کد خبر: 237528
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۷ ۱۲:۱۱:۰۰
| |

آلبوم «مقام العراقی بغداد» به بازار موسیقی آمد

آلبوم «مقام العراقی بغداد» برگرفته از موسیقی کلاسیک کشور عراق با هنرمندی گروه محمد القبّانجی و عَزّوری هارون العّواد در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

آلبوم «مقام العراقی بغداد» به بازار موسیقی آمد
کد خبر: 237528
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۷ ۱۲:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «مقام العراقی بغداد» عنوان تازه ترین آلبوم منتشر شده از سوی موسسه فرهنگی هنری «ماهور» است که برگرفته از موسیقی کلاسیک کشور عراق با هنرمندی گروه محمد القبّانجی و عَزّوری هارون العّواد به مخاطبان موسیقی ارائه شده است.

در توضیح این آلبوم که توسط برنار موصلی از ضبط گروه در کنگره قاهره استخراج شده، آمده است:

«موسیقی عالمانه‌ بغداد میراث دار یک سنّت عربی پیچیده است که در آن تأثیرات سامی، ترکی، ایرانی، کُردی و حتی هندی با هم در آمیخته‌اند. این موسیقی نوبت‌های مُدال با ساختارهای معینی را به کار می‌گیرد که می‌توان مشابه آن‌ها را در مکتب‌های سوری، مصری و عثمانی یافت. به عبارتی نوعی رنگ‌آمیزی خاصْ هر مُد آن را با انسجام و حس‌آمیزی‌ای که برانگیزاننده‌ «طرب» است احاطه کرده است.رنگ صوتی سازها و فنون آوازی نیز این سنّت را متمایز می‌کند. این موسیقی، که موسیقیدانانش آن را المقام العراقی می‌نامند، در موصل و کرکوک نیز، در جشن‌ها و کنسرت‌های خصوصی، رواج دارد.

یک گروه از سازهای سنتی، به‌نام «چالغی بغدادی» از ترکی چالماک، به‌معنی نواختن، اجراکننده اثر است . این کارگان ملُودیک، که در آن، به‌ندرت، مذهبی و غیرمذهبی از هم جدا می‌شوند، در بیشتر آیین‌های مذهبی بین‌النهرین سُنّی، شیعه، یهودی، مسیحیِ کلدانی و آسوری، زرتشتی و یزیدی با تفاوت‌هایی یافت می‌شود و اغلب با متونِ عرفانی و رازوَرزانه پیوند خورده است.

بیشترِ اقوامِ کشور در شکل‌گیری این کارگان سهمی ایفا کرده‌اند و این سنّت، که به‌خوبی شناخته نشده و از سبکی همان‌قدر کهن که پالوده برخوردار است ، این پرسش را برمی‌انگیزد که چه رابطه‌ای میان آن و عمل موسیقایی زمان‌های دور، در عصر طلایی عباسیان، وجود دارد که زیباشناسی باکیفیتی را در خود حفظ کرده است.»

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها