کد خبر: 678065
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ۰۸:۱۹:۱۰
| |

اشکال سیاست خارجی ما تک‌روی است؛ باید سایر کشورها را به حل چالش‌های منطقه وارد کنیم

محمدعلی سبحانی گفت: یکی از اشکالات سیاست خارجی ما این است که تک‌روی‌هایی در راهبردهای خود در قبال مسائل منطقه داشته‌ایم. این چالش‌ها مرتبط با تمامی کشورهای عربی و اسلامی است اما ما به تنهایی بار آنها را به دوش کشیده‌ایم. درحالی که باید سایر کشورها را به حل چالش‌های منطقه وارد کنیم.

اشکال سیاست خارجی ما تک‌روی است؛ باید سایر کشورها را به حل چالش‌های منطقه وارد کنیم
کد خبر: 678065
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ۰۸:۱۹:۱۰

حدیث روشنی- روزنامه اعتماد با محمدعلی سبحانی گفت‌‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

  • جمهوری اسلامی در صحنه دیپلماسی و سیاست خارجی طی دو سه سال گذشته نقاط ضعفی داشته است. این ضعف و سرگردانی منجر به وقوع اتفاقات ناخوشایندی در سطح بین‌المللی برای دیپلماسی ایران شده است. به عنوان مثال به دلیل موضع‌گیری خاصی که تهران در ارتباط با اوکراین داشت، امروز شاهد چالش‌هایی در روابط خود با اروپا هستیم. در ارتباط با بازیگران منطقه وکشورهای عربی- اسلامی ابتکارات مناسبی نه از طرف جمهوری اسلامی و نه از طرف سایر اعراب مسلمان برای ایجاد یک راهبرد منطقه‌ای تبیین نشده است.
  • طی یک سال گذشته و آغاز عملیات توفان‌الاقصی صرفا جنگ بیانگر شرایط خطیر منطقه بوده است؛ بنابراین دیپلماسی جایگاهی در میانه این درگیری‌ها نداشته است.
  •  در دولت آقای پزشکیان بر رویکرد صلح و تنش زدایی تاکید شده است و اتفاقا این رویکرد در مجمع عمومی نیز توسط رییس‌جمهور مطرح شد. از طرفی حضور دستگاه دیپلماسی در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا و دیدارهای دو جانبه در دوحه و تبادل پیام‌هایی که در این دیدارها صورت گرفته در همین راستا قابل تبیین است.
  • ذکر این نکته اهمیت دارد پیام‌های آقای پزشکیان در قطر به مراتب بااهمیت‌تر از سخنرانی او در نیویورک بود، چراکه اساس و بنیان رویکرد تیم دیپلماتیک جمهوری اسلامی به سرپرستی آقای پزشکیان صلح و کاهش سطح تنش‌ها در منطقه است. نهادینه شدن یک چنین رویکردی به دیپپلماسی همه‌جانبه نیاز دارد. این دیپلماسی باید در سه سطح منطقه‌ای و اروپایی و جهانی به‌ طور فشرده ادامه داشته باشد.
  •  یکی از اشکالات سیاست خارجی ما این است که تک‌روی‌هایی در راهبردهای خود در قبال مسائل منطقه داشته‌ایم. این چالش‌ها مرتبط با تمامی کشورهای عربی و اسلامی است اما ما به تنهایی بار آنها را به دوش کشیده‌ایم. درحالی که باید سایر کشورها را به حل چالش‌های منطقه وارد کنیم.
  •  در رابطه با لبنان با همکاری دولت این کشور و همچنین دولت فرانسه که به گونه‌ای در لبنان حضور تاثیرگذار دارد می‌توانیم وارد گفت‌وگوهایی شویم و آن را به تحرکات دیپلماتیکی در سطح بین‌الملل بسط دهیم. با لحاظ کردن این هدف که بتوانیم براساس مصالح و منافعی که تمام گروه‌ها در لبنان را متنفع می‌کند دیپلماسی را پیش برده و در ادامه شخص نتانیاهو را به عنوان عامل اصلی جنگ‌افروزی‌های اخیر متوقف کنیم. این اقدامات را باید از طریق ایران و حمایت فرانسه و نیز دولت لبنان پیش ببریم و براساس وحدت داخلی در لبنان و قطعنامه‌های بین‌المللی که قبلا تصویب شده است به توافقی برسیم که نتانیاهو را مجبور به توقف اقداماتش در این کشور کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها