کد خبر: 429052
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ۰۷:۵۱:۰۰
| |

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

عقل جمعی و کار جمعی در جامعه ما به درستی جا نیفتاده

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بخش قابل توجهی از نخبگان سیاسی اصلاح‌طلب با ممنوعیت قانونی در رابطه با کار تشکیلاتی و حزبی مواجه هستند.

عقل جمعی و کار جمعی در جامعه ما به درستی جا نیفتاده
کد خبر: 429052
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ۰۷:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به اینکه چرا انسجام لازم در بین اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب وجود ندارد؟ گفت: یکی از مسائل جامعه ما چه در گذشته و چه حال حاضر، این مسئله است که عقل جمعی و کار جمعی در جامعه ما به درستی جا نیفتاده و همه افراد با گرایش‌های مختلف سیاسی به دنبال حرکت‌های فردی، هستند.

او افزود: روحیه فردی در جامعه ما چه در گذشته و چه در حال حاضر، شرایطی را به وجود آورده که اعتراض و نقد منصفانه جایگاه واقعی خودش رو پیدا نکرده و منصفانه‌ترین نقد‌ها و اعتراضات سیاسی را به عنوان ضدیت با نظام قلمداد کرده و اجازه بروز و ظهور نقد را از جامعه گرفته است. بنابراین به هر میزانی که نقد و اعتراض قانونی نسبت به عملکرد دستگاه‌ها و سیاست‌ها، کمرنگ شود قطعاً امکان اصلاح را در جامعه از بین می برد و تملق و چاپلوسی را در فضای سیاسی و اجتماعی جامعه، رونق خواهد داد.

غلامرضا انصاری ادامه داد: این رشد و بالندگی احزاب سیاسی و تشکل‌های مدنی، زمانی در جامعه مهیا می‌شود که روحیه کار جمعی، تشکیلاتی و رشد نقد و نقادی و همچنین گفتگوی سازنده در فضای جامعه وجود داشته باشد و کنشگران سیاسی در یک بستر آزاد، امکان نقد و به چالش کشیدن را نسبت به همه جوانب سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر روحیه‌جمعی تصریح کرد: در نظام‌های غیردموکراتیک به جای روحیه کار جمعی، رابطه مرید و مرادی شکل گرفته و امکان به وجود آمدن پدرسالاران را در عرصه سیاسی پدیدار کرده و احزاب ما هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. متاسفانه در جامعه شاهد و ناظر هستیم و در احزاب یک کار جمعی، عقلایی و توسل به عقل جمعی هنوز در ساختار سیاسی احزاب با گرایشات مختلف را، شاهد نیستیم.


عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که چرا برخی نخبگان اصلاح‌طلب عضو هیچ حزبی نیستند؟ عنوان کرد: هزینه کار حزبی و تشکیلاتی در جامعه امروز، متاسفانه بسیار سنگین و طاقت فرسا شده و بخش قابل توجهی از کنشگران سیاسی به ویژه کنشگران و نخبگان سیاسی اصلاح‌طلب و دگراندیشان با ممنوعیت قانونی در رابطه با کار تشکیلاتی و حزبی، مواجهند و امکان حضور آنها به صورت قانونی در احزاب وجود ندارد.

او اضافه کرد: به عنوان نمونه وقتی اعتراض مدنی 77 کنشگر سیاسی در رابطه با اعتراضات آبان ماه، که منصفانه و منتقدانه نسبت به اتفاقات رخ داده بود، اتفاق افتاد امروز با محکومیت قضایی مواجه شده‌اند. این یک نمونه از این اتفاقات است. در واقع باید ظرفیت تحمل نظام و مسئولین افزایش یابد و امکان اینکه مخالفین و منتقدین قانونی، امکان نقد و اعتراض قانونی را داشته باشند در فضای جامعه به صورت جدی، به وجود بیاید.

غلامرضا انصاری اظهار کرد: بنابراین تکصدایی در همه جوامع باعث رشد فساد اداری، فساد سیاسی و بستر خروج نخبگان را از گردونه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ایجاد کرده و امروز مهاجرت بخش قابل توجهی از نخبگان علمی و اجتماعی، زیان بسیار گسترده‌ای را برای جامعه به وجود آورده است.

او در پایان گفت: قطعاً باید دست‌اندرکاران امور، حضور کنشگران سیاسی با گرایش و دیدگاه‌های مختلف را در جامعه بوجود آورند چراکه وقتی امکان رقابت سالم در جامعه و امکان حضور احزاب مختلف وجود داشته باشد، موجب بالندگی و رشد علمی و تشکیلاتی گروه ها و سازمان های سیاسی می شود و به هر میزانی که این بالندگی افزایش پیدا کند، می‌تواند شرایط جامعه را به سمت اصلاح‌، پیشرفت و توسعه هدایت کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها