کد خبر: 409711
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۷:۳۰:۰۰
| |

محمدعلی الستی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» تشریح کرد:

اعتراضات در آمریکا علیه نژادپرستی و فرصت‌های ایران

محمدعلی الستی گفت‌: اگر بتوانیم قاعده بازی را رعایت کنیم، می‌توانیم از نهادهای مدنی آمریکا به عنوان فرصت مقابله با آمریکا بهره ببریم.

اعتراضات در آمریکا علیه نژادپرستی و فرصت‌های ایران
کد خبر: 409711
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اعتراضات در آمریکا بازتاب رسانه‌ای زیادی داشته است. تا جایی که اعتراضات در آمریکا نوعی دوگانگی‌ در این کشور را نمایان کرده است. حالا افکار عمومی دنیا با آمریکایی روبه‌روست که هم نژادپرستی در آن موج می‌زند و هم آزادی گردش اطلاعات. اعتراضات در آمریکا کار را به جایی رسانده که موقعیت دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری به دلیل علنی شدن اشتباه‌های دولتش و بی‌تفاوتی به اعتراضات در آمریکا به شدت به خطر افتاده است.

محمدعلی الستی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این خصوص اظهار داشت: موضوع بحث ما اگر مساله نژادپرستی باشد، طبیعتاً ساختار مدنی آمریکا به شدت محکوم است. به این دلیل که در سال 2020 حرکت بسیار شنیعی توسط پلیس این کشور علیه رنگین‌پوست‌ها انجام شده است که از وضع نامطلوب مدنیت در این کشور خبر می‌دهد. اما اگر بحث‌مان درباره شفافیت رسانه باشد، واقعیت این است که جامعه مدنی آمریکا به رسانه‌ها این فضا را می‌دهد تا آزادانه شفاف‌سازی کنند و هیچ خبرنگاری دستگیر و هیچ روزنامه‌ای توقیف نمی‌شود. پس می‌توانیم بگوییم آزادی مطبوعات در ایالات متحده امری جاری و ساری است.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: ما اینجا به بحث تناقض نژادپرستی و آزادیِ بیان می‌رسیم؛ یعنی اگر موضوع این مصاحبه تبعیض نژادی باشد، با وضع نامطلوبی روبه‌رو هستیم. اما اگر بخواهیم درباره شرایط رسانه‌ها صحبت کنیم، با آزادی مطبوعاتی مواجه می‌شویم که یکی از نشانه‌های مدنیت یک جامعه به شمار می‌رود.

او توضیح داد: پس می‌توان گفت در آمریکا جامعه مدنی وضعیت مطلوبی دارد؛ به این معنا که هر جمعیت و جامعه‌ای می‌تواند اشتباه و اشکال‌هایی داشته باشد. اما اگر توسعه سیاسی اتفاق افتاده باشد و جامعه مدنی در جایگاه خودش قرار گرفته باشد، آن زمان اشتباه و خطاهای احتمالی در جامعه مطرح می‌شود و در نتیجه، جامعه می‌تواند به سمت اصلاحات واقعی حرکت کند و به تکامل برسد. همان‌طور که در قضیه واترگیت افشا شد که ریچارد نیکسون (رئیس‌جمهوری وقت) از قدرت قانونی و حاکمیتی سوءاستفاده کرده بود. واترگیت به هر حال اتفاق افتاده بود، اما اینکه 2 خبرنگار روزنامه ‌واشینگتن‌ پست توانسته بودند رئیس‌جمهوری را به استیضاح بکشانند نشان از آزادی رسانه و نظر در آمریکا داشت.

الستی ادامه داد: یک زمانی تلویزیون ایران صحنه‌هایی از وضع نامطلوب سرخوپوست‌ها و سیاهپوستان آمریکایی‌ را نشان می‌داد و علیه این کشور تبلیغ منفی می‌کرد؛ یعنی با همان صحنه‌هایی که توسط خود آمریکایی‌ها پخش شده بود آمریکا را می‌کوبید. معنی چنین کاری این است که در این کشور نهادهای مدنی به عنوان مقدمه توسعه سیاسی و توسعه سیاسی به عنوان مقدمه‌ای برای توسعه پایدار رشد می‌کنند و قوانین اجازه رفتار آزاد و جریان رسانه‌ای آزاد را می‌دهد. در این حالت یک حکومت حتی اگر تخریب هم شود، در مسیر بازسازی و اصلاح حرکت می‌کند.

او اضافه کرد: در نتیجه، در کشوری که روزی تابلوی «ورود سگ و سیاه ممنوع» را نصب می‌کردند سیاهپوستی به نام باراک اوباما می‌آید و رئیس‌جمهوری می‌شود. این نشان می‌دهد نهادهای مدنی توانسته‌اند در مسیر پیشرفت، حرکتی موثر صورت دهند.

الستی ادامه داد: ایران در حال نوعی رقابت سیاسی با ایالات‌ متحده است. متاسفانه آمریکا ناجوانمردانه، غیرقانونی و غیرمنصفانه زیر میز برجام زد و تعهداتش را زیر پا گذاشت و فشارهای جنایت‌مآبانه‌ای را به ایرانی‌ها تحمیل کرد. در چنین وضعیتی وقتی می‌بینیم نهادهای مدنی آمریکا فعال هستند، می‌توانیم با انتخاب یک دیپلماسی فعال و هوشمندانه از نهادهای مدنی این کشور برای به زانو درآوردن آنها بهره ببریم. لازمه این توفیق این است که نباید حرکتی اشتباه مرتکب شویم.

او افزود: در جریان جنگ آمریکا با ویتنام، که بعد از جنگ جهانی دوم سخت‌ترین جنگ عصر حاضر قلمداد می‌شود، هوشی ‌مینه رهبر وقت ویتنام به مناسبت کریسمس برای ملت آمریکا پیام تبریک فرستاد تا این پیام را به مردم این کشور برساند که در کشته شدن سربازهای آمریکایی هیچ نقشی ندارند و به دلیل روحیه تهاجمی رهبران کشور خودشان است که سربازهای آمریکایی کشته می‌شوند. بعد از این پیام، نهادهای مدنی در داخل آمریکا به شدت به تخریب تصمیم‌گیران کشورشان برخاستند، به نوعی که کانون‌های مخالف با جنگ ویتنام در داخل خاک آمریکا فعال شد و در نهایت موجبات شکست ایالات متحده را فراهم ساخت.

محمدعلی الستی در پایان صحبت‌هایش گفت‌: ما در ایران نه تنها متاسفانه از این امتیاز بهره نگرفته‌ایم بلکه با برخی از کارها این فرصت بزرگ را به تهدید تبدیل کرده‌ایم؛ یعنی اگر بتوانیم قاعده بازی را رعایت کنیم، قادر خواهیم بود نهادهای مدنی آمریکا را علیه ترامپ بشورانیم.

چکیده گفت‌وگو با محمدعلی الستی

-موقعیت دونالد ترامپ به شدت به خطر افتاده است

-آزادی مطبوعات در آمریکا جاری و ساری است

-ایران می‌تواند نهادهای مدنی آمریکا را علیه ترامپ بشوراند

-جامعه مدنی در امریکا وضعیت مطلوبی دارد

-اگر بتوانیم قاعده بازی را رعایت کنیم، قادر خواهیم بود نهادهای مدنی آمریکا را علیه ترامپ بشورانیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها