کد خبر: 432479
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۹:۴۵:۴۷
| |

مقید به ارزش‌های بنیادین انقلاب

آیت‌الله یوسف صانعی بقیه‌السلف روحانیون و مراجعی بود که همواره به آرمان‌های بنیادین انقلاب به‌خصوص در باور به آرمان‌های آزادی‌خواهانه و مبتنی بر پاسداشت حرمت انسان‌ها پایبند ماند.

مقید به ارزش‌های بنیادین انقلاب
کد خبر: 432479
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۹:۴۵:۴۷

اعتمادآنلاین| آیت‌الله یوسف صانعی بقیه‌السلف روحانیون و مراجعی بود که همواره به آرمان‌های بنیادین انقلاب به‌خصوص در باور به آرمان‌های آزادی‌خواهانه و مبتنی بر پاسداشت حرمت انسان‌ها پایبند ماند.

از نگاه آیت‌الله صانعی در جمهوریت، مردم مشروعیت بخش نظام بودند که باید هم حرمت‌شان و هم انتخاب‌شان و هم آزادی‌های مصرح در قانون اساسی برای مردم و جامعه پاس داشته‌ شود.

همچنین نوآوری‌های آیت‌الله صانعی در فقاهت به‌خصوص بخش‌های مرتبط با حقوق انسان‌ها و مفاهیم حقوق بشری فتاوای ایشان را با سایر مراجع متمایز و متفاوت کرده‌ بود. همین تفاوت و تمایز هم باعث شد پس از حوادث تلخ سال 88 برخورد ایشان با مردم متفاوت باشد. البته همان‌طور که در آن زمان با بسیاری از کنشگران سیاسی، روشنفکران و شخصیت‌های شناخته شده که جملگی به نظام و ارزش‌های انقلاب پایبند بودند، برخورد شد و نگاه‌شان به مسائل سیاسی و اجتماعی را بر‌نمی‌تابیدند، با ایشان نیز برخوردهایی از سر بی‌مهری صورت گرفت و موضع‌گیری آیت‌الله صانعی را هم برنتابیدند.


به‌خصوص که آیت‌الله صانعی موقعیت ویژه‌ای داشت و هم پیش و هم پس از انقلاب، هم در حوزه و هم در سیاست و فقاهت سابقه‌ای تاثیرگذار داشت و همه اینها باعث شد که با نامهربانی‌های بسیاری مواجه شود. اما همان‌طور که از یک عالم دینی انتظار می‌رود هیچ‌گاه رابطه خود را با مردم قطع نکند و هرگز از آنچه به آن تعهد کرده و همچنین از اخلاق و حق و باورهایش عدول نکند، آیت‌الله صانعی نیز وفادارانه پای آنچه به آن باور داشت، ایستاد و از مردم و از ارزش‌ها و شیوه‌ها و روش‌های بنیانگذار انقلاب حمایت و از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و البته از حریم آزادی بیان و قلم و آزادی‌خواهی و آزادی‌منشی دفاع کرد.


به هر حال طبیعی بود که سلوک آیت‌الله صانعی برای ایشان نامهربانی‌ها و مشکلات و بی‌حرمتی‌هایی ایجاد کند اما آیت‌الله صانعی در این مسیر صبوری خود را از دست نداد و با صبر و شکیبایی از چارچوب‌های اصولی خود در مورد دین، فهم درست از دین، دوری از خرافات، دفاع از حق و آزادی و آزادی بیان، دفاع از اصول بنیادین انقلاب که مهم‌ترین آن عدالت و توزیع عادلانه قدرت و ثروت و کرامت بود، عقب ننشست. او تا آخرین روز از زندگی پیوندش را هم با دین و هم با ارزش‌های بنیادین انقلاب و اصول مصرح قانون اساسی به شکلی عمیق حفظ کرد.


در خلال بی‌مهری‌ها به آیت‌الله صانعی، برخی برخوردها و رفتارها با یک مرجع تقلید بی‌سابقه بود. ایشان از سردمداران دفاع از فقه پویا بود اما با شأن علمی او برخورد مناسبی صورت نگرفت. در عین حال حدود و ثغور حریم یک عالم عالیقدر که خود از بنیانگذاران انقلاب بوده، حفظ نشد.

بخشی از برخوردهای غیرمحترمانه با آیت‌الله صانعی بی‌سابقه بود و برخی دیگر در تاریخ هم دیده شده‌ بود که با علما و روحانیون نواندیش چه‌ها کردند اما آیت‌الله صانعی با پوست و گوشت و استخوان خود را متعلق به انقلاب و ارزش‌های آن می‌دانست و هرگز در دفاع از عدالت و حقوق مردم و کیان نظام از پا ننشست.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها