کد خبر: 484047
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۶:۴۱:۴۷
| |

در برنامه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی مطرح شد؛

گفتمان «جامعه قدرتمند-دولت توانمند» / مسیری برای غلبه بر بحران‌های امروز و ساختن آینده‌ای بهتر ایران

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بر اساس بند چهارم اهداف اعلامی مرامنامه خود تلاش برای توسعه همه‌جانبه و آبادانی ایران و رفاه ملت را سرلوحه عمل قرار داده است و بر اساس بند دوم خط‌مشی اعلام‌شده در مرامنامه حزب تدوین برنامه توسعه همه‌جانبه با جذب و ارتباط با نخبگان را در دستور کار خود قرار داده است.

گفتمان «جامعه قدرتمند-دولت توانمند» / مسیری برای غلبه بر بحران‌های امروز و ساختن آینده‌ای بهتر ایران
کد خبر: 484047
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۶:۴۱:۴۷

اعتمادآنلاین| حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بر اساس بند چهارم اهداف اعلامی مرامنامه خود تلاش برای توسعه همه‌جانبه و آبادانی ایران و رفاه ملت را سرلوحه عمل قرار داده است و بر اساس بند دوم خط‌مشی اعلام‌شده در مرامنامه حزب تدوین برنامه توسعه همه‌جانبه با جذب و ارتباط با نخبگان را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش امتداد، بدین منظور کمیسیون‌های دفتر سیاسی حزب شامل، کمیسیون سیاسی، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون علمی و فرهنگی، کمیسیون سیاست خارجی، کمیسیون امور زیربنایی، کمیسیون مطالعات توسعه منطقه‌ای و کمیسیون مطالعات زنان با هدف تدوین برنامه حزب و رصد و پایش و نقد و ارزیابی عملکرد نهادها و قوای سیاست‌گذاری کشور تشکیل‌شده‌اند که در طول شش سال گذشته به فراخور موضوعات سندها، گزارش‌ها و بیانیه‌هایی را در جهت مأموریت‌های خود تهیه و در اختیار دفتر سیاسی حزب قرار داده‌اند و مواضع و خط‌مشی‌ها و بیانیه‌های تحلیلی و جامع حزب در امور کشور و رخدادهای سال‌های اخیر متکی به مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های دفتر سیاسی حزب بوده است.

بر همین اساس کنگره پنجم و ششم حزب، شورای مرکزی را مأمور تدوین سند برنامه جامع اداره کشور برای ارائه در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نمود.

اواسط سال گذشته و در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی، در نخستین گام شورای مرکزی حزب اتحاد با تعیین دبیرکل به‌عنوان نامزد انتخاباتی حزب، وظیفه تنظیم و تدوین برنامه حزب در انتخابات را نیز به ایشان واگذار کردند.

در میانه راه بیماری دبیر کل موجب اعلام انصراف وی از این مأموریت گردید اما روند تدوین برنامه توسط قائم مقام دبیرکل، سرکار خانم آذر منصوری دنبال شد.. بدین منظور با هماهنگی دکتر محسن میردامادی معاونت سیاسی دبیرکل که مقام هماهنگ‌کننده کمیسیون‌های دفتر سیاسی است، چارچوب‌های کلی برنامه حزب تدوین و با مشورت صاحب‌نظران متعدد به‌خصوص دکتر محمد ستاری‌فر و دکتر محمدرضا خاتمی کلیات برنامه حاضر آماده شد. درعین‌حال جمع‌بندی گزارش‌ها و اسناد تحلیلی کمیسیون‌های دفتر سیاسی با لحاظ نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان عالی برنامه‌ریزی و توسعه کشور در اختیار کمیته تلفیق برنامه قرار گرفت و پس از بررسی و ارزیابی‌های متعدد این برنامه در تاریخ 31 فروردین 1400 به تصویب شورای مرکزی حزب اتحاد رسید.

در پیشگفتار این برنامه در رابطه با جایگاه برنامه در دیدگاه حزب اتحاد ملت آمده است:

برنامه اداره یک جامعه در حقیقت نظامنامه روابط شهروندان و حکمرانان در امر مالکیت و حاکمیت بر دارایی‌هاست.

دارایی‌های یک ملت مشتمل است بر دارایی‌های خصوصی و دارایی‌های عمومی. روشن است که مالکیت و حاکمیت بر دارایی‌های خصوصی در اختیار آحاد ملت است و موضوع امر عمومی نیست. آنچه محل بحث است دارایی‌های عمومی اعم از مادی و معنوی یک ملت است که در مالکیت مشاع آنان قرار دارد. آحاد ملت نسبت به این دارایی‌ها از حق برابر برخوردارند و البته روشن است که دارایی‌های عمومی یک ملت دارایی‌های میان نسلی است و در هر دوره و عصری ملت مکلف‌اند که بر این دارایی‌ها و ارزش آنان بیفزایند و تحویل نسل‌های آتی دهند.


برنامه حزب اتحاد در قالب مجموعه‌ای 130 صفحه‌ای تدوین و در اختیار عموم قرار گرفته است. این مجموعه شامل 5 سر فصل کلی است.

در این مجموعه تلاش شده است بحران‌هایی که جامعه و ساختار حکمروایی ایران امروز با آن رو به رواست در 5 دسته فهرست شود و نگرانی‌های حزب در مورد این بحران‌ها به تفصیل برشمرده شده است. با 5 دسته شاخص کلی مشتمل بر شاخص‌های اقتصاد کلان، توسعه‌انسانی، شاخص‌های تطبیقی ایران و ترکیه و عربستان به عنوان سه کشور مهم منطقه، رتبه‌بندی وضعیت شاخص‌های توسعه ای ایران بر اساس گزارش رقابت‌پذیری مجمع‌جهانی اقتصاد در سال 2019 و شاخص‌های تطبیقی و مقایسه‌ای ایران با کشور‌های حوزه آسیای میانه، غرب آسیا و شمال آفریقا تلاش شده سیمای واقعی‌تری از این بحران‌ها در قیاس با کشورهای منطقه و جهان به نمایش گذاشته شود. سپس در 5 سر فصل کلی باور‌های خود را به عنوان حزبی برخواسته از پایگاه اجتماعی عدالت‌‌جو و برابری‌طلب، آزادی‌ خواه و باورمند به کرامت انسانی و حقوق بشرو صلح‌طلب و معتقد به تنش‌زدایی و تعامل با جهان ابراز داشته‌ و 5 راهبرد کلان مورد نظر حزب برای فایق آمدن بر بحران‌ها اعلام شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها