کد خبر: 427216
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۰۵:۳۶:۰۰
| |

طرحی برخلاف شأن مجلس و نمایندگان مردم

صحبت از طرحی که دیروز از سوی اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به تصویب رسید یکی، دو ماه پس از روی کار آمدن مجلس یک دست اصولگرای یازدهم مطرح شد. طرحی که گفته می‌شد تغییراتی اساسی در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ایجاد خواهد کرد و اغلب ناظران با اطلاع یافتن از جزییات آن، ‌این طرح را علیه وظایف نمایندگی و برخلاف شأن مجلس و نمایندگان مردم توصیف کردند. 

طرحی برخلاف شأن مجلس و نمایندگان مردم
کد خبر: 427216
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۰۵:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| کلیات طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب شد. سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در گفت‌وگو با «خانه ملت» در مورد نشست روز سه‌شنبه این کمیسیون توصیح داد و گفت که در این جلسه طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.


بنا به گفته سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس همچنین در این نشست مقرر شد کارگروهی تشکیل و به صورت ویژه طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را مورد بررسی قرار دهد. البته همانطور که محمودی، نماینده شهرضا و دهاقان اشاره کرده بخشی از اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باید توسط نمایندگان در صحن انجام شود و بخشی از اصلاحات بر اساس پیشنهاد اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انجام خواهد گرفت. سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی البته جزییات بیشتری از نشست روز گذشته نگفت و فقط به بیان این موضوع اکتفا کرد که مصادیق مختلفی در طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مطرح شده است که امکان اصلاح یا حذف برخی از آنها وجود دارد. صحبت از طرحی که دیروز از سوی اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به تصویب رسید یکی، دو ماه پس از روی کار آمدن مجلس یک دست اصولگرای یازدهم مطرح شد. طرحی که گفته می‌شد تغییراتی اساسی در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ایجاد خواهد کرد و اغلب ناظران با اطلاع یافتن از جزییات آن، ‌این طرح را علیه وظایف نمایندگی و برخلاف شأن مجلس و نمایندگان مردم توصیف کردند.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی اواسط مرداد در تشریح این طرح اذعان کرده‌بود که 5 تغییر اساسی در قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان رخ خواهد داد. به اعتقاد این نماینده مجلس عضویت 7 نماینده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تعارض منافع ایجاد کرده و این نظارت را از عدالت دور می‌کند. از این جهت بر اساس طرح مطرح شده یک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان به عنوان دبیر هیات نظارت و یک نفر هم از قضات دیوان عالی کشور به معرفی رییس قوه قضاییه به عنوان نایب‌رییس این هیات که ریاستش بر عهده رییس کمیسیون قضایی گذاشته شده‌، به ترکیب کنونی اضافه می‌شود. در این طرح 3 سامانه برای نمایندگان در نظر گرفته شده‌ که یکی برای ثبت هدایای دریافتی آنها، دیگری برای ثبت رفتار خلاف قانون نمایندگان از سوی مردم و سامانه سوم در خصوص مکاتبات نمایندگان مجلس و شفاف‌سازی در این زمینه است. همچنین اعلام پست و مقام اقوام درجه یک و دو و ارجاع پرونده نمایندگانی که در دور بعد انتخابات رد صلاحیت می‌شوند به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و عزل آنها در صورتی که دلایل رد صلاحیت سنگین باشد از دیگر بخش‌های این طرح است. به نظر می‌رسد اگرچه بخش‌هایی از این طرح شفافیت در رفتار نمایندگان را به دنبال خواهد داشت اما در کلیت طرحی علیه نمایندگی و مسوولیت‌ها است که با قانونمند کردن نظارت خارج از مجلس بر مجلسی‌ها عملا آن را از راس امور خارج می‌کند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها