کد خبر: 280617
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۱۵:۱۰:۰۰
| |

پژمان موسوی، عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ارشاد در حمایت از روزنامه‌ها عملکرد مناسبی نداشته است/ ارشاد در بحث مطبوعات سردرگم است/ معاونت مطبوعاتی نتوانسته ثبات در بازار کاغذ ایجاد کند

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار و عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد بیان کرد: «به نظر من، وزارت ارشاد، به خصوص در حوزه مطبوعات انقدر با خودش درگیری و مشکل داشته که زمانی برای حل معضلات دیگر نداشته است.»

ارشاد در حمایت از روزنامه‌ها عملکرد مناسبی نداشته است/ ارشاد در بحث مطبوعات سردرگم است/ معاونت مطبوعاتی نتوانسته ثبات در بازار کاغذ ایجاد کند
کد خبر: 280617
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۱۵:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مدت‌هاست مسئولان نشریات، با معضل تامین کاغذ مواجه هستند. در نیمه اول سال گذشته، نمایندگان بر نظارت حداکثری بر واردات کاغذ تاکید داشتند تا کاغذ با قیمت درست و مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. از طرفی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وضعیت کاغذ اعلام کرده بود که همه کاغذهای موجود در گمرک ترخیص شده‌اند و مسیر کنونی را برای کاغذ نشر و مطبوعات به نسبت کالاهای دیگر بهتر دانسته بود. این در حالی است که افزایش روزانه قیمت کاغذ، همچنان ادامه داشته و مسئولان نشریات، نگرانی‌های بسیاری درباره آینده مطبوعات کاغذی دارند.

از طرفی، هیچ نهادی جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند پیگیر نیازها و مطالبات اهالی مطبوعات باشد. حال باید دید که این وزارتخانه، چه اندازه توانسته در راستای بهبود شرایط روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه گام بردارد.

در این‌باره، پژمان موسوی، روزنامه‌نگار و عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، در ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «من از دو زاویه به عملکرد وزارت ارشاد نگاه می‌کنم. هم از سوی یک مدیرمسئول و هم به عنوان هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران. در مورد نشریه‌ای که سردبیر آن هستم، باید بگویم که نه من، نه هیچ‌کدام از همکاران، توقعی نداشته و قبول نداریم که وزارت ارشاد بخواهد به‌طور مستقیم از هر نشریه‌ای حمایت کند.»

این روزنامه‌نگار در توضیح صحبت‌های خود گفت: «اصولا ما همیشه مدعی بودیم که نشریات مستقل، باید بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. اگر هم توقعی بوده در حد نیازهای معمول مانند حفظ ثبات در بازار کاغذ و... بوده است.»

به گفته موسوی، بحث روزنامه و مجله بسیار متفاوت است. او گفت: «به خاطر ماهیت کار این دو، روزنامه‌ها نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند که باید بگویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن مورد، اصلا عملکرد خوبی نداشته است.»

عضو هات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، در مورد معضل عمده مطبوعات، بیان کرد: «به نظر من، وزارت ارشاد، به خصوص در حوزه مطبوعات انقدر با خودش درگیری و مشکل داشته که زمانی برای حل معضلات دیگر نداشته است.»

موسوی در توضیح صحبت‌های خود گفت: «شاید خیلی خنده‌دار به نظر برسد اما مهم‌ترین بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بخش معاونت مطبوعاتی است، چند ماهی معاونت نداشت و با سرپرست اداره می‌شد.» او حضور سرپرست ناآشنایی که اصلا در این حوزه هم نبوده را از دیگر بحث‌هایی دانست که نشان می‌دهد، وزارت ارشاد تا چه حد در بحث مطبوعات سردرگم است.

سردبیر نشریه مروارید، درباره شرایط کنونی مطبوعات، بیان کرد: «هر اقدامی که تا امروز صورت گرفته، نتیجه‌اش بی‌ثباتی در بازار و ایجاد مشکلات فراوان برای نشریات کاغذی شده و دولت نتوانسته ثبات نسبی در این زمینه ایجاد کند. این در حالی است که همچنان کاغذ با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد می‌شود اما با این‌حال این همه آشفتگی در این بازار وجود دارد. در واقع معاونت مطبوعاتی نتوانست ثبات را در مهم‌ترین نیاز حوزه خود برقرار کند.»

به گفته او، در باقی بحث‌های فرهنگی مربوط به مطبوعات نیز، حرکت خاصی انجام نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها