کد خبر: 430461
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۴ ۰۹:۴۳:۰۷
| |

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

ایجاد بخش مدافعان سلامت در جشنواره فیلم مقاومت موجب بالارفتن انگیزه کادر درمان می‌شود

طاهره چنگیز گفت: ایجاد بخش مدافعان سلامت در جشنواره بین‎المللی فیلم مقاومت امری در خور توجه است چراکه روایتگری هنرمندان در این زمینه سبب ایجاد انگیزه و بالابردن و حفظ روحیه افرادی می‎شود که این روزها با وجود خستگی‌های فراوان در جبهه‌‎های سلامت می‎جنگند.

ایجاد بخش مدافعان سلامت در جشنواره فیلم مقاومت موجب بالارفتن انگیزه کادر درمان می‌شود
کد خبر: 430461
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۴ ۰۹:۴۳:۰۷

اعتمادآنلاین| اختصاص بخشی ویژه به مدافعان سلامت در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و حضور پررنگ دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم پزشکی در مواجهه با ویروس کرونا بهانه ای شد تا پای صحبت‌های دکتر طاهره چنگیز؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بنشینیم.

به گزارش اعتمادآنلاین، طاهره چنگیز که مشاور مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی کشور نیز هست، درباره حضور هنرمندان در روزگاری که مدافعان سلامت مشغول کار و ایثارگری هستند، گفت: مستندسازان باید بیشتر وارد میدان شوند تا اصل ماجرا ثبت شود چرا که در این روزها آنقدر سوژه‌های ناب وجود دارد که می‌توان برای تک تک آن‌ها فیلم‌های مستقلی ساخت.


دبیر کمیسیون ملی اعتبار بخشی همچنین درباره عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه مبارزه با کووید 19 بیان کرد: زمانی که بحث اپیدمی در چین مطرح شد، تصور این بود که خواه ناخواه بیماری به ایران می‌رسد و از آنجایی که ویروس‌ها برای جابه جا شدن از مرزها، نیاز به پاسپورت ندارند، با آماده کردن محتویات آموزشی براساس آنچه که در آن زمان می‌دانستیم فعالیت خود را آغاز کردیم.

وی افزود: در ادامه برای ایجاد آرامش و رفع وحشت و اضطرابی که عده‌ای از مردم داشتند، نیازمند ارائه اطلاعات درست بودیم تا به اصلاح رفتارهای بهداشتی برسیم که در این زمینه فعالیت‌های لازم و آموزش‌های لازم نیز ارائه شد.

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به حضور دانشجویان و دانش آموختگان علوم پزشکی در خط مقدم جبهه سلامت بیان کرد: دانشجویان پرستاری براساس برنامه خاصی که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مجوز وزارت بهداشت و با تقاضای خود دانشجویان اجرا کرد، از همان ابتدا در این جبهه حاضر بودند.

چنگیز ادامه داد: دانشجویان پزشکی و دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی پرستاری که دوره کارورزی خود را می‌گذراندند مانند پرسنل در شیفت‌های در گردش، برای مراقبت از بیماران دست به کار شدند و در هر دوره و بیمارستانی در بحث مراقبت از بیماران کووید 19 مشارکت داشتند.

همچنین گروهی از دانشجویان و دانش‌آموختگان داوطلبانه و از طریق ثبت نام اعلام آمادگی کرده و همکاری می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان این که ایثارگری مدافعان سلامت بی شباهت به ایثارگری مدافعان وطن نیست، توضیح داد: همواره این تشبیه در خصوص کسانی که در خط مقدم سلامت حضور دارند صادق است، تنها با این تفاوت که جوانان ما وقتی به جبهه می‌رفتند همه چیزشان را می‌بخشیدند و سختی می‌کشیدند و برای وطن و مردم کشورشان ایثار می‌کردند تا از جان همه مردم و خانواده خود مراقبت کنند، اما مدافعان سلامت می‌دانند که ممکن است با این مراقبت جان خانواده خودشان را نیز به خطر بیاندازند، اما باز هم به این ایثار ادامه دادند.

وی افزود: یک تفاوت بزرگ دیگر میان مدافعان سلامت و مدافعان وطن تفاوت جنسیت است. در زمان دفاع مقدس به دلیل اقتضای شرایط جنگ، مردان بیشتر در خط مقدم حضور داشتند و حالا زنان در این خط حضور پررنگی دارند.

در حوزه سلامت و خط مقدم ما امروز شاهد حضور بیش از 50 درصدی بانوان هستیم که اغلب مادر هستند و مسئولیت‌های سنگینی برعهده دارند و با این حال مشغول به ایثار و فداکاری در خط مقدم سلامت هستند. اما نباید از خاطر برد که اگر امروز همکاران من در بحث سلامت تلاش می‌کنند، الگویشان همان جوانانی هستند که در سال‌های گذشته از جان خود گذشتند و ایثارگرانه از کشور دفاع کردند. همکاران من تلاش می‌کنند تا بنیان‌های جامعه را حفظ کنند چرا که وقتی سلامت جامعه به خطر بیفتد، بنیان‌های جامعه نیز به خطر می‌افتد.

چنگیز همچنین درباره حضور هنرمندان در شرایط کنونی نیز اظهار کرد: فکر می‌کنم این ورود نه فقط برای ثبت لحظات برای آیندگان، بلکه برای هم اکنون هم لازم است. کسانی که در کوران ماجرا هستند و کاملا درگیرند گاهی اوقات خودشان از ارزشمندی کاری که می‌کنند اطلاعی ندارند، مانند کوهنوردی که وقتی در حال بالا رفتن از کوه است آنقدر درگیر ادامه راه می‌شود که گاهی فراموش می‌کند کجاست و چه مسیری را طی کرده و چقدر اوج گرفته است. از این رو ورود هنرمندان و روایت هنری این لحظات برای کسانیکه در کوران حادثه هستند ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در صد سال اخیر چنین بیماری همه گیری در کل دنیا وجود نداشته است، گفت: این که ما با این واقعه چطور برخورد می‌کنیم، چطور برخورد کردیم و چه مسیری را درست یا غلط پیش رفته‌ایم و کجاها لحظات باشکوهی ایجاد شد، باید ثبت و تکرار شود و از آنها درس گرفته شود. این اتفاق صرفا به واسطه هنر است که رخ می‌دهد و بعد بازخوانی می‌شود.

چنگیز در ادامه به افزوده شدن بخش مدافعان سلامت به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اشاره کرد و افزود: ایجاد انگیزه از ملزومات بالابردن و حفظ روحیه افرادی است که این روزها با وجود خستگی‌های فراوان در جبهه‌‎های سلامت می‎جنگند و روایتگری هنرمندان در این زمینه می تواند بسیار اثربخش و کمک کننده باشد، از این رو بی شک ایجاد بخش مدافعان سلامت در جشنواره بین‎المللی فیلم مقاومت امری در خور توجه و انگیزه بخش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خاتمه گفت: امیدوارم هنرمندان برای ثبت این لحظات تحقیقات درستی داشته باشند، این یک پدیده واقعی و مستند است و قبل از ورود به بحث درام و داستان پردازی لازم است مستندسازان از نزدیک با واقعیت‎های این روزهای کادر درمان رو به رو شوند تا در به تصویر کشیدن روایتی بی کم و کاست موفق عمل کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها