کد خبر: 430382
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ۱۴:۰۲:۰۰
| |

کارشناس روابط بین‌الملل:

ترامپ به دنبال اصلاح عملکرد خود در قبال ایران نیست

کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه روس‌ها می‌دانند که ترامپ موقعیت خوبی در انتخابات آتی ندارد، گفت: روس‌ها فکر می‌کنند اگر ترامپ همچنان در کاخ سفید باشد حل و فصل مساله اوکراین با اروپایی‌ها آسانتر است، این مسائل شاید از انگیزه‌های این کشور برای پادرمیانی بین ایران و آمریکا باشد.

ترامپ به دنبال اصلاح عملکرد خود در قبال ایران نیست
کد خبر: 430382
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ۱۴:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به پیشنهاد اخیر سرگئی لاوروف مبنی بر آمادگی کشورش برای فراهم کردن شرایط گفت و گوی مستقیم بین ایران و آمریکا اظهارداشت: روس‌ها تصور می‌کنند که ترامپ در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و حاضر است امتیاز بدهد. واقعیت این است که روس‌ها علاقمند به ادامه حضور ترامپ در کاخ سفید هستند و دلایل مختلفی برای این سیاست دارند.

وی با بیان اینکه در صورت پیروزی ترامپ روسیه می‌تواند به اروپایی‌ها بیشتر نزدیک شود و شرایط خود را بیش از پیش در آن مناطق تقویت کند، گفت: این در حالی است که هم اروپایی‌ها و هم خود آمریکایی‌ها از عملکرد و اقدامات ترامپ دلزده هستند و رفتار او را در شان ریاست جمهوری کشور بزرگی چون آمریکا نمی‌بینند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: نخبگان آمریکایی‌ و اروپایی نسبت به رفتارها و تصمیمات ترامپ نگرانند و بی علاقگی خود را نسبت به ادامه کار با ترامپ و انتخاب مجدد او را نشان دادند. کما اینکه بعد از شکست آمریکا در شورای امنیت به دلیل رای نیاوردن پیش نویس قطعنامه، آمریکا به سراغ فعال کردن مکانیسم ماشه رفت، در آنجا هم کشورهای اروپایی‌ها با ترامپ همراهی نکرده و استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه را خلاف برجام معرفی کردند.

ساداتیان اظهار کرد: برخلاف اروپایی‌ها روس‌ها فکر می‌کنند اگر ترامپ مجددا انتخاب شود برای آنها سودمند است. آنها در دوران ترامپ در مناطق خاورمیانه، بالکان، شرق دور و کشورهای عربی برای خود حیاط خلوت‌هایی تعریف کرده و حاضر نیستند از آنها چشم پوشی کنند. علاوه بر این روس‌ها فکر می‌کنند اگر ترامپ همچنان در کاخ سفید باشد حل و فصل مسئله اوکراین با اروپایی‌ها آسانتر است. این مسائل شاید انگیزه‌های روسیه و لاوروف برای پادرمیانی بین ایران و آمریکا باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: آمریکا پیشنهاد چندی پیش پوتین برای شرکت در جلسه سران شورای امنیت را هم نپذیرفت و بعید است و اکنون هم پیشنهاد وزیر خارجه روسیه را بپذیرد و دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد.

ساداتیان ادامه داد: با توجه به اقدامات آمریکا مانند تلاش‌های آن کشور برای ائتلاف سازی علیه ایران در منطقه، جمهوری اسلامی ایران هم حداقل در این مقطع تمایلی برای مذاکره با آمریکا و ترامپ ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا به برجام برگردد امکان موافقت ایران به مذاکره وجود دارد، گفت: ایران همواره اعلام کرده در چارچوب برجام با آمریکا مذاکره می‌کند که البته مستلزم لغو تحریم‌های کنونی و عذرخواهی از سوی آن کشور است.

سفیر پیشین ایران در انگلیس گفت: در حال حاضر هدف آمریکا فعال کردن مکانیسم ماشه است، در این صورت تمام تحریم‌ها و قطعنامه‌های قبل از برجام بر می‌گردد، ترامپ در فکر اصلاح عملکرد خود نسبت به ایران نیست و تنها به دنبال به دست آوردن برگ برنده برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها