کد خبر: 461951
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۱۴:۴۴:۱۲
| |

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا:

سلایق مختلف باید در انتخابات حضور پیدا کنند / بداخلاقی سیاسی مردم را از مشارکت انتخاباتی دلسرد می‌کند

یک فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر ضرورت افزایش مشارکت مردم در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری گفت: بداخلاقی سیاسی و رواج تهمت و توهین در عرصه سیاسی کشور باعث می‌شود مردم نسبت به حضور در انتخابات دلسرد شوند.

سلایق مختلف باید در انتخابات حضور پیدا کنند / بداخلاقی سیاسی مردم را از مشارکت انتخاباتی دلسرد می‌کند
کد خبر: 461951
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۱۴:۴۴:۱۲

اعتمادآنلاین| نظام جمهوری اسلامی ایران همواره مردم را به حضور گسترده در انتخابات تشویق کرده است. نظریه مردم سالاری دینی که به عنوان مبنای نظری عملکرد نظام برآمده از انقلاب اسلامی قرار گرفته است هم بر مشارکت و حضور مردم در تعیین سرنوشت و اداره جامعه تاکید دارد. امام خمینی (ره) هم به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی میزان را رای ملت عنوان کرده و تشکیل ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی را با حضور مردم امکان پذیر دانستند. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی هم همواره از مشارکت حداکثری سخن گفته‌اند.

همین اهمیت و دعوت از مردم برای حضور در عرصه‌های سیاسی کشور، باعث شده اغلب انتخابات چهل سال گذشته با حضور گسترده یا حداقل قابل قبول مردم برگزار شود. اما کاهش چشمگیر حضور مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 98 این زنگ خطر را برای فعالان سیاسی و مسئولان به صدا درآورد که مردم به صورت معناداری در انتخابات حضور پیدا نکرده‌اند. همین امر باعث شده که ریشه‌یابی علل کاهش حضور مردم از یک سو و از سوی دیگر راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات سال آینده مورد توجه قرار گیرد.

در گفتگو با «امیررضا واعظ آشتیانی» فعال سیاسی اصولگرا سوالاتی را در مورد عملکرد شورای نگهبان و تاثیر این عملکرد بر مشارکت مردم و راهکارهای افزایش حضور مردم در انتخابات سال آینده مطرح کرده‌ایم.

عملکرد شورای نگهبان و تاثیر آن در مشارکت مردم

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که آیا شما تحلیل برخی از جناح‌های سیاسی را که معتقدند عملکرد شورای نگهبان در مسئله رد صلاحیت‌ها تاثیر مهمی در کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس داشته، قبول دارید یا خیر، گفت: من این تحلیل را قبول ندارم و بیشتر این امر را بهانه جویی برخی جریانات سیاسی می‌دانم. شورای نگهبان دلیل ندارد از اصول و قوانین عدول کند. شورای نگهبان از منظر قانونی و شرعی موظف است به مُرّ قانون و اصول نظام عمل کند.

وی ادامه داد: در طول چهل سال گذشته یک عده همواره با تمرکز بر شورای نگهبان به دنبال بهانه جویی هستند. نظارت استصوابی را برجسته می‌کنند تا شورای نگهبان را از وظایف قانونی خود بازدارند. نظارت بر انتخابات و مسئله تعیین صلاحیت‌ها وظیفه قانونی شورای نگهبان است و همه باید به این مسئله پایبند باشند. دلیل ندارد شورای نگهبان به دلیل پایبندی به قانون مورد انتقاد قرار گیرد. برخی از افراد رد صلاحیت می‌شوند چون معیارهای قانونی را ندارد.

واعظ آشتیانی افزود: برخی از آقایان تلاش می‌کنند که رفتار، کردار و گفتمان خود را به گونه‌ای تنظم کنند که خلاف قانون باشد آن وقت به جای اصلاح رفتار خود شورای نگهبان را مورد نقد قرار دهند. عده‌ای یاد گرفتند که هر گونه رفتار غیرقانونی را انجام دهند و در عین حال علاقه مند باشند که صلاحیت آن‌ها برای مناصب کلیدی نظام تایید شود. در مجموع من معتقدم که عملکرد شورای نگهبان تاثیری در کاهش مشارکت مردم نداشته و رد صلاحیت‌ها هم طبق قانون انجام شده است.

عملکرد قوای سه گانه در مشارکت مردم موثر است

وی با بیان اینکه عامل مهمی که در میزان مشارکت مردم تاثیر گذار است عملکرد قوای سه گانه کشور است، گفت: مشارکت مردم به عملکرد و رفتار نهادهای اجرایی و خدماتی کشور مرتبط است. اگر این نهادها وظایف خود را به خوبی انجام دهند منجر به رضایت مردم خواهد شد اما اگر در انجام وظایف خود کوتاهی کنند نارضایتی مردم بیشتر شده و همین امر باعث خواهد شد که مردم علاقه‌ای هم برای شرکت در انتخابات نداشته باشند. در واقع مسئله اعتماد و رضایت اجتماعی است که میزان مشارکت مردم را تعیین می‌کند.

وی افزود: عامل دیگر تاثیرگذار بر مشارکت مردم مسئله بگو مگوهای سیاسی است. بیان سخنان توهین آمیز و نامربوط در عرصه سیاسی کشور و بیان توهین و تهمت نسبت به یکدیگر که به صورت کلی می‌توان از آن‌ها تحت عنوان بداخلاقی سیاسی نام برد می‌تواند باعث کاهش مشارکت مردم شود. در پشت پرده بیان این سخنان نه رضای خدا در نظر گرفته می‌شود و نه منافع مردم برای این افراد مهم است بلکه بیشتر منافع باندی، گروهی و تشکیلاتی عامل این بداخلاقی‌ها است. بنابراین مردم وقتی این دست از ادبیات و رویکردها را می‌بییند نسبت به مشارکت سیاسی دلسرد می‌شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: گفتمان اصولی، منطقی و فارغ از هرگونه هیجان زدگی و احیانا تهمت و توهین نسبت به هم می‌تواند در افزایش مشارکت مردم تاثیر گذار باشد. بنابراین در کنار این عواملی که برشمردم عمده موضوعی که در مشارکت مردم اثرگذار است عملکرد مسئولان است و در این زمینه هم فرقی نمی‌کند که این مسئول جزو جریان اصلاحات است یا ریشه در جریان اصولگرایی دارد.

سلایق مختلف باید در انتخابات حضور پیدا کنند

واعظ آشتیانی با بیان اینکه احیای سرمایه اجتماعی برای افزایش حضور مردم در انتخابات ضروری است، بیان داشت: سلایق مختلف سیاسی و فکری باید در انتخابات البته با رعایت مر قانون و تایید شورای نگهبان حضور پیدا کنند. تخریب شورای نگهبان می‌تواند فضای انتخاباتی کشور را دچار آسیب کند بنابراین نباید برای جلب نظر طیفی از جامعه، نظارت شورای نگهبان را زیر سوال برد چرا که نظارت در همه کشورها وجود دارد و مختص کشور ما نیست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها