کد خبر: 287410
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

ساختار تئاتر شهر در انتظار تحقق وعده تغییرات

مدیر تئاتر شهر در نشست خبری از تغییرات عمده در ساختار این مجموعه خبر داد که مهمترین آن گرایش تئاتر شهر به مقوله تولید اثر هنری است.

ساختار تئاتر شهر در انتظار تحقق وعده تغییرات
کد خبر: 287410
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سعید اسدی ظهر امروز در نخستین نشست خبری در قامت مدیر تئاتر شهر از برنامه‌های سال 98 خود گفت. وی با بیان آنکه تئاتر شهر دارای ارزش تاریخی است و از آن توقع هنری بسیار دارند، اذعان داشت یکی از مسائل مدیریتی در این مجموعه مواجهه با جامعه هنری و ادبی است که خواهان دیدن آثار هنری هستند.

او با اشاره به اینکه در سال 98 «تغییراتی داریم که طبق آن پیش می‌رویم»، گفت: «تئاتر شهر در 98 با کیفیت و برنامه‌ریزی متفاوتی به مسیرش ادامه می‌دهد در سالن‌ها تغییراتی خواهیم داشت. آنچه تئاتر شهر را متمایز می‌کند ترجیح دادم به معیار هنری به جای معیار گیشه هست. سیاست در انتخاب آثار معیار فرهنگی هست.»

اسدی درباره پلاتو اجرا گفت: «پلاتو اجرا به ماهیت خود باز می‌گردد و کارگاه نمایش می‌شود و فردا فراخوان پژوهش‌محور برای اجراهای متقاضی منتشر می‌شود. پروژه قشقایی نقض داشت و سال جدید نمونه آن را شامل همایش و کارگاه برگزار می‌کنیم. چارسو و قشقایی و سایه به همان منوال خود پیش می‌رود.»

او درباره بازسازی تئاتر شهر نیز گفت: «تئاتر شهر همواره مواجه با درخواست‌های از بیرون بوده است، اما امسال قصد بهسازی برنامه‌ای درونی خود می‌کند و در حوزه فرهنگی و آموزشی فعالیت افزایش می‌یابد. در فضای روابط عمومی تغییرات رخ خواهد داد و کار آن به ارتباطات و فعالیتهای فرهنگی سوق پیدا می‌کند و فرصت گفتگو میان هنرمند و مخاطب رخ خواهد داد.»

اسدی همچنین از تلاش برای دانش‌افزایی و توانمندسازی کارکنان مجموعه و تشکیل میز نقد در تئاتر شهر گفت. وی از تمایلش به برپایی نشست رسانه‌ای برای نمایش‌ها گفت که با مخالفت خبرنگاران حاضر روبه‌رو شد.

او درباره برنامه تولیدی در مجموعه متبوعش گفت: «تئاتر شهر در موقعیت سالن‌داری قرار گرفته و در تولید اثر نقشی ندارد. چشم‌انداز آینده ما آن است از عرضه به سمت تولید پیش می‌رود. این مستلزم برنامه و استقلال نسبی برای دعوت از هنرمند برای تولید این که نیاز به تحول است و دفتری در تئاتر شهر با عنوان ارزیابی هنری گشایش می‌یابد که در آینده بخش تولید هنری را به دست می‌گیرد. برای جلب سرمایه نیاز به حمایت دولتی و غیردولتی است و از همین رو دفتر جذب حمایت دولتی و غیردولتی در تئاتر شهر برپا می‌شود.»

او افزود: «منابع انسانی از تئاتر شهر جدا می‌شود و در عوض یک مدیریت اجرایی در این مجموعه تشکیل می‌شود. می‌خواهیم اجراهای محیطی و پیرامونی تئاتر شهر را احیا کنیم و از فضاهای ممکن برای تولید آثار بهره می‌گیرم.»

اسدی درباره وضعیت پیرامونی تئاتر شهر گفت: «قصد داریم به جای بساط‌گستران فضا به سمت ایجاد فضایی برای ارائه کالای فرهنگی پیش رویم هرگاه فضای بساط‌گستران ساماندهی می‌شود وضعیت فروش تئاتر شهر بهتر می‌شود. تلاش برای رسیدن به یک گذر فرهنگی جذاب هستیم.»

او درباره بهسازی و نوسازی تئاتر شهر گفت: «در سال 96 بودجه‌ای برای تعمیر ماشینری سالن اصلی تصویب شد ولی تخصیص نیافت. در دفتر عمرانی وزارت ارشاد با یک امکان و مجوزی از دولت بخشی از این بودجه به سال 97 انتقال یافت. این بودجه باید هزینه ماشینری شود. با یک شرکت دانش‌بنیان فنی مهندسی قراردادی برای تعمیر سالن اصلی بسته شده است. به دلایل اجراهای پیش‌بینی شده امکان تعطیلی صورت نگرفت. بخشی از ماشینری تعمیر شده است اما از پانزدهم اردیبهشت سالن اصلی برای تکمیل تعمیر تعطیل می‌شود. برخی از ادوات تعمیر و برخی تغییر می‌کند.»

اسدی ابراز امیدواری کرد در نیمه دوم سال اجراها در سالن اصلی از سر گرفته می‌شود و گفت: «چارسو وارد فاز بهسازی شده است و صندلی‌های آن تغییر می‌کند. در سالهای گذشته خریدهایی در حوزه تجهیزات صورت گرفته که به زودی خدمات نوری چارسو ارتقا پیدا می‌کند. صندلی‌های سالن اصلی در حال ساخت است که حین تعمیرات نصب میشود. آکوستیک سالن اصلی نیز توسط دفتر عمرانی در آینده مطالعه می‌شود. فضای پیرامونی تئاتر شهر مورد آسیب جدی است. شاید نیاز به یک نشست با نهادهای مرتبط با فضای بیرونی تئاتر شهر نیاز باشد.»

او با اشاره به برنامه شهرداری منطقه یازده و پهنه رودکی ابراز امیدواری کرد در ساختار پارک دانشجو تغییرات رخ دهد.

اسدی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برای تبلیغ آثار تئاتر شهر چه برنامه‌ای دارد، گفت: «در حوزه روابط عمومی علاوه بر رسانه بخشی هم به بازاریابی اختصاص می‌دهیم. از فضای رسانه رسمی استفاده می‌کنیم؛ ولی ایجاد فرصت در فضای مجازی و واقعی باید پیگیری می‌شود. امکانات مالی اندک ولی امکان تعامل با نهادها بسیار است. در پی آن هستم بیلبورد روبه‌روی تئاتر شهر تبدیل به تلویزیون شهری شود. تئاتر شهر در گذشته باشگاه مخاطبان داشت و با واسپاری این امکان به سایت‌های فروش داده شد. ما باشگاه را بازمی‌گردانیم.»

او از ساماندهی بلیت مهمان گفت و تاکید کرد باید کمپینی در همین راستا در تمام سالن‌ها شکل بگیرد.

او در پاسخ مبنی بر مبهم بودن پروسه انتخاب آثار گفت: «در تئاترها یک دفتر دراماتورژی وجود دارد. در این شیوه شورایی وجود ندارد و مشاورانی وجود دارد. شوراها آثار را می‌بینند و مصوب میکنند و مدیر تایید می‌کند. مشاوران نظر می‌دهند و مسوولیت با مدیر است. شوراها فوایدی دارد ولی مشکلاتی هم د پی دارد. مشاوره می‌تواند دایره وسیع‌تری داشته باشد.»

اسدی از تفکیک میان مشاوران گفت و تاکید کرد باید دایره مشاوران را برای تعمیم سلایق بیشتر را افزایش داد. عباس اقسامی قرار است مسوولیت این دفتر را برعهده بگیرد. وی گفت: «سال گذشته نزدیک به چهارصد درخواست به تئاتر شهر داده شده بود. از پانزده شهریور درخواست‌های جدید پذیرفته می‌شود. اسدی وعده داد فاصله میان دریافت درخواست و ارائه مجوز به دو هفته تقلیل پیدا می‌کند.»

اسدی در پاسخ به خبرنگار رادیو درباره اینکه قرار است چه کسانی در حوزه ارزیابی آثار تولیدی فعالیت کنند، گفت: «در این ماجرا باید افراد برای این کار تربیت شود. می‌تواند این افراد هنرمند نباشند ولی صاحب تشخیص باشند. این افراد می‌توانند تا پانزده نفر باشند و مسوولیت آن با من است.»

او درباره شورای صنفی بلیت هم سخن گفت و با بیان آنکه مخالف افزایش قیمت بلیت‌هاست و تاکید کرد تا جای ممکن از افزایش بلیت جلوگیری میکند که نیاز به سوبسیدهایی است که می‌شود با خرید بلیت توسط نهادها صورت گیرد.

اسدی درباره دورات پس از بازداشت و حضور مجددش در تئاتر شهر گفت نیروی انتظامی پیش از اتفاقات بازداشت در تئاتر شهر حاضر بوده و براساس نظر وزارت برای محافظت از اطراف تئاتر شهر و کنترلی درباره فضای درونی تئاتر شهر ندارند. وی درباره بازداشت افزود: «آن اتفاق بر من تأثیر گذاشت و دلایلی دارم که نیازی به بیانش ندارم. با کرمی گفتگو کردم و برای کمک به وی قصدم همکاری با او بود. به سبب شرایط جشنواره فجر جایگاه دفتر بین‌الملل را می‌بایست رها می‌کردم و به درخواست نادر برهانی مرند تعهد کردم تا پایان جشنواره بمانم. ماندم در تئاتر شهر عزمی است که در پذیرش این مسوولیت داشتم. من کار خطایی مرتکب نشدم.»

این جلسه با انتقاد بسیاری از خبرنگاران حوزه تئاتر مواجه شد و برخی بازسازی ماشینری تئاتر شهر را اولویت این مجموعه ندانست که اسدی آن را مصوب مدیران پیشین برشمرد و گفت هیچ نقشی در تصویب بودجه آن نداشته است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها