راس همه این نهادها و اشخاص، مقام معظم رهبری که در نماز جمعه کمافی‌السابق مشارکت حداکثری را عامل تحکیم، تقویت و مشروعیت نظام اعلام کردند، در فرصت باقیمانده، شورای نگهبان به گونه‌ای تجدیدنظر کند که شاهد آرایش انتخاباتی متنوع و حضور همه نامزدها از گروه‌های فکری داخل نظام را داشته باشیم. در این صورت انتخابات رقابتی می‌شود و به‌‌رغم همه نارضایتی‌های موجود، ضریب مشارکت بالا می‌رود. علاوه بر این از نامزدهای رد صلاحیت شده نیز خواهش کردیم که در فرصت باقیمانده در راستای استیفای حقوق خود، نسبت به ردصلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان به این شورا مطابق قانون اعلام شکایت کرده و اعتراض کنند.

البته با حفظ هویت و منزلت جریان اصلاحات و با پرهیز از اینکه این رفتارها دور از روش و منش اصلاح‌طلبی باشد و رنگ و لعاب چانه‌زنی برای استقرار قدرت را داشته باشد. نامزدها می‌توانند در چارچوب مواد 52 و 53 قانون انتخابات یعنی مصوبه ماده 78 مجمع تشخیص مصلحت نظام از حقوق فردی و سیاسی خود دفاع کنند. آنها می‌توانند ضمن گفت‌وگو با اعضای شورای نگهبان تلاش کنند با ارایه اسناد و مدارک به مراجع نظارتی شورای نگهبان، در فرصت باقیمانده در صف کاندیداهای اصلاح‌طلب قرار بگیرند. به این دلیل که در شرایط فعلی، منافع ملی و بقای ایران در گروی برگزاری انتخاباتی باشکوه و مشارکتی است. این مساله به هیچ عنوان برای جریان اصلاحات قابل‌قبول نیست فردی که سال‌ها معاون وزیر، استاندار و شهردار تهران بوده است، همچنین سال‌ها در جنگ حضور داشته است، ردصلاحیت شود. انتظار داریم در این فرصت باقیمانده، شاهد تغییر در روند رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به نفع منافع ملی و مشارکت عمومی باشیم.

*اما آیا فکر می‌کنید اعتراض به این شیوه‌ای که فرمودید، موثر واقع خواهد شد و درنهایت تاثیری در روند ردصلاحیت‌ها داشته باشد؟

ببینید، به هر حال این حق کاندیداهای انتخابات است و به هر تفسیر باید از این حق استفاده شود. اینکه تاثیر داشته باشد یا تاثیر نداشته باشد، بحث جداگانه‌ای است. در ادوار گذشته ما شاهد برخوردهای متفاوتی نسبت به پاسخگویی به اعتراض‌هایی بودیم که از سوی کاندیداهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت‌شده صورت گرفته است؛ چنان‌که در برخی مواقع این شکایت‌ها موثر واقع شده و در نتایج نهایی تاثیر مثبت داشته و در بعضی مواقع هم تاثیر چندانی نداشته است. بنابراین نمی‌توان حکم کلی داد.

*برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید و همچنین تعدادی از چهره‌های حزبی اصلاح‌طلب از نقش رییس فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در راستای چنین رایزنی‌هایی صحبت کرده‌اند؛ مشخصا نقش محمدرضا عارف در این رایزنی‌ها چه خواهد بود؟

همه اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و به‌خصوص آقای عارف، چنان‌که شما هم اشاره کردید هم به عنوان رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و هم به عنوان رییس فراکسیون امید مجلس، با حفظ شأن و منزلت کاندیداهای اصلاح‌طلب در تعامل با مراجع مختلف نظارتی و جهت کمک به اصلاح وضع موجود، از تمام توان خود به صورت پنهان و پیدا استفاده می‌کنند.

*در دهمین دوره انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان با این استدلال که مبادا مجلس در اختیار تندروها قرار گیرد، «لیست امید» را ارایه کردند و از مردم خواستند با حضور پای صندوق‌های رای به این لیست انتخاباتی ائتلافی رای بدهند اما در این دوره به‌رغم شرایط نسبتا پیچیده‌تر کشور و خطرات بیشتری که کشور را تهدید می‌کند و اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها نیز افزایش یافته، ظاهرا چنین ائتلافی در دستورکار و راهبرد اصلاح‌طلبان قرار نگرفته است؛ علت چیست؟به بیان دیگر، چرا در این دوره که امکان پیروزی تندروها بیشتر شده، قرار نیست لیستی ارایه شود؟

راهبردهای سیاسی جریان اصلاحات متاثر از شرایط اجتماعی و سیاسی در هر مقطع انتخاباتی است. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که از دبیران کل و اعضای ارشد احزاب اصلاح‌طلب تشکیل شده است، برای انتخابات پیش رو، راهبرد ارایه لیست کاملا اصلاح‌طلب را تصویب کرده بود و ائتلاف با سایر جریان‌های غیر اصلاح‌طلب باتوجه به وضعیت ردصلاحیت‌ها و جهت ارتقای کیفی سطح مجلس و فراکسیون اصلاح‌طلبان در دستور کار ستاد مرکزی اصلاح‌طلبان قرار ندارد.

*درحالی که مشکل عمده اصلاح‌طلبان، ردصلاحیت گسترده نیروهای منتسب به جناح است، اصولگرایان در طرف مقابل همچون ادوار گذشته بر سر دستیابی به اجماع کامل و لیست واحد به مشکل برخورد کرده‌اند. به نظرشما آیا اصولگرایان قادر خواهند بود برای ارایه لیست به اجماع برسند؟

جریان اصولگرا امروز برخلاف تبلیغات خود، به‌ لحاظ همگرایی و انسجام وضعیت مطلوبی ندارد. امیدوارم جریان اصلاحات هم همچون انتخابات گذشته با انسجام به پیروزی برسد اما درمورد اصولگرایان باید بگویم که در صورت تداوم این وضعیت بعید است که بتوانند به اجماع برسند؛ به بیان دیگر با توجه به تفاوت آرا و اختلافات جدی که اصولگرایان میان خود دارند، بعید می‌دانم که بتوانند به لیستی واحد و یکپارچه برسند.

*و درنهایت اینکه با توجه به صف‌بندی موجود در آستانه انتخابات، پیش‌بینی‌تان از ترکیب مجلس یازدهم چگونه خواهد بود؟

اوضاع سیاست‌های داخلی ایران از نظر من قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین پاسخ دادن به این پرسش، دستکم در شرایط کنونی برایم دشوار است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها