کد خبر: 412572
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۷ ۱۵:۵۴:۵۹
| |

چه کسانی گزینه‌های محتمل برای ریاست بر کمیسیون‌ها مجلس هستند؟

رقابت نمایندگان مجلس یازدهم بر سر تصاحب مرسی ریاست کمیسیون‌های تخصصی و دیگر پست‌های مهم آغاز شده است.

چه کسانی گزینه‌های محتمل برای ریاست بر کمیسیون‌ها مجلس هستند؟
کد خبر: 412572
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۷ ۱۵:۵۴:۵۹

اعتمادآنلاین| با آغاز به کار مجلس و مشخص شدن اعضای کمیسیون‌های تخصصی کم کم نوبت به رقابت بر سر ریاست بر کمیسیون‌ها و پست‌های مهم در مجلس می‌رسد.

چه کسی ریاست کمیسیون عمران را به دست می‌آورد؟

بر اساس اخبار منتشر شده کاندیداهای ریاست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مشخص شدند، نام «رضایی کوچی» و «اقبال شاکری» مطرح شده است. گزینه نخست، سابقه ریاست کمیسیون را در مجلس دهم دارد و گزینه دوم که از اساتید دانشگاه امیر کبیر است، سابقه حضور درشورای شهر تهران را در پرونده خود ثبت کرده است. او رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در دوره چهارم و معاون عمرانی دانشگاه آزاد بود.

وزیر احمدی‌نژاد در تلاش برای تصاحب کرسی ریاست کمیسیون صنایع

نام دو گزینه بیش از دیگران برای کاندیدا توری ریاست کمیسیون صنایع شنیده می شود؛ «رضا تقی پور» و «عزت‌الله اکبری تالارپشتی» بیشترین تلاش را برای تصاحب ریاست کمیسیون دارد.

این دو، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم هستند که تقی پور سابقه حضور در دولت احمدی نژاد را در کارنامه خود دارند.

رقابت پر تعداد برای ریاست بر کمیسیون برنامه و بودجه

محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز اسامی کاندیداهای راست کمیسیون برنامه و بودجه را اعلام کرد: شمس الدین حسینی، حاجی بابایی و نادران خود را برای ریاست کمیسیون کاندیدا کرده اند.

به گفته وی، اعضای کمیسیون در این جلسه غیررسمی به بررسی کاندیداهای ریاست کمیسیون پرداختند.

چه کسی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس می‌شود

کمیسیون اصل 90 در مجلس از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس شنیده‌ها بر مبنای قول قالیباف پیش از آغاز مجلس یازدهم محمود نبویان نماینده مردم تهران نامزد اصلی ریاست این کمیسیون است. نمایندگان مجلس هم احتمال معرفی شدن نبویان به عنوان کاندیدای ریاست کمیسیون بیشتر از دیگران می دانند.

در اصل 90 قانون اساسی آمده‌است: «هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند.

مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»

با توجه به آنچه در اصل 90 قانون اساسی لحاظ شده، جایگاه و اهمیت این کمیسیون در قوه مقننه مشخص شده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 با رأی نمایندگان در صحن علنی مجلس انتخاب می‌شود و در مجلس سابق، داوود محمدی نماینده مردم قزوین این مسئولیت را برعهده داشت.

زاکانی بعد از کنار کشیدن از ریاست مجلس، به ریاست مرکز پژوهش‌ها می‌رسد؟

در اوایل مجلس چهارم تصمیم گرفته شد که نهاد مستقل پژوهشی‌ای تشکیل شود تا تبدیل به بازوی علمی تحقیقاتی و مشورتی پارلمان شود. این تصمیم در اواخر سال 71 مطرح شد اما تا تشکیل این نهاد سه سال زمان برد. در پاییز سال 74 مراحل قانونی طی شد و مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد؛ زمانی که مجلس چهارم آخرین ماه‌های خود را می‌گذراند. محمدجواد لاریجانی مؤسس این مرکز و اولین رئیس آن است.

بر اساس شنیده ها در ایستگاه یازدهم بهارستان مطرح ترین نام برای ریاست مرکز پژوهش‌ها «علیرضا زاکانی» است که سابقه حضور در سه دوره مجلس شورای اسلامی دارد. بر اساس اظهارات نمایندگان؛ زاکانی قول مرکز پژوهش هاقبل از آنکه مجلس تشکیل شود در قبال حمایت از قالیباف گرفته بود.

منبع: دیدبان ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها