کد خبر: 665580
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ۲۳:۳۶:۵۲
| |

مناظره | جلیلی: در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار

اولین مناظره مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور آقایان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار شد.

مناظره | جلیلی: در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار
کد خبر: 665580
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۱ ۲۳:۳۶:۵۲

سعید جلیلی در بخش دیگری از صحبتهای خود در حوزه روابط خارجی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند شما نمی‌توانید با دنیا تامل کنید و اینکه چه برنامه‌ای برای خنثی کردن تحریم‌ها یا مذاکره با آمریکا دارید؟ گفت: بحث سیاست خارجی امتداد بحث داخل است و اگر میخواهید اقتصاد داشته باشید باید سیاست خارجی موفق داشته باشید.این اشتباه بود که در روابط خارجی به چند کشور که بیشترین اختلاف با ما را داشتند متمرکز شدیم.

وی افزود: دنیا 200 کشور است و اگر به سمت کشورهایی برویم که بیشترین اختلاف را با ما دارند مشکل حل نمی‌شود. در برجام 15 بار آژانس گزارش نوشت که ایران تعهداتش را انجام داده اما طرف مقابل از آن خارج شد.

جلیلی ادامه داد: سیاست خارجی جای دیدن واقعیت‌ها است و نباید زود ملت خودمان را متهم کنیم و طرف مقابل را تبرئه کنیم. نتیجه برجام آن شد که تحریم‌ها اضافه شد و 800 تحریم تبدیل به 1500 تحریم شد. اشکال کار این بود که روابط با دنیا را منحصر به چند کشور کردند اما هنر سیاست خارجی این است که به 200 کشور نگاه کنید و از نقاط اشتراک و حتی نقاط اختلاف به نفع خودتان استفاده کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر در سیاست خارجی آن ابعاد قضیه را نبینید و از قدرت مردم استفاده نکنید روابط خارجی محکم نمی‌شود. روابط خارجی ما با ترکمنستان از هفت میلیارد دلار به 200 میلیون دلار رسید این نتیجه همان سیاست‌های غلط بود.

جلیلی اظهار داشت: در FATF همین آقای طیب نیا که الان در ستاد شما(پزشکیان) است رفت با آن گروه توافق کرد؛ بسیاری از کشورهای اروپایی نصف این تعهدات ما را هم انجام نداده‌اند اما آنها در قابل ما می‌گویند باید همه بندها را اجرا کنید و تازه این را هم قبول ندارند، اما ما می‌آییم مردم خودمان را متهم کرده و واکسن نمی‌خریم.در دولت گذشته اعضای دولت نامه نوشتند اگر FATF امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق اسفند 97 را بدهیم.

وی ادامه داد: اگر اشراف به مسائل نداشته باشیم و تشخیص غلط بدهیم نمی‌توانیم راه حل درست را ارائه کنیم. در FATF و برجام ما طلبکاریم نه بدهکار. آنها اول باید تعهداتشان را انجام دهند اگر نداند ما نباید معطل آنها باشیم و باید دنبال فرصت‌های دیگر باشیم. آنها خودشان به شکست معترف هستند اما ما شکست آنها را قبول نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما الان 2 میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، شما در مجلس هستید بگویید نفت را چند می فروشیم؟ قیمت نفت در دنیا متغیر است و ما هم مطابق دنیا می‌فروشیم. اینجا باید مسئله را درست شناخت. ما در دولت قبل 200 هزار بشکه نفت می‌فروختیم اما برای اینکه معطل نماندیم امروز 2 میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. اما اگر شما در داخل مشکل داشته باشید حتی اگر نفت هم بفروشید مشکلی حل نمی‌شود. الان در فروش نفت 2 تا 4 درصد پرتی نفت داریم و این عدد بسیار بزرگی نزدیک به 30 میلیارد دلار در 4 سال است و باید این مشکل را حل کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها