کد خبر: 391178
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از مبتلایان خاص کشور به ویروس کرونا گزارش می‌دهد:

ویروسی که مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد/ 23 نماینده مجلس تست کرونای مشکوک خود را تکرار کردند/ کمبود کیت مخصوص تشخیص کرونا و زیاده‌خواهی غیرمسئولانه

ویروس کرونا هم مثل بسیاری از بیماری‌های واگیر دیگر مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و وقتی وارد کشور شد، تر و خشک را با هم سوزاند؛ یعنی برای این ویروس فرقی ندارد کسی که مبتلا شده از مقامات است یا جزو مردم عادی. هر کسی را که نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشد گرفتار می‌کند و گاه به کام مرگ می‌کشاند!

ویروسی که مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد/ 23 نماینده مجلس تست کرونای مشکوک خود را تکرار کردند/ کمبود کیت مخصوص تشخیص کرونا و زیاده‌خواهی غیرمسئولانه
کد خبر: 391178
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ معصومه معظمی - پس از اینکه سروکله ویروس کرونا (بیشتر بخوانیم) از ووهان چین پیدا شد، بسیاری از مردم و مسئولان به دلیل سطح وسیع مراودات ایران و چین از ورود ویروس کرونا به کشور اظهار نگرانی کردند و خواستار لغو کلیه پروازهای ماهان به چین و مراودات معمول شدند (بیشتر بخوانیم) .

اما با وجود توصیه‌ها و نامه‌نگاری نمکی، وزیر بهداشت و درمان کشور به معاون اول رئیس‌جمهوری، این کار با تاخیر زیاد صورت گرفت. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، هم در این باره گفته است: «پروازهای مسافری به چین متوقف شده است.» (بیشتر بخوانیم) ولی هنوز شنیده‌ها حاکی از آن است که به صورت موردی هواپیمایی ماهان هنوز پروازهای خود را به چین لغو نکرده است!

اقدامی پیشگیرانه که برخی آن را غیرعلمی می‌دانند

اگرچه اخبار و شایعاتی مبنی بر ورود ویروس کرونا قبل از اعلام رسمی آن به کشور مطرح بود، ولی هیچ مقام مسئولی این اخبار را تایید نکرد و تنها 2 روز مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس، این خبر با اعلام 2 فوتی در قم رسماً رسانه‌ای شد؛ زمانی که نامزدهای انتخاباتی در میتینگ‌ها و گردهمایی‌های تبلیغاتی خود شرکت کرده و مردم زیادی را در معرض ابتلا قرار داده بودند.

پزشکیان: ارقام واقعی نیست؛ برخی از مبتلایان علامت ندارند

به همین دلیل است که با گذشت 2 هفته از برگزاری انتخابات و اعلام خبر رسمی ورود کرونا به کشور، طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تا این 13 اسفند، تعداد مبتلایان 2336 و جان‌باختگان 77 نفر اعلام شده است.

با این حال مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس، این آمار را منطبق با واقعیت نمی‌داند و معتقد است: «عدد و رقم‌ها واقعی نیست، چون یک تعداد از این بیماران اصلاً علامت ندارند.» وزیر بهداشت دولت اصلاحات در گفت‌وگویی از قرنطینه نشدن قم انتقاد کرده و گفته است: «اگر 15 روز مملکت را تعطیل می‌کردند، مثل عید که 20 روز تعطیل است، چه می‌شد؟ ولی متاسفانه نکردند و این گرفتاری در اکثر استان‌ها پیدا شده است. بحث ویروس و بیماری‌های واگیر شوخی‌بردار نیست.» (بیشتر بخوانیم)

اگر 15 روز مملکت را تعطیل می‌کردند، مثل عید که 20 روز تعطیل است، چه می‌شد؟

حتی غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت، هم بر این پندار است که این ارقام با آنچه به آنها اعلام شده مطابقت ندارد و این آمار شبیه به شوخی است.

همان‌طور که پزشکیان تاکید کرده، برخی دیگر از متخصصان بر این عقیده بودند که برای در امان ماندن کشور باید کانون آلوده قرنطینه شود و برخی اقدامات پیشگیرانه در قم صورت گیرد، اما عده‌ای در برابر این نظر مقاومت کردند. هنوز هم کسانی هستند که در مقابل این مساله مقاومت می‌کنند و قرنطینه کانون آلوده به ویروس را قرون وسطایی، غیرعلمی و اقدامی مربوط به قبل از جنگ جهانی اول می‌خوانند؛ هرچند بعداً مشخص شد صاحب این تفکر هم خودش به کرونا ویروس آلوده شده است (بیشتر بخوانیم) !

مسئولان و برخی اقدامات غیرمسئولانه

چنین اقدامات غیرمسئولانه‌‌ای سلامت و جان مردم را بیش از هر وقت دیگری در معرض خطر قرار داده است. البته این ابتلا و گرفتن قربانی از بین مبتلایان، صرفاً مربوط به مردم عادی نیست و کرونا جان تعدادی از مسئولان، مقامات و نمایندگان مجلس را هم که ارتباط بیشتری با کانون شیوع آلودگی (قم) داشته‌اند تهدید می‌کند.

تست کرونای 23 نماینده مجلس مثبت اعلام شد

به گفته عبدالرضا مصری نایب‌رئیس مجلس، از 100 نماینده فعلی که تست کرونا داده‌اند 23 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

حال آنکه با کمی دوراندیشی می‌توانستند جلوی این اتفاق را بگیرند. عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس، با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: «تاکنون تست کرونای 23 نفر از نمایندگان مثبت بوده چراکه این افراد ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند. از طرفی نمایندگان ناقل ویروس‌های مختلفی از نقاط مختلف کشور هستند که ممکن است ویروس جدیدی خلق شود، بنابراین به نمایندگان و منتخبان توصیه می‌کنیم که فعلاً ارتباط خود را با مردم قطع کنند تا آسیبی متوجه آنها نباشد.»

نمایندگان ناقل ویروس‌های مختلفی از نقاط مختلف کشور هستند که ممکن است ویروس جدیدی خلق شود، بنابراین به نمایندگان و منتخبان توصیه می‌کنیم که فعلاً ارتباط خود را با مردم قطع کنند تا آسیبی متوجه آنها نباشد.

پیش از این محمدعلی وکیلی، دیگر عضو هیات‌رئیسه مجلس هم طی توییتی از مثبت شدن تست کرونای 20 نماینده مجلس خبر داده بود.

البته از این تعداد تنها محمود صادقی نماینده تهران، مجتبی ذوالنوری نماینده قم، معصومه آقاپور نماینده شبستر، قاسم میرزایی‌نیکو نماینده دماوند، سکینه الماسی نماینده ماهشهر، منصوری نماینده ساوه و احمدی لاشکی نماینده چالوس به صورت رسمی از مثبت بودن تست خود خبر داده‌اند.

عباسی: نمایندگانی که تست کرونایشان مشکوک بود آن را تکرار کردند

در این باره اسدالله عباسی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، طی گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین ، به توضیح بیشتر این موضوع پرداخت و گفت: «از بین نمایندگان فعلی مجلس حدود 130 تا 140 نماینده در تهران تست کرونا داده‌اند که طبق اعلام خودشان، تست پنج نفر آنها مثبت شده و تست 23 مشکوک است که مشکوک‌ها برای بار دوم تست داده‌اند.»

او گفت که هنوز جواب تست دوم نمایندگان آماده نشده و وزارت بهداشت جواب تست را به خود آنها اعلام خواهد کرد. عباسی تاکید کرد: «در صورتی که خود نمایندگان مثبت بودن تست‌شان را اعلام کنند هیات‌رئیسه در جریان تعداد واقعی نمایندگان مبتلا به کرونا قرار خواهد گرفت.» سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس همچنین تاکید کرد: «آمار 23 نماینده کرونایی که آقای مصری، نایب‌رئیس مجلس، اعلام کرده قطعی نیست و ممکن است آمار بعد از آمدن جواب تست دوم آنها تغییر کند.»

آمار 23 نماینده کرونایی که آقای مصری، نایب‌رئیس مجلس، اعلام کرده قطعی نیست و ممکن است آمار بعد از آمدن جواب تست دوم آنها تغییر کند.

عباسی توضیح داد علاوه بر این تعداد نمایندگان که در تهران تست داده و به دلیل مشکوک بودن تست‌شان برای دومین بار تست داده‌اند، برخی دیگر از آنها که در حوزه‌های انتخابیه خود دسترسی داشته‌اند نیز تست کرونا داده‌اند.

ویروسی که مسئولان مبتلا را می‌خنداند و مردم را به کام مرگ می‌کشد!

در حالی نمایندگان مجلس و برخی مسئولان و مقامات دوباره و شاید سه باره تست کرونا می‌دهند و گاهی با لب خندان و در شرایطی عادی و مساعد از مثبت شدن تست کرونای خود به مردم خبر می‌دهند یا در قالب توییت با استیکر خنده اعلام می‌کنند آنها هم کرونایی شده‌اند که به دلیل کمبود کیت تشخیص کرونا، این امکان حتی برای بار اول هم برای مردم فراهم نیست؛ یعنی تنها در شرایطی از مردم تست گرفته می‌شود که در آی‌سی‌یوی بیمارستان بستری شوند.

این موضوع اعتراض و انتقاد جدی مردم را برانگیخته و این اقدامات را تبعیضی آشکار می‌دانند. اتفاقی که می‌تواند به شکاف عمیق بین مردم و مسئولان بینجامد.

به طوری که احمد مسجد جامعی، نماینده شورای شهر تهران با انتشار متنی در توییتر شخصی‌اش، تجربه خود را در مواجهه با کرونا به اشتراک گذاشته است. او نوشته است که احساس می‌کند «حق حیات» در ایران فراموش شده است: «با کمال تاسف، احساس می‌کنم که به اصولی‌ترین حق انسانی بی‌اعتنایی می‌شود؛ از اطلاع‌رسانی تا مواجهه پیشگیرانه و مراحل درمانی و در یک کلام، آنچه فراموش شده «حق حیات» است.»

چهره‌هایی که تست‌شان مثبت شد

موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و جدا از نمایندگان مجلس، برخی مقامات دولتی هم این روزها با کرونا دست به گریبان‌اند. کرونا حتی از بین مقامات هم قربانی گرفته است تا ثابت کند تبعیضی در این باره قائل نمی‌شود و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد.

در این راستا، طبق اعلام‌های رسمی، تاکنون معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری (بیشتر بخوانیم) ، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت (بیشتر بخوانیم) ، پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس تهران، مرتضی رحمان‌زاده شهردار منطقه 13 تهران ( بیشتر بخوانیم) ، محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم (بیشتر بخوانیم) ، فریدالدین حدادعادل پسر غلامعلی حدادعادل، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در دولت یازدهم و محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و منتخب تهران در مجلس یازدهم، از جمله مقاماتی هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند.

البته اخباری مبنی بر مثبت شدن تست کرونای رضا رحمانی وزیر صمت و بستری شدنش در بیمارستان منتشر شده بود که از سوی روابط عمومی این وزارتخانه تکذیب شد. روابط عمومی وزارت صمت دلیل سرفه‌های وزیر صمت در یک برنامه زنده تلویزیونی را «عوارض شیمیایی ناشی از دوران دفاع مقدس» خواند (بیشتر بخوانیم) .

اما برخی چهره‌ها و مقامات از جمله رضا پورخانعلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار (بیشتر بخوانیم) ، حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی از چهره‌های برجسته حوزه علمیه قم (بیشتر بخوانیم) ، مجتبی فاضلی مسئول دفتر و مسئول اجرایی و مالی آیت‌الله موسی شبیری زنجانی (بیشتر بخوانیم) ، سید محمد میرمحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (بیشتر بخوانیم ) و احمد تویسرکانی مشاور رئیس قوه قضاییه هم هستند که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

تبعیضی که مردم را عصبانی کرد

البته جدا از برخی رفتارهای تبعیض‌آمیز برای مقامات و مسئولان نسبت به مردم از جمله امکان تست فوری یک‌باره و دوباره کرونا برای آنها با وجود محدودیت کیت‌های تشخیص در کشور و ارائه کیف‌های محتوی اقلام بهداشتی و ضدعفونی رایگان به نمایندگان مجلس در حالی که اکثر مردم به دلیل احتکار اقلامی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده توسط سودجویان یا قیمت‌های گزاف از این لوازم ضروری محروم‌اند، از دیگر سو برخی نمایندگان پزشک هم هستند که در کنار سایر پزشکان و کادر درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا دست به کار شده و اقدامات انسان‌دوستانه‌ای انجام می‌دهند.

در این باره همایون یوسفی، نماینده اهواز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اعلام کرده است که برای مبارزه با کرونا دست به کار شده‌اند. او افزوده: «قرارگاهی برای مبارزه با بیماری کرونا در وزارت بهداشت تشکیل شده است و بنده به همراه چند تن از دوستان نماینده در این قرارگاه حضور داریم و موضوعات را پیگیری می‌کنیم تا ان‌شاءالله این بیماری ریشه‌کن شود.»

قرارگاهی برای مبارزه با بیماری کرونا در وزارت بهداشت تشکیل شده است و بنده به همراه چند تن از دوستان نماینده در این قرارگاه حضور داریم و موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

با این حساب در شرایطی که با مشکلات عدیده‌ای در کشور برای مقابله با ویروس کرونا مواجهیم، بهتر است مسئولان در کنار مردم بدون مرزبندی‌های سیاسی و خط کشی‌های پررنگ و دیوار ایجادشده بین مسئول و مردم بپردازند. همچنین باید علاوه بر مقابله با ویرس کرونا به مقابله با بحران‌های اجتماعی ناشی از بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و مقابله با احتکار و گران‌فروشی توجه شود تا از این پیچ خطرناک به سلامت عبور کنیم. چراکه کرونا در مسیر عبور خود با کسی تعارف ندارد و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و باید از یکدیگر مراقبت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها