ّبایدها و نبایدهای شروع فعالیتهای نمایشی
اطلاعیه شماره پنج اداره کل هنرهای نمایشی الزامات آغاز به کار فعالیتهای نمایشی را منتشر کرد.
اعتمادآنلاین| اطلاعیه شماره پنج اداره کل هنرهای نمایشی در قالب مجموعهای از الزامات و پیشنهادات برای ازسرگیری فعالیتهای نمایشی منتشر شد.
متن اطلاعیه شماره 5 اداره کل هنرهای نمایشی به شرح زیر است: پس از موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر امکان ازسرگیری فعالیتهای نمایشی از ابتدای تیرماه سال جاری و اعلام این امر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اشاره به برخی از مهمترین دستورالعملهای بهداشتی در این خصوص، ادارهکل هنرهای نمایشی با در نظر گرفتن این دستورالعمل به عنوان یک سند بالادستی، مجموعهای از الزامات و پیشنهادات را در قالب اطلاعیه شماره 5 (اطلاعیه ازسرگیری فعالیتهای نمایشی) اعلام میکند.
این اطلاعیه با هدف شمول این موارد به تناسب درباره انواع اجراها مانند اجرا در تماشاخانههای مسقف، نمایشهای خیابانی، اجرا در مکانهای نامتعارف (فضاهای باز و مسقف)، تمرین اجرا و برگزاری جلسات نمایشنامهخوانی نگاشته شده است.
الف) الزامات:
الف/1: مربوط به تماشاگران:
الف/1/1: استفاده از ماسک در تمام مدت حضور در مکان اجرا
الف/1/2: همراه داشتن نسخه الکترونیکی بلیت در تلفن همراه
الف/1/3: ضرورت نشستن در جایگاه تعیین شده (ردیف و صندلی) مطابق با نسخه الکترونیکی بلیت
الف/2: مربوط به مکان اجرا:
الف/2/1: تبسنجی از تمامی مراجعهکنندگان به مکان اجرا
الف/2/2: حذف گیشه فیزیکی و انجام فرآیند فروش بلیت به صورت غیرحضوری
الف/2/3: ضدعفونی روزانه تمامی فضاهای عمومی در مکان اجرا
الف/2/4: پاکسازی و ضدعفونی سرویسهای بهداشتی در زمان حضور گروه نمایش و تماشاگران، هر نیمساعت
الف/2/5: استفاده تمامی کارکنان از ماسک
الف/2/6: در دسترس بودن مواد ضدعفونی در تمامی بخشهای مکان اجرا (پشت صحنه، فضاهای عمومی، فضاهای اداری، سرویسهای بهداشتی و...)
الف/2/7: نشانگذاری صندلیهای قابل استفاده براساس ظرفیت 50 درصدی با همکاری سایتهای فروش بلیت
الف/2/8: برنامهریزی و مدیریت ورود و خروج تماشاگران به منظور جلوگیری از ایجاد ازدحام در تمامی بخشهای مکان اجرا
الف/2/9: تمهید تهویه مناسب در طول زمان اجرا
الف/2/10: زمانبندی مناسب برای انجام وظایف تخصصی نیروهای فنی به منظور پیشگیری از تجمع در مکانهای محدود همچون اتاقهای فرمان و اتاقهای گریم
الف/2/11: رعایت فاصله زمانی حداقل 60 دقیقه بین خروج کامل عوامل نمایش اول و ورود عوامل نمایش بعدی در مکانهای اجرا مانند تماشاخانههایی که میزبان بیش از یک نمایش در هر روز هستند.
الف/2/12: رعایت فاصله زمانی حداقل 60 دقیقه بین خروج کامل تماشاگران نوبت اول و استقرار تماشاگران نوبت دوم در مکانهای اجرا مانند تماشاخانههایی که در آن نمایشی بیش از یک نوبت اجرا خواهد شد.
الف/2/13: ضدعفونی جایگاه تماشاگران، صحنه و پشت صحنه پس از هر نوبت اجرا
الف/2/14: رعایت شیوهنامههای اعلامی وزارت بهداشت در بوفهها و کافهها
الف/2/15: ایجاد شرایط مناسب در اتاقهای گریم برای تهویه هوا
الف/2/16: استفاده نکردن از ابزار پیرایش و چهرهپردازی به صورت مشترک
الف/2/17: حضور نیافتن تماشاگران در پشت صحنه پس از پایان نمایش با هدف تخلیه هرچه سریعترمکان اجرا
الف/3: مربوط به گروه اجرایی:
الف/3/1:برنامهریزی مناسب برای حضور و انجام وظایف و مسئولیتهای اعضای گروه نمایش در مکان اجرا با هدف رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و توقف کمتر در فضاهای بسته
الف/3/2: رعایت موارد بهداشتی در خصوص پذیرایی گروه نمایش و استفاده از ظروف یکبار مصرف
الف/3/3: ضدعفونی کردن دکور، وسایل صحنه و لباسهای نمایش پس از هر اجرا
الف/3/4: حذف مواردی همچون سخنرانی، تقدیم اجرا و... پس ازپایان نمایش با هدف خروج هرچه سریعتر تماشاگران
الف/3/5: حضور نیافتن مهمانان و دوستان اعضای گروه پس از پایان نمایش در پشت صحنه با هدف تخلیه هرچه سریعتر مکان اجرا
الف/3/6: استفاده نکردن از ابزار پیرایش و چهرهپردازی به صورت مشترک
الف/4: مربوط به سایتهای فروش بلیت:
الف/4/1: درج الزامات و توصیههای مربوط به تماشاگران در نسخه الکترونیکی بلیت
الف/4/2: هماهنگی با مکان اجرا و گروه اجرایی برای جانمایی تماشاگران براساس ظرفیت 50 درصد صندلیها
الف/4/3: تسهیل در بازگرداندن بهای بلیط تماشاگرانی که به دلایل بهداشتی از حضور در تماشاخانه منع میشوند.
ب) پیشنهادات:
ب/1: تجربه مواجهه با ویروس کرونا در چند ماه گذشته در جهان، تجربهای از مواجهه با مسائلی از ناشناختگی بوده است. از سرگیری فعالیتهای نمایشی نیز از همین مواجهه متأثر است.
از این رو بدیهی است که واکنش نسبت به این امر از سوی همه عوامل مؤثر در خلق و عرضه آثار نمایشی واکنشی محتاطانه باشد.
جلب اعتماد تماشاگران درباره رعایت شیوهنامههای بهداشتی یکی از مهمترین سرمایههای ادامه فعالیتهای نمایشی محسوب میشود. خدشهدارشدن این اعتماد اثرات ناخوشایندی برای همه موثرین هنر تئاتر به همراه خواهد داشت. تعامل مدیران و کارکنان مکانهای اجرا و گروههای نمایشی برای رعایت اصول بهداشتی با هدف ارتقاء اعتماد تماشاگران از مهمترین نکات ازسرگیری فعالیتهای نمایشی است.
ب/2: با هدف تعداد اجرای بیشتر در یک بازه زمانی و تردد افراد کمتر بهویژه در پشت صحنهها، اجرای بیش از یک نوبت نمایش توسط گروه در هر روز پیشنهاد میشود.
ب/3: استفاده از ظرفیت اجراهای آنلاین در برخی از نوبتهای اجرا با هدف گسترش مخاطبان پیشنهاد میشود.
ب/4: پیشنهاد میشود در انتخاب و خلق آثار جدید، تناسب ظرفیتهای مکان اجرا با هدف رعایت بیشتر قاعده فاصلهگذاری اجتماعی مدنظر قرار گیرد.
ب/5: پیشنهاد میشود در فرآیند تمرین و آمادهسازی آثار در صورت امکان به گونهای برنامهریزی شود تا در مکانهای تمرین که معمولاً فضاهای محدودتری نسبت به مکانهای اجرا دارند، با تقسیمبندی صحنهها، در هر جلسه افراد کمتری حضور داشته باشند.
ب/6: در استفاده از مواد ضدعفونی به حساسیتزا نبودن این مواد توجه شود.
آغاز فعالیتهای آموزشی انجمن صنفی تئاتر تهران
انجمن صنفی هنرمندان شهر تهران کارگاههای تخصصی برگزار میکند. کمیته آموزش انجمن صنفی هنرمندان شهر تهران در راستای مهارت افزایی، اشتغالزایی و کارآفرینی، دورههای تخصصی آموزشی تابستانه خود را با حضور اساتید مجرب، با سر فصلهای مختلف در حوزه بازیگری، کارگردانی، نمایش نامه نویسی و عکاسی در هشت جلسه سه ساعته برگزار میکند. به فارغ التحصیلان گواهی نامه معتبر اعطاء میشود و برگزیدگان دورههای بازیگری برای پروژه اجرای عموم انتخاب میشوند.
کارگاه بازیگری و تنشناسی عواطف (مدرس: توماج دانشبهزادی)، کارگاه خوانش میتولوژیک درام (مدرس: ابراهیم گلهدارزاده)، کارگاه خلق شخصیت در سینما (مدرس: مهرداد کورشنیا)، کارگاه تربیت صدا و بیان در بازیگری (مدرسان: امیر رضایی و بهار ذوالقدر)، کارگاه میزانسن ارگانیک: فرآیند برانگیختن بازیگر (مدرس: رضا بهارلو)، کارگاه بداهه: تکنیک فردی بازیگر بر اساس متد تورنیه (مدرس: مهدی جوانبخت)، کارگاه پرفورمنس سبز (مدرس: میثم یزدی)، کارگاه عکاسی مقدماتی (مدرس: رضا جاویدی)، کارگاه چگونه داستانها را به تصویر بکشیم؟ (مدرس: نعیم صدری)
منابع: باشگاه خبرنگاران جوان
دیدگاه تان را بنویسید