کد خبر: 479595
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۷:۰۱:۰۰
| |

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه:

ایران و عربستان برای برقراری ارتباطات انگیزه پیدا کردند/ اسرائیل تا مرزهای امنیتی ایران و منطقه خلیج فارس آمده است

کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص مذاکرات میان ایران و عربستان اظهار کرد: تنها جنگ یمن نیست که مناسبات ایران و عربستان را تا حد زیادی تهدید کرده مسائل متعدد دیگری هم وجود دارد. یک واقعیت این است که یک نوع رابط ایدئولوژیک بین ایران و عربستان پیش آمده که رقابت سیاسی را به رقابت های ایدئولوژیک، انتقال داده است.

ایران و عربستان برای برقراری ارتباطات انگیزه پیدا کردند/ اسرائیل تا مرزهای امنیتی ایران و منطقه خلیج فارس آمده است
کد خبر: 479595
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۷:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: واقعیت این است که تضاد بین ایران و عربستان باعث شده که کشورهای عربی به سمت اسرائیل بروند و اسرائیل تا مرزهای امنیتی ایران و منطقه خلیج فارس آمده برای همین برای ایران هم این وضعیت، مطلوب نیست و به دنبال این هستند که راه حلی پیدا کنند.

به گزارش برنا، «پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص مذاکرات میان ایران و عربستان اظهار کرد: تنها جنگ یمن نیست که مناسبات ایران و عربستان را تا حد زیادی تهدید کرده مسائل متعدد دیگری هم وجود دارد. یک واقعیت این است که یک نوع رابط ایدئولوژیک بین ایران و عربستان پیش آمده که رقابت سیاسی را به رقابت های ایدئولوژیک، انتقال داده است.

او افزود: معمولا خیلی سخت است که برای رقابت های ایدئولوژیک راه حل سیاسی پیدا شود با این حال جنگ یمن با توجه به وضعیتی که پیش آمده و حمله روسی ها به داخل عربستان سعودی با پهباد و موشک و این مسائل شرایطی به وجود آورده که عربستان ناچار است به نوعی با ایران کنار بیاید که برای بحران یمن، یک راه حلی پیدا کند.

ملازهی ادامه داد: اگر ایران و عربستان سعودی همکاری کنند، می توان امیدوار بود که یک دولت ترکیبی بین روسی ها و دولت مورد حمایت عربستان سعودی شکل بگیرد. در غیر این صورت در خصوص وضعیت یمن هیچ راهی جز ادامه بحران و جنگ که الان شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده امکان دیگری وجود ندارد. بنابراین برای راه حل به نظرم می آید که هم عربستان سعودی و هم ایران انگیزه پیدا کرده اند.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران هم در ارتباط با مسائل مختلف دچار مشکل بوده واقعیت این است که تضاد بین ایران و عربستان باعث شده که کشورهای عربی به سمت اسرائیل بروند و اسرائیل تا مرزهای امنیتی ایران و منطقه خلیج فارس آمده برای همین برای ایران هم این وضعیت، مطلوب نیست و به دنبال این هستند که راه حلی پیدا کنند.

ملازهی متذکر شد: راه حل هم ممکن است دشواری های خاص خود را داشته باشد ولی واقعیت این است که الان یک نیاز در عربستان سعودی و یک نیاز در ایران به وجود آمده که مشکل ایران و عربستان سعودی را یک نوع میانجی گری حل و فصل کند این شرایطی است که من فکر می کنم در آن قرار داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها