کد خبر: 392665
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۰۷:۴۸:۵۹
| |

سیدمحمد صادق آل محمد، حقوقدان:

مجلس برای وضع قانون نیازمند «استقلال، آزادی و مصونیت» است

یک حقوقدان گفت: کار خاص مجلس شورای اسلامی وضع قانون است و برای برای وصول به این هدف استقلال، آزادی و مصونیت از شرایط لازم برای انجام وظایف و تکالیف نمایندگی است.

مجلس برای وضع قانون نیازمند «استقلال، آزادی و مصونیت» است
کد خبر: 392665
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۰۷:۴۸:۵۹

اعتمادآنلاین| سیدمحمد صادق آل محمد، حقوقدان، با اشاره به اهمیت قانونگذاری به عنوان وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون اساسی کشور قوه مقننه ریشه در آرای عمومی دارد و اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می شود و مصوبات آن برای اجرا به قوه مجریه و قضائیه ابلاغ می‌گردد. به موجب اصل 71 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، می‌تواند قانون وضع کند.

وی افزود: مجلس بنا بر تجویز قانون اساسی و بنا بر اختیاراتی که از سوی مردم به او تفویض می‌شود، مقام صالح برای شناخت نیازهای جامعه و تصویب قانون در موارد مقتضی است. دولت با توجه به نیازهای جامعه و تشخیص ضرورت‌های قانونی مبادرت به تهیه و تدوین لوایح قانونی می‌نماید و پس از تصویب هیات وزیران لوایح قانونی را به مجلس تقدیم می‌دارد.

این وکیل دادگستری گفت: نمایندگان مردم در مجلس حق دارند که طرح‌های قانونی را تهیه و به رئیس مجلس تسلیم دارند تا مورد بررسی و احیاناً تصویب قانونی قرار گیرد. به هر حال کار خاص مجلس شورای اسلامی وضع قانون است. مجلس شورای اسلامی باید به گونه‌ای سازمان داده شود که قادر باشد به نحو احسن وظایف و اختیارات قانونی خود را اعمال نماید. برای وصول به این هدف استقلال، آزادی و مصونیت از شرایط لازم برای انجام وظایف و تکالیف نمایندگی است. یعنی نمایندگان و مجلس هم باید استقلال داشته باشند، در پیشنهادات و طرح‌ها و تفسیر قوانین آزادی داشته باشند و همچنین مصونیت‌های مختلف برای اینکه در سخنرانی‌ها یا عقایدی که ابراز می‌دارند از مصونیت‌های قضایی یا سایر مصونیت‌های لازم بهره مند باشند.

آل محمد در عین حال اضافه کرد: البته مجلس شورای اسلامی علاوه بر اختیارات قانونگذاری، اختیارات دیگری هم دارد که اهم آن عبارتند از حق اظهار نظر و انتقاد نسبت به امور مملکت، مداخله در انتصاب و تعیین برخی از مسئولان اجرایی و قضایی کشور، نظارت بر اعمال اجرایی و این قبیل موارد و همین‌طور تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور از جمله وظایف خاص مجلس است.

رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری خوزستان تاکید کرد: بنا بر آنچه بیان شد به خوبی روشن می‌شود که اهمیت قانونگذاری در حد بسیار بالایی است و اساس مدیریت، مدیریت مطلوب کشور مبتنی بر عملکرد صحیح و منطبق با مقتضیات روز مجلس می‌باشد. مجلس وظیفه دارد با تحقیق پیرامون نیازمندی‌های جامعه و بر اساس اولویت نیازمندی‌ها طرح‌ها و لوایح مربوط به این نیازمندی‌ها را مورد بررسی قرار دهد و برای رفع مشکلات جامعه وضع قانون نماید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها