واکنشها به انتشار آلبوم «افسانه چشمهایت» ادامه دارد
سرانجام پس از پنج سال انتظار آلبوم «افسانه چشمهایت» اثر مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی منتشر شد. اثری که در کنار پنج سال انتظار در هفتههای اخیر با حواشی کم سابقهای روبه رو شده است و در این روزها هواداران این دو خواننده برای شنیدن آلبوم مشترک آنها لحظه شماری میکردند.
اعتمادآنلاین| پس از انتشار این آلبوم کاربران زیادی درباره آن صحبت کردهاند. به نظر میرسد این آلبوم انتظارات عدهای را برآورده نکرده است.
برخی کاربران از این آلبوم انتقاد کردهاند. منتقدان میگویند این اثر «ضعیف» بوده است.
کاربری در این باره نوشته است: «با تمام احترامی که برای همایون شجریان و علیرضا قربانی قائل هستم، متاسفانه باید بگم که آلبوم افسانه چشمهایت بسیار آلبوم ضعیفی بود. اشعار زیبای این آلبوم، قربانی جیغ و دادهای الکی این دو عزیز شده بود. به دنبال حضرت آرامش میگشتم در این آلبوم. اما آن را نیافتم.»
یا کاربر دیگری میگوید: «افسانه چشمهایت همکاری مشترکی از علیرضا قربانی و همایون شجریان در حد انتظاراتم نبود، برخی از آهنگها تنظیم مناسبی برای دیگری هم ندارد، ولی در قحطی این جور کارها دوستش دارم.»
کاربری دیگری گفته است: «اون موجی که برای آلبوم افسانه چشمهایت علیرضا قربانی و همایون شجریان به راه افتاده بود و خیلی از ماها خیلی مشتاق بودیم این شنیدن رو ببینیم، با انتشار آلبوم و شنیدن چند ترک، آب سردی به تب تند شوق و ذوقمون ریخت. آخه چرا باید شما دو بزرگوار یه همچین آلبومی رو بدید بیرون؟»
عدهای هم میگویند شاید بهتر بود این آلبوم در همان سال 93 منتشر میشد.
با این وجود کم نیستند کسانی که از این اثر استقبال کردهاند و آن را دوست دارند. کاربری در این باره نوشته است: «آلبوم افسانه چشمهایت رو فقط باید با لباس رسمی گوشی کرد... آدم روش نمیشه پاش رو دراز کنه جلوی این اثر فاخر.»
یا کاربر دیگری گفته است: «خوشبختی یعنی شنیدن «افسانهی چشمانت» در یک عصر پاییزی دل انگیز.» برخی این آلبوم را یک شاهکار خواندهاند.
با این حال هنوز نمیتوان قضاوت کرد که «افسانه چشمهایت» پروژه موفق یا ناموفقی بوده است. فعلا که به نظر میرسد این آلبوم با فروش مناسبی همراه بوده؛ که فروش بالا نشان دهنده موفقیت آن است.
گاف عجیب
یکی از حواشی که از امروز در شبکههای اجتماعی مطرح شده است، مربوط به یکی از اشعار این آلبوم است. در معرفی قطعات این آلبوم شعر قطعه «افسوس» به هوشنگ ابتهاج (سایه) نسبت داده شده است.
اما صبح امروز یلدا ابتهاج دختر هوشنگ ابتهاج در اینستاگرام خود نوشت است این شعر از سایه نیست.
یلدا ابتهاج نوشت: «بازهم بى دقتى! در جایى که کتاب شعر شاعر موجود است چرا اینهمه بى دقتى، نمیدانم. این شعر از سایه نیست! دو بیت آن هم از فریدون مشیرى ست. ظاهرا در عصر ما اینترنت محل و امکان خوبى ست براى بدست آوردن اطلاعات، اما یقینا خیلى از این اطلاعات درست نیست و کنترلى هم بر این امر نیست.»
او افزود: «دوستان عزیز در مورد سایه باید گفت او کم شعرترین شاعر دوران ماست و تنها سه کتاب از او موجود است.»
این اشتباه آنگونه که یلدا ابتهاج میگوید بسیار عجیب است. ظاهرا سازندگان این آلبوم شعری منسوب به سایه را از اینترنت برداشته اند و به عنوان شعر سایه مورد استفاده قرار دادهاند.
یلدا ابتهاج در همین رابطه در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: «با صحبتی که با آقای علیزاده داشتیم ایشان هم متوجه اشتباه خود شده که از شعری استفاده کردهاند که به اشتباه در اینترنت بوده و با کتاب سایه تطبیق ندادهاند. البته قول دادهاند این اطلاعات اصلاح خواهد شد.»
این اتفاق واکنشهایی نیز در پی داشته است. عبدالجبار کاکایی شاعر درباره اشتباه صورت گرفته گفت که «خوانندهها شعری را میخوانند و برایشان مهم نیست برای شاعر هست یا نه؛ مهم نام ابتهاج است که نام پرآوازهای برای فروش است. این کوتاهی اتفاق افتاده؛ البته از علیرضا قربانی و همایون شجریان کمی بعید است. شاید عوامل کار و تولیدکنندگان در این ماجرا مقصر باشند.»
محمد علی بهمنی نیز معتقد است که خوانندهها باید برای استفاده از اشعار شاعران اجازه بگیرند.
پژمان موسوی روزنامه نگار در این باره نوشته است: «یعنی آلبومی را با این حجم از تبلیغات و پروپاگاندا منتشر کنی و پای شعری که از سایه نیست، نام او را بزنی! امیدوارم همایون شجریان و علیرضا قربانی توضیح قانعکنندهای داشته باشند.»
برخی کاربران نیز می گویند شجریان و قربانی به خاطر این اشتباه باید عذرخواهی کنند.
جزییاتی از «افسانه چشمهایت»
آلبوم موسیقی «افسانه چشمهایت» نخستین آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی، از پرطرفدارترین خوانندگان موسیقی کلاسیک ایرانی، است که با آهنگسازی مهیار علیزاده، روز گذشته منتشر شد.
قطعات آلبوم «افسانه چشمانت» را علیزاده در فضای ارکسترال ساخته و با توجه به حال و هوای هر قطعه از سازهای ایرانی هم استفاده شده است.
سازهای این آلبوم را نوازندگان ایرانی و اروپایی به همراه ارکستر فیلارمونیک متروپولیتن پراگ نواختهاند. گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو و گروه کر شهر پراگ، قسمتهای کر این مجموعه را خواندهاند.
موسیقی ارکسترال این آلبوم در استودیو تلویزیون شهر پراگ ضبط شده است. این ارکستر از معروفترین ارکسترهای خصوصی اروپاست که در ضبط بسیاری از آلبومهای موسیقی و موسیقی فیلم مشارکت داشته است.
استودیو ترانه و استودیو کنگان پارسه نیز در بخشهای ضبط صدای خوانندگان و سازها در ایران در این پروژه مشارکت داشتند. میکس و مسترینگ این آلبوم در ایران و توسط غلامرضا صادقی انجام شده است.
در حالیکه قرار بود این آلبوم سال 93 منتشر شود، اما چند سال وقفه در تولید آن ایجاد و نهایتا اوایل پاییز امسال همایون شجریان و علیرضا قربانی خبر از انتشار آن دادند.
حاشیههای پس از انتشار
پس از اعلام انتشار آلبوم از سوی همایون شجریان و علیرضا قربانی موجی از انتقاد به این دو خواننده آغاز شد. شجریان و قربانی در ویدئویی خبر را اعلام کردند که این ویدئو در ایران مال ضبط شده بود.
در همین راستا منتقدان این دو خواننده را به دوری گزینی از مردم و اشرافی گری متهم کردند. روزنامه اصولگرای جوان در این باره نوشت: «برای ایران بخوانید، نه ایرانمال.»
«ایرانمال» مرکز تجاری بسیار بزرگ و لوکسی است در منطقه 22 تهران که به نمادی از اشرافی گری و زندگی لوکس تبدیل شده است. حواشی زیادی پیرامون این مرکز وجود دارد. از تخلفات در ساخت و ساز گرفته تا اتهام پولشویی.
پس از این موج سازی علیه شجریان و قربانی ابتدا همایون شجریان به تندی به منتقدان پاسخ داد. او اجرای موسیقی در ایرانمال را دروغ خواند و نوشت: «تا عکسی از همایون در کتابخانه دیده شد آتش خشم شعله زد! اخبار کذب جان گرفتند که آهنگ مشترک در مال اجرا کردهایم. کاش تصاویر این اجرا را هم میگذاشتید.»
او دلیل حضورش همراه با علیرضا قربانی در کتابخانه این مرکز خرید را «گرفتن چند عکس و مصاحبه همراه با تصاویر مرتبط با آیین رونمایی آلبوم عنوان کرد و توضیح داد که انتخاب این مکان تنها به دلیل خاص بودن طراحی کتابخانه و دالانی با معماری ایران پیشنهاد مدیر هنریشان بوده است.»
همایون شجریان همچنین در واکنش به برخی انتقادهای دیگر، بهخصوص در شبکههای مجازی که از ورود «پول کثیف» به عرصه هنر میگویند و نارضایتیشان را از حضور او در این مرکز را طرح پرسش «به چه قیمتی» ابراز میکنند، نوشت: «شنیدهها حاکی از تخلفات گسترده است؟ چرا دایر است پس چنین جایی؟! چرا تعطیلش نمیکنند تا مردم و هنرمندشان تکلیف خود را بدانند؟.»
پس از شجریان علیرضا قربانی نیز به انتقادات پاسخ داد. البته او سعی کرد با آرامش بیشتری با موضوع برخورد کند و فضا آرام نماید.
ناگفته نماند که این حواشی باعث شد افکار عمومی توجه اش به انتشار این آلبوم جلب شود، شاید بتوان گفت با این حاشیههای فروش آلبوم نیز افزایش یافت.
منبع: فرارو
دیدگاه تان را بنویسید