کد خبر: 390295
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۵:۱۲:۵۱
| |

نام سازنده دوتار سنتی در لیست «گنجینه زنده بشری» قرار گرفت

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبتِ نام «ذوالفقار بیتانه» - سازنده دوتار سنتی - در شهر فردوس خراسان جنوبی در فهرست ملی گنجینه زنده بشری به عنوان حاملان میراث فرهنگی خبر داد.

نام سازنده دوتار سنتی در لیست «گنجینه زنده بشری» قرار گرفت
کد خبر: 390295
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۵:۱۲:۵۱

اعتمادآنلاین| سیداحمد برآبادی با بیان این‌که موسیقی در خراسان از آیین‌های شفاهی مردم است که راویانِ آن گنجینه‌های نهان فرهنگ عامه یک مرز و بوم‌ هستند، ادامه داد: نخستین اقدام مهم در راستای پاسداری از میراث ناملموس، شناسایی استادکاران و هنرمندان پیشکسوت این عرصه است.

او درباره‌ ذوالفقار بیتانه گفت:‌ این هنرمند در سال 1340 در فردوس به دنیا آمد. پدر او ازسازندگان ساز سنتی مطرح منطقه بود که در ساخت دوتار و نی‌لبک الگو و نمونه خاص خود را داشت. او از هفت‌سالگی نوازندگی را در کنار پدر یاد گرفت و تا امروز در امر ساختِ سازهای مختلف و نوازندگی در منطقه فردوس سرآمد است.

بر اساس خبر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، برآبادی ذوالفقار بیتانه را تنها بازمانده از نسل بیتانه‌های معروف در منطقه فردوس دانست که در بین هم‌نسلی‌های خود و در طول سال‌های گذشته، در ساخت و نواختن دوتار و سایر سازهای موسیقی سنتی و مقامی سرآمد بوده و در نوازندگی نیز حائز سبک و شیوه خود است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها