کد خبر: 273808
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۶:۱۰:۰۰
| |

حسین پارسایی با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

خصوصی‌سازی رفع تکلیف از ارشاد نیست/ هنرمندان ثابت کرده‌اند که تابع و همراهند/ اعتبارات هنرهای نمایشی نیازمند تجدیدنظر جدی است/ باید شأن هنر دیده شود

حسین پارسایی با اشاره به اینکه در وزارت ارشاد و بودجه آن تئاتر هنوز دیده نشده است گفت: تئاتر باید در جای مناسب خود بایستد و استعدادهای بی‌نظیر در حوزه‌های دانشگاهی و مختلف دیده شوند. اگر تئاتر دیده شود با خودش تمام حمایت‌ها را می‌آورد. خواهش من این است قبل از اینکه به تئاتر بودجه اختصاص دهند، آن را در قله رفیع خودش ببینند.

خصوصی‌سازی رفع تکلیف از ارشاد نیست/ هنرمندان ثابت کرده‌اند که تابع و همراهند/ اعتبارات هنرهای نمایشی نیازمند تجدیدنظر جدی است/ باید شأن هنر دیده شود
کد خبر: 273808
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ۱۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بر اساس لایجه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کاهش 718 میلیارد ریالی مواجه شد. این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ کشور و حامی اهالی هنر و فرهنگ شناخته می‌شود، هرچند که مشکل کمبود بودجه در میان اهالی فرهنگ و هنر قصه‌ای قدیمی است اما در یکی دو سال اخیر، چالش‌های بسیاری ایجاد کرده است.

حسین پارسایی، مدیرکل نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین ، با اشاره به محدود بودن بودجه تئاتر، گفت: «در واقع این بودجه برای گروه‌های دانشجویی کوچک هم کفایت نمی‌کند. بیشتر حوزه اعتبارات هنرهای نمایشی نیازمند تجدید نظر جدی است.»

این کارگردان تئاتر درباره نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان هادی مسائل فرهنگی و هنری گفت: «هر دستگاهی که اساسا مسئولیت یک امر را به عهده می‌گیرد در واقع دو وظیفه جدی دارد. نخست هادی، سپس حامی. یعنی در اصل برای گروه فکری و مرجعی را که آفرینشگر و تولیدکننده هستند سیاست‌گذاری و هدایت می‌کند.»

پارسایی در توضیح نقش هدایتی ارشاد بیان کرد: «اولویت‌ها در جایگاه هادی بودن ارشاد، سیاست، قوانین، آیین نامه‌ها و لوایحی است که بخشی از آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخشی از آنها مصوبه مجلس و برخی دستورالعمل‌های داخلی معاونت‌های فرهنگی است.»

به گفته این مدیر هنری، در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان یک سیستم حمایتی که سیاست‌گذاری می‌کند، مسائل کلان را بر اساس اصل سیاست‌های فرهنگی و متناسب با ارزش‌های فرهنگی واجتماعی مطرح کرده و قاطبه هنرمندان وارد کار می‌شوند.

پارسایی در مورد حمایت‌گری ارشاد نیز گفت: «بخش دیگر مسئولیت ارشاد، نقش حامی است. شما از دستگاه و وزارت مربوطه یا هر نهادی که به هر دلیل مسئولیت به او سپرده شده انتظار حمایت دارید؛ حمایت از فرهنگ و هنر و تولیدکنندگان، از جوان‌ترها به عنوان چشم‌انداز و پیش‌کسوتها به ‌عنوان تجربه‌های با ارزش در همه حوزه‌ها.»

به گفته مدیر کل نمایش خانگی، اینها در واقع انتظاراتی است که از دستگاه فرهنگی وجود دارد. دستگاه هادی، یعنی کسی که سیاست‌گذار است و حامی، یعنی کسی که یارانه‌های دولتی برای او تعریف شده تا بتواند حمایت کرده و مقوم جریان هنر شود. هنرمندان نیز همچون سایر حِرف از یارانه‌ و حمایت‌هایی که در این حوزه گذاشته شده باید استفاده کنند تا بتوانند کار خود را پیش ببرند.

کمبود بودجه، معضل دیرینه هنر

پارسایی با اشاره به اینکه کمبود منابع مالی، سال‌هاست که معضل حوزه هنر شده، بیان کرد: «سال‌های سال است که حوزه هنر از کمبود منابع مالی رنج می‌برد. طبیعی است که اگر شما درصد بگیرید خواهید دید که سهم ناچیری از بودچه کشور که تقدیم مجلس و مصوب می‌شود، به فرهنگ و هنر اختصاص پیدا می‌کند که همان هم محقق نمی‌شود.»

این کارگردان تئاتر مطالبه نقش حمایتی را مهم‌ترین اولویت اهالی فرهنگ و هنر دانست و گفت: «سیاست‌ها که پابرجاست، اگر هم در گذر زمان چیزی تغییر می‌کند، هنرمندان ثابت کرده‌اند که تابع و همراهند. نقش حمایتی مهم است که هر سال دریغ از پارسال شده است.»

او درباره کمبود بودجه در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: «اگر بودجه‌ای هست باید هم‌شأن اهالی هنرهای نمایشی و وسعت آنها و اجراها و جشنواره‌ها باشد. اگر یک بررسی کلی شود، با توجه به تعداد اجراها و جشنواره‌ها در سراسر کشور، خواهیم دید که چه سهم ناچیزی از بودجه به تئاتر اختصاص یافته است.»

وزارت ارشاد باید برون‌سپاری را جدی بگیرد

پارسایی جدی شدن فعالیت صنف‌ها را از دیگر اولویت‌ها اعلام کرده و گفت: «تمام مشاغل برای خودشان صنف داشته و قرار است اصناف به صورت جدی با توجه به اصل خصوصی‌سازی مشارکت کنند. همچنین گفته شده با کاهش تصدی‌گری بخش دولتی ضمام امور دست اهل فن و فرهنگ باشد. بنابراین این مطالبه هم وجود دارد که سهم بیشتری به اصناف داده شود. نخبگان ما در آنجا هستند، خرد جمعی در خانه‌های سینما، تئاتر، موسیقی حضور دارد. وزارت ارشاد باید برون‌سپاری و واگذاری را بیش از این جدی بگیرد.»

به گفته مدیرکل سینمای خانگی، تاکنون بخش خصوصی توانسته تولیدات بسیاری داشته باشد اما این موضوع به‌معنای رفع تکلیف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

او در این‌باره گفت: «اگر بخش خصوصی تا کنون نبود که بسیاری از تولیدات وجود نداشت. ارشاد در جایگاه خود و بخش خصوصی هم در جایگاه خود باید در کنار همدیگر فعالیت کنند. البته بخش خصوصی به معنای رفع مسئولیت از ارشاد نیست. مبادا همراهی بخش خصوصی باعث کاهش بودجه‌ها و رفع مسئولیت در دستگاه مربوطه شود. ما فقط می‌گوییم اکنون که بودجه اندک است باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود. بخش خصوصی یک توانی در کنار بخش دولتی است.»

خصوصی‌سازی رفع تکلیف ارشاد نیست

به گفته پارسایی، خطای بزرگ این است که ظرفیت بخش خصوصی را به‌عنوان رفع مسئولیت از ارشاد تلقی کنیم.

او بیان کرد: «در وزارت فرهنگ و ارشاد تمام معاونت‌ها و بخش‌ها وظایفی را دارند که باید علاوه بر اجرای صحیح سیاست‌ها و متناسب با اصل سیاست‌های فرهنگی و ترغیب هنرمندان برای تعقیب و توسعه تئاتر، عدالتی هم در توزیع بودجه وجود داشته باشد. متاسفانه انقدر این مبلغ ناچیز است که گاهی از حمایت همگانی صرف‌نظر می‌شود. امیدوارم روزی برسد که زمان بودجه نویسی، از کارشناسان خبره و متخصص بخواهند که فعالیت، نیازها و زمان تولیدات هنری تشریح شود.»

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اولویت حل مسائل مالی، گفت: «با این‌حال همیشه پول و سرمایه حرف اول را در امور هنری نمی‌زند. در خصوص مهم‌ترین اقدام ارشاد باید گفت که انقدر همه چیز در هم تنیده و ترکیب شده که شاید نتوان یک شاخص برای خوشحالی اهالی تئاتر پیدا و از وزارت ارشاد طلب کرد. تئاتر صاحب شأن و جایگاه رفیعی است. به نظرم فقط باید تئاتر دیده شود.»

پارسایی به‌عنوان فردی که از اهالی تئاتر بوده و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مسئولیت اجرایی دارد، بیان کرد: «تئاتر هنوز دیده نشده است. تئاتر باید در جای مناسب خود بایستد و استعدادهای بی‌نظیر در حوزه‌های دانشگاهی و مختلف دیده شوند. اگر تئاتر دیده شود با خودش تمام حمایت‌ها را می‌آورد. خواهش من این است قبل از اینکه به تئاتر بودجه اختصاص دهند، آن را در قله رفیع خودش ببینند. تئاتر را به عنوان یک هنر تفکر برانگیز و اندیشه‌ورز، در همان جایگاه عقلانی و تاثیرگذار خود ببینند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها