سیدسلمان ذاکر، نماینده مجلس یازدهم:
معلوم است برای ولایت فقیه رفراندوم برگزار نمیکنیم/ مردم اجازه رفراندوم نمیدهد
موضوع حجاب، خط قرمز نظام است
عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: به نظر من، حکومت برای برگزاری همهپرسی، مقاومتی ندارد، بلکه این مردم هستند که اصلاً اجازه این کار را نمیدهند و دوست ندارند این اتفاق بیفتد، چون موضوع اعتراضات فقط همین ظاهرش نیست، بلکه عدهای کم از معترضان، کارشان ریشه در براندازی اصل نظام دارد.
سیدسلمان ذاکر چهره اصولگرای مجلس یازدهم در خصوص موضوع رفراندوم که این روزها در کشور، بیش از هر زمان دیگری مطرح است و همچنین واکنش تند برخی افراد جناح اصولگرا به این موضوع، گفت: در مورد موضع گرفتن نظام برای برگزاری رفراندوم و همهپرسی که برخی میگویند، نظر من این است که نظام، موضع منفی نگرفته است، ضمن اینکه موضعگیری باید منطقی باشد. اول باید ببینیم که این موضوع آیا در دنیا مرسوم است یا خیر؟ و آیا در قانون اساسی این رفراندوم آمده یا خیر؟ در قانون اساسی گفته نشده که برای اصل نظام، رفراندومی برگزار شود. در قانون اساسی، رفراندوم نیامده، بلکه همهپرسی آمده است که یک مدل همهپرسی، همین انتخاباتی است که برگزار میکنیم. هر سال با انواع انتخابات، نیروهای مختلف و مجلس و وزرا را تغییر میدهیم. حتی رییس جمهور را هر دو دوره عوض میکنیم و همین تغییرات یک نوع رفراندوم هستند.
به گزارش رویداد24، مهمترین بخشهای این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
- برای بعضی مسائل، از طرف حاکمیت میتوانیم رفراندوم بگذاریم و نظر مردم را بشنویم و بعد، اقدام کنیم، ولی موضع اصولگرایان باید منطقی باشد و اگر توجیهپذیر نباشد، نتیجه عکس خواهد داد. دلیل اینکه در چند دهه گذشته، رفراندومی برگزار نشده، این است که باید اول ببینیم موضوع رفراندوم اصلاً چیست. الان بعضی انگشتشمار از معترضان میگویند که ولایت فقیه وجود نداشته باشد. خب معلوم است که برای چنین موضوعی رفراندوم نمیگذاریم، چون این موضوع، اصل قانون اساسی است.
- توده مردم، قانون اساسی را قبول دارند و کل نظام بر اساس قوانین مادر و قانون اساسی حرکت میکند. ما سیاستهای کلی نظام را برای تعداد محدودی، برهم نمیزنیم. اعتراضات فقط باید بر اساس همان سیاستهای کلی و در قالب قانون اساسی حل شود و اجازه بدهیم معترضان حرف بزنند و بعد به دنبال راهکارهای گرهگشا و سازنده برویم.
- قوانین، توسط مجلس به روز میشود. در این سالها، دهها قوانین داشتهایم که بروزرسانی شدهاند. مگر بانکداری اسلامی و قانون ارزش افزوده عوض نشد؟ مگر روند تسهیل صدور مجوزها عوض نشد؟ یا مثلاً، قبلاً ۱۰ نفر پزشک جذب و استخدام میشد، ولی الان هزار پزشک استخدام میشوند.
- اگر جمهوری اسلامی حرف معترضین و منتقدین را نشنود، مردم واقعاً حق دارند که عصبانی شوند. گاهی موضعگیری تند مسئولان و کارگزاران گذشته و فعلی در مقابل معترضین و مخصوصاً جوانهای فعال و منتقدگرا، قابل قبول نیست. انقلاب، دین و عقلانیت ما از روی علم، حکمت و نقدپذیری است و حتی در برابر مسائلی مثل دین و ایدئولوژی و موضوعات سیاسی و اقتصادی کشور باید صبورانه عمل و ابهامات را برطرف کنیم. به قول رهبری، سوالات جوانان شبیه تحریم است. وقتی تحریم شدیم راهکارهایی را پیدا کردیم که قبلاً به عقلمان نمیرسید. اگر الان نمیتوانیم پاسخگوی جوانان باشیم نباید آنها را طرد کنیم، بلکه باید جوانان و پژوهشکده خودمان را تقویت کنیم.
- بعضی وقتها، معترضان موضوعی را مطرح میکنند که برای نظام خوب است، در آن صورت مسئولان باید حرف مردم را بشنوند. اما اگر اعتراضات درباره اصل نظام باشد، قابل اغماض نیست. همین توده مردم، ۴۰ سال پیش با ۹۸ درصد آرا به اصل نظام رای دادند، پس پایههای نظام محکم است. فقط ما باید خودمان را برای جوانان از نظر اشتغال و... بروز کنیم و این به معنای بهم زدن پایهها نیست. نباید به سمت یک حکومت سکولار و غربی که خودش متزلزل است، پیش برویم. الان نیاز به رفراندوم نیست، چون سوال اینجاست که برگشت ما به کجا خواهد بود؟ آیا قرار است یک حکومت جدید با کاستیهای زیاد، جایگزین این نظام کنیم؟
- موضوع حجاب، خط قرمز نظام است و موضوع در این رابطه، شفاف است و در قرآن هم صراحت دارد و اصلاً قابل تغییر نیست، منتهی حاکمیت باید طوری مدیریت کند که همه بتوانند راه سعادت را طی کنند. این مدیریت به معنای تحکم نیست، بلکه به معنای فرهنگسازی است. اگر کسی با یک برنامه سازمانیافته از طرف استکبار جهانی بخواهد به بعضی ضروریات مثل حجاب آسیب بزند، آن موقع است که حاکمیت با جدیت مصر است، مقابله کند تا اصل موضوع از دستش خارج نشود. مبنای سیاستها در مورد حجاب، مکتب رهبر معظم انقلاب و سردار قاسم سلیمانی است.
- اصولاً حکومت چند مدل است. حکومت مردم به مردم داریم، حکومت نخبگان بر مردم داریم و حکومت خداوند از طریق انسانهای شایسته بر مردم را داریم که در حال حاضر، مدل آخر در ایران اجرا میشود. هیچوقت کمونیست، حکومت اسلامی را انتخاب نمیکند و برعکس. آنها خودشان واقعاً در کار خودشان ماندهاند. این همه جنایت از کجا آمده؟ چون ساختارشان غلط است، پس چرا در حکومت جمهوری اسلامی جنایت نیست؟ بیعدالتی هست، اما جنایت نیست. بعضی معترضان میخواهند کشورشان مثل آمریکا شود که میگویند دموکراسی دارد. آمریکا مگر داعش را پرورش نداد؟ مگر داعش زنان و کودکان را نمیکشد و سرشان را نمیبرد؟ مگر در آب غرقشان نمیکند و انسانها را آتش نمیزند؟ ولی این کارها در حکومت اسلامی نیست؛ بنابراین نوع حکومتها قابل معامله نیست، چون بنا بر عقل است. ما اطلاعات کاملی توسط این دین الهی که از آسمان آمده داریم که سعادت انسان را تضمین میکند. حالا شما میگویید این عقل کامل را رها کنیم و برویم سراغ عقل ناقص بشری که خودش گرفتار است و با آن حکومت تشکیل دهیم؟
- ما با اینکه متصل به غیب الهی با ۱۲۴ هزار پیغمبر هستیم، وضعیتمان این است، وای به حال اینکه از اینها بریده شویم و برویم سراغ یک حکومت سلطنتی و شاهنشاهی یا سکولار جدید. اگر قرار بود با اینها وضعیت بهتر شود، زمان شاه وضعمان خوب بود و انقلاب نمیکردیم؛ شاهی که حتی از نفت خود مردم به مردم نمیداد. مردم در زمان شاه نه رفاه داشتند نه جاده و نه آسفالت و نه یخچال و نه ماشین. مردم هیچی نداشتند. در یک روستا یک ماشین نبود و بعضی روستاها فقط تراکتور داشتند، اما الان همه جور امکانات را داریم و اینها به برکت انقلاب، دین و شهدا است. به این دلایل، اصل ولایت، خط قرمز است و اصلاً اگر دین را هم کنار بگذاریم، رفراندوم برای چنین موضوع مهمی برخلاف عقل است که ساختارشکنی کنیم و حکومت را به رفراندوم بگذاریم، ولی میتوانیم تغییر و تحولاتی ایجاد کنیم که تا الان هم کردهایم. مثلاً چند اصول اساسی، خانهسازی عوض شد. البته موارد اصولی باید فقط با تشخیص رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر کند؛ همهپرسی و تغییر، هر دو با دستور این دو انجام میگیرد. این بحثها سیاسی نیست، بلکه آکادمی، علمی و دانشگاهی است و باید در محافل دانشگاهی برایش تصمیم گرفت.
- به نظر من، حکومت برای برگزاری همهپرسی، مقاومتی ندارد، بلکه این مردم هستند که اصلاً اجازه این کار را نمیدهند و دوست ندارند این اتفاق بیفتد، چون موضوع اعتراضات فقط همین ظاهرش نیست، بلکه عدهای کم از معترضان، کارشان ریشه در براندازی اصل نظام دارد، در حالی که ریشه مردم با دینشان و عقلشان عجین شده و فرهنگ، وجود و زندگی مردم، مسلمانی است و همین مردم اجازه نمیدهند که دین و مکتبشان به خاطر بعضی پیشنهادات تغییر کند. حتی اگر بزرگان نظام هم این پیشنهاد را بدهند، مردم اجازه نمیدهند، چون مردم صاحب اصلی این انقلاب هستند.
- رهبری ما، عادل است و حتی گفتند این راهپیماییها مثل ۲۲ بهمن، نشانه خالصترین حمایتها از اصل نظام و انقلاب است. در ۲۲ بهمن، تمام خیابانهای تهران پر از جمعیت بود. چطور میشود این جمعیت را جمع کرد؟ اگر از معترضین که مثلاً حدود ۵۰ هزار نفر هستند هم بپرسید، میگویند با دین و انقلاب کاری ندارند، بلکه با عملکرد مسئولان مشکل دارند؛ با اختلاسگران و خیانتکاران به نظام مشکل دارند.
- ما با معاندان که عوامل آمریکا و استکبار هستند، کاری نداریم. آنها پول گرفته و علیه امنیت ما فعالیت میکنند، اما همین معترضان میگویند، ما انقلاب را دوست داریم و این انقلاب را امام آورده و ما خودمان انقلاب کردیم. پس موافق خاک و امنیت هستند، ولی از عملکرد نماینده، وزیر و کارمند ناراحت هستند و ما باید اینها را حل کنیم. انقلاب ما شبیه عدالت است و هیچوقت به انقلاب بد نمیتوان گفت. فطرت انسان، عدالت را دوست دارد، ما هم که فطرت خودمان را از دست ندادهایم.
- باید اشکالات را برطرف کنیم، ولی اصلاً موضوع به این معنی نیست که اصل نظام را از ابتدا، سرمایهگذاری کنیم. مردم یک بار بر علیه ظلم انقلاب کردند و هیچ موقع دیگر انقلاب نمیکنند که ظلم برگردد. مردم تاکید میکنند که عدالت روز به روز شفافتر شود. معترضین هم راضی نیستند که دشمنان به اسم عوضکردن نظام، امنیت کشور و مردم را از بین ببرند. کسانی که دنبال این تغییرات هستند به این مسائل فکر نمیکنند و وسط راه میمانند، چون میبینند امنیت خودشان به خطر میافتد. این انقلاب ریشه دارد. مردم ما در حمایت از حکومت و نظام، راهپیمایی میکنند. آیا این ریشه نیست؟ حتی در افغانستان، پاکستان و آفریقای جنوبی، خارجیهای مسلمان نیز به نفع ایران، راهپیمایی میکنند و حتی مسیحیها برای رحلت امام، یادبود برگزار میکنند و برای ۲۲ بهمن به خیابانها میآیند.
- ریشه انقلاب، نجات انسان و عدالت است. به همین خاطر مردم دلسرد نمیشوند. مفهوم انقلاب اسلامی خوب است، ولی گاهی مصداق، خراب است و اینها را باید به مرور زمان حل کرد. کل دنیا این مشکلات را دارند. در همین فرانسه، جمعیتی در اعتراض به عملکرد صندوق بازنشستگان بیرون آمدند و راهپیمایی کردند. مگر انقلاب و حکومتشان عوض شد؟ یک بار تجمع کردند و مشکلشان هم حل شد. در کشور ما هم، خیلی از صنفها برای اعتراض، دم مجلس میآیند که حق هم دارند و ما هم در حد توان، مشکلشان را حل میکنیم و گاهی اگر نمیشود رضایت حداکثری برای این افراد ایجاد کرد، به خاطر محدودیتهای مالی و درآمدی است که داریم.
- گفتنیها گفته شد، ولی باید کتابهای استاد مطهری و مصباحیزدی را در مورد دین مطالعه کرد و آنگاه میتوانیم به خوبی قضاوت کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید