کد خبر: 437723
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۱۵:۵۳:۰۰
| |

خاک پای مردم ایران به دیدار معشوق پرواز کرد؛ همایون شجریان درگذشت پدرش را تایید کرد / نام استاد شجریان ترند توییتر شد / پیکر خسرو آواز ایران در توس به خاک سپرده می‌شود / آخرین اخبار از شرایط تدفین استاد شجریان در مشهد / پایان ممنوع‌التصویری شجریان در صدا

محمدرضا شجریان عصر امروز در بیمارستان جم تهران درگذشت. این استاد موسیقی در 14 مهر با کاهش فشار خون و عفونت شدید در ناحیه بدن و کیسه صفرا به بیمارستان منتقل و پس‌از بستری شدن در بخش ICU به کما رفته بود.گفته می شود بر اساس تصمیم خانواده شجریان پیکر آن مرحوم برای تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد.

خاک پای مردم ایران به دیدار معشوق پرواز کرد؛ همایون شجریان درگذشت پدرش را تایید کرد / نام استاد شجریان ترند توییتر شد / پیکر خسرو آواز ایران در توس به خاک سپرده می‌شود / آخرین اخبار از شرایط تدفین استاد شجریان در مشهد / پایان ممنوع‌التصویری شجریان در صدا
کد خبر: 437723
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۱۵:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا شجریان عصر امروز در بیمارستان جم تهران درگذشت. این استاد موسیقی در 14 مهر با کاهش فشار خون و عفونت شدید در ناحیه بدن و کیسه صفرا به بیمارستان منتقل و پس‌از بستری شدن در بخش ICU به کما رفته بود.

گفته می شود بر اساس تصمیم خانواده شجریان پیکر آن مرحوم برای تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد.

خبرنگار ایسنا، در مشهد با انتشار پستی در صفحه توییترش، خبر از دفن پیکر استاد شجریان در کنار آرامگاه فردوسی داد.

1

استاد آواز و خواننده پیشکسوت ایرانی در سن 80 سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. او سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بود.

محمدرضا شجریان که متولد مشهد بود، با استعداد خدادادی و تمرین‌های بسیاری که داشت، توانست به یکی از قاریان و خوانندگان موسیقی ایرانی بدل شود. او شرکت «دل‌آواز» را بنیان‌گذاری کرد و پس از آن طی دهه‌های 60، 70 و 80 با هنرمندان شاخصی همچون پرویز مشکاتیان، داریوش پیرنیاکان، محمدرضا لطفی، جمشید عندلیبی، حسین علیزاده و کیهان کلهر همکاری کرد که نتیجه آن برپایی ده‌ها کنسرت و انتشار بیش از 50 آلبوم موسیقی است.

وی جوایز متعددی نیز در طول حیات حرفه‌ای خود کسب کرد که اکثراً به یک دهه اخیر متعلق دارد، جوایزی همچون: «خداوندگار موسیقی» (جایزه ویژه بنیاد آقاخان در سال 98)، نشان شوالیه (نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه، سال 1393)، جایزه بیتا (بزرگداشت ادب و هنر پارسی در دانشگاه استنفورد آمریکا، سال 1389)، نشان عالی هنر برای صلح در سال 1396، جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در سال 1378.

همچنین در فروردین سال گذشته، اعضای شورای شهر تهران با تغیرِ نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه 2 تهران به نام «محمدرضا شجریان» موافقت کردند.

شجریان پس از زلزله وحشتناک سال 1382 در بم که موجب ویران‌شدن این شهر شد، کنسرت‌ها و نمایشگاهی تحت عنوان «همنوا با بم» برگزار کرد تا «باغ هنر بم» را در این شهر بسازد. این پروژه در سال 83 کلنگ‌زنی شد و پس از وقفه‌ای طولانی و واگذاری آن به خودروسازان کرمان، فاز نخستش دی‌ماه سال گذشته با حضور خانواده محمدرضا شجریان و هنرمندانی همچون حسین علیزاده، افتتاح شد.

این خواننده موسیقی ایرانی از حدود دو سال و نیم پیش به کشور بازگشت. همایون شجریان فرزندش در این باره گفته بود: پزشکان آمریکا از بهبودی پدر قطع امید کرده بودند.

تایید خبر درگذشت شجریان

مجید پازوکی از آشنایان این هنرمند هم در حالی که حال مساعدی نداشت و مدام گریه می‌کرد، در گفت‌وگویی با ایسنا خبر درگذشت را تایید کرده است.

بیمارستان جم هنوز در این زمینه خبری را منتشر نکرده است. همچنین دکتر عباسی، پزشک معالج شجریان هم دقایقی است که موبایلش از دسترس خارج شده است.

همچنان برخی از منابع رسمی و نیمه رسمی مؤید خبر درگذشت هستند اما همچنان هیچ تاییدی از بیمارستان، تیم پزشکان و همایون شجریان اعلام نشده است.

همایون شجریان، فرزند محمدرضا شجریان، با انتشار عکسی در اینستاگرام، خبر درگذشت پدرش را تایید کرد.

1

اینستاگرام خانه شجریان هم با انتشار عکسی، خبر درگذشت اسطوره آواز ایران را تایید کرد.

1

وزیر ارشاد و امور خارجه درگذشت خسرو آواز ایران را تسلیت گفتند

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد، در پیامی، درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

متن پیام سیدعباس صالحی بدین شرح است:درگذشت ترنم ماندگار ایران استاد محمدرضا شجریان موجب تأثر و تأسف عمیق گردید.

شجریان نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نمادهای هویت هنری این سرزمین است. وجوه متنوع استاد فقید، در کنار هوشمندی کم‌ نظیر او در انتخاب مناسب از گنجینه گرانبهای شعر و ادب فارسی، آواز و موسیقی او را جاودان و نامیرا ساخت.

بخش مهمی از ادبیات ایران با نغمه او در گوش و جان نسل جوان و نوجوان راه‌یافت و آنان را با حکمت و ادب این سرزمین پرگهر آشنا و همراه ساخت.

نوای استاد، تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم قرن گذشته است. آثار او بازتاب حسرت‌ها و امیدها، نگرانی‌ها و دلبستگی‌ها و در یک کلام حال و هوای مردم خوب کشورمان بود.

اینجانب فقدان این هنرمند گرانمایه را به جامعه بزرگ هنری کشور، عموم علاقه مندان و بویژه به خانواده محترم استاد شجریان، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال رحمت واسعه و آرامش ابدی برای آن مرحوم و صبر و بردباری بازماندگان معزز را آرزومندم.

پیام تسلیت وزیر امور خارجه برای تسلیت محمدرضا شجریان

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کش.رمان هم با انتشار پیامی، درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت.

پیام محمدجواد ظریف به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در این گنبد دوار بماند

با کمال تاسف و تاثر‌ مطلع شدم اسطوره بزرگ هنر، موسیقی و آواز ایران زمین و سفیر پر افتخار پارسی گویان جهان، استاد محمد رضا شجریان در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رخت انا الیه راجعون بر تن کرد، تن خاکی را به خاکیان و جان و دل را به افلاکیان سپرد‌ و از میان ما پرکشید.

برای آنانی که سالها با صدای روحانی این‌ شجره هنر ناب افطار کردند، عمری میهمان مناجات او در سحرگاهان بودند، و همراه همیشگی نغمه های دل انگیزش در خلوت و جلوت، بزم‌ و رزم و ضیافت و سیاحت بودند، محمدرضا شجریان یک نام همواره مانا است.

ضمن عرض تسلیت این مصیبت به همسر، فرزندان و خانواده این هنرمند فقید بویژه جناب همایون شجریان و همچنین دوستداران‌ و علاقمندان ایشان و نیز جامعه هنر و موسیقی، از خداوند رحمان و رحیم مسالت دارم که او را مشمول رحمت خاصه خود و میهمان ضیافت داوودی و نغمه خوانی فردوسیان در سرای باقی بگرداند.

پروردگارا او را رهین الطاف و برکات بی پایان خود بدار.


آمین یا رب العالمین.

محمد جواد ظریف

2

محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران هم با انتشار تصویری در اینستاگرامش، درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت.

1

شجریان ترند توییتر شد

درگذشت محمدرضا شجریان، اسطوره آواز ایران، واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی به همراه داشت. کاربران ایرانی توییتر، بعد از شنیدن خبر درگذشت استاد شجریان، با انتشار پست های مختلف، هشتک محمدرضا شجریان را ترند اول توییتر فارسی کردند.

یک کاربر توییتر نوشت: بدترین خبری که میشد تو تاریک روشن این عصر پاییزی رو صفحه ی گوشیم ظاهر بشه ... #شجریان

کاربری دیگر در توییتر نوشت: بی تو چگونه بسر شود.. #شجریان

یک کاربر دیگر با اشاره به شاعیه درگذشت استاد شجریان در ماه ها و روزهای گذشته نوشت: امیدوار بودم این بارم شایعه باشه.. #شجریان

واکنش هنرمندان به درگذشت استاد شجریان در اینستاگرام

بعد از تایید خبر درگذشت استاد محمدرضا شجریان، هنرمندان ایرانی، در صفحه های اینستاگرامی خودشان درگذشت این اسطوره هنر ایران را تسلیت گفتند.

1

کیهان کلهر، با انتشار تصویری سیاه، به خبر درگذشت استاد شجریان واکنش نشان داد.

1

صابر ابر، بازیگر سینمای ایران هم با انتشار پستی در اینستاگرامش، درگذشت خسرو آواز ایران را تسلیت گفت.

1

انتقال پیکر استاد شجریان به بهشت زهرا

با اعلام بیمارستان جم، پیکر استاد محمدرضا شجریان، به بهشت زهرای تهران انتقال پیدا کرد.

بیمارستان جم

وزیر ارتباطات هم با انتشار متنی، درگذشت استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

1

برخی از حضور مردم تهران در محدوده بیمارستان جم خبر می دهند و خبرگزاری ایسنا هم با انتشار عکسی این اخبار را تایید کرده است.

1

1

1

1

1

1

علی دایی اسطوره فوتبال ایران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

1

آخرین اخبار از شرایط تدفین استاد شجریان در مشهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: در رابطه با نحوه پیاده‌سازی مقدمات انتقال استاد شجریان به مشهد و تدفین ایشان در حال هماهنگی با تهران هستیم.

جعفر مروارید درخصوص تعیین محل و زمان تدفین استاد محمدرضا شجریان و نحوه پیاده‌سازی مقدمات انتقال ایشان به مشهد اظهار کرد: در این خصوص باید با تهران هماهنگ شود و اطلاعات دقیق را امشب اعلام خواهیم کرد.

خبرگزاری تسنیم هم خبر داده است: پیکر محمد رضاشجریان استاد سرشناس موسیقی ایران در بهشت زهرا تطهیر می‌شود و سپس برای خاکسپاری به مشهد و از آنجا به طوس منتقل می‌شود. پیکر محمدرضا شجریان بنا به وصیت خودش در طوس و در کنار آرامگاه حکیم فردوسی و مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده می‌شود.

پایان سال‌ها ممنوع التصویری شجریان در صدا و سیما

صدا و سیما بعد از 11 سال، تصویر محمدرضا شجریان را پخش کرد.

1

پیام تسلیت رییس‌جمهور در پی درگذشت استاد شجریان

حسن روحانی رییس‌جمهور در پی درگذشت استاد شجریان در صفحه شخصی خود در توئیتر پیام تسلیتی با این مضمون صادر کرد: استاد محمدرضا شجریان⁩ چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، میراث ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت. روحش شاد و یادش گرامی.

پیام تسلیت روحانی شجریان توییتر

جان از تن آواز ایران رفت

کیهان کلهر نوازنده شهیر ایران ایرانی هم در صفحه شخصی خود با قرار دادن تصویر مشکی درباره استاد شجریان نوشت: جان از تن آواز ایران رفت.

پست کیهان کلهر اینستاگرام

پیام تسلیت سفارت فرانسه در تهران در پی درگذشت استاد شجریان

سفارت فرانسه در تهران در پیامی در توئیتر درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت: محمدرضا شجریان واپسین آوازش را خواند. نغمه های خسرو آواز ایران تا ابد در یادمان خواند ماند. سفارت فرانسه در ایران به خانواده، نزدیکان وی و تمامی ایرانیان از صمیم قلب تسلیت می گوید.

سفارت فرانسه در تهران شجریان توییتر

جهانگیری: درگذشت استاد شجریان، ضایعه‌ای ملی است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در پیامی برای درگذشت محمدرضا شجریان نوشت: درگذشت هنرمند نامی و چهره شاخص فرهنگ ایران استاد محمدرضا شجریان، ضایعه‌ای ملی است. هر ایرانی و هر کس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام‌ٱور و سخت‌کوش باشد. نام او به یقین در ٱینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است. این ضایعه سنگین را به خانواده، دوستان، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت می‌گویم و برای ٱن هنرمند برجسته از خداوند بزرگ ٱمرزش مسالت دارم.

علت مرگ استاد شجریان از زبان پزشک معالج او

پزشک معالج دکتر شجریان در گفتگویی تصویری درباره علت مرگ استاد شجریان توضیح داده می دهد.

سیاسیون در سوگ محمدرضا شجریان چه نوشتند؟

تاکنون حسن ‌روحانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس‌جمهوری، علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانى دفتر رییس جمهور، لعنیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهور، سیدعباس صالحی وزی فرهنگ و ارشاد، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سعید نمکی وزیر بهداشت درگذشت محمدرضا شجریان تسلیت گفته‌اند. همچنین سیدحسن خمینی ، محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌ شورای‌شهر تهران، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، هادی خامنه ای و... هم در پیامی درگذشت شجریان را تسلیت گفت.

صحبت‌های همایون شجریان در میان دوستداران پدرش جلوی بیمارستان

همایون شجریان در میان دوستداران محمدرضا شجریان که خود را به بیمارستان جم رسانده بودند حاضر شد و با آنها صحبت کرد. همایون شجریان فرزند استاد شجریان با حضور در میان این افراد که از او درخواست می‌کردند مراسم تشییع در تهران برگزار شود، در سخنانی گفت: من به خاطر شرایط کرونا نه می‌توانم از کسی بخواهم که به برای مراسم تشییع بیاید و نه می‌توانم بگویم نیایید. فردا بر پیکر استاد نماز می‌خوانیم و به مشهد منتقل می‌کنیم.

همایون شجریان بیمارستان جم

متنی که عادل فردوسی‌پور در سوگ محمدرضا شجریان نوشت

عادل فردوسی‌پور در پیامی به درگذشت محمدرضا شجریان استاد آواز ایران واکنش نشان داد.


فردوسی‌پور در این پیام نوشت:


او هرگز نمی‌میرد

او زنده است
در وجود ما که همواره
طنین صدایش در گوشمان،
زمزمه نوایش برلب‌هایمان
و مهر بی‌پایانش در قلب‌هایمان جاری خواهد بود.

رئیس شورای شهر مشهد از دفن شجریان در طوس خبر داد

محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی مشهد در توییتى از خاکسپاری مرحوم شجریان در طوس خبر داد.

رئیس شورای مشهد شجریان

پیکر محمدرضا شجریان دقیقا کجا دفن می‌شود؟


از زمانی که بیماری محمدرضا شجریان شدت یافت، بحث تدفین او در جوار آرامگاه فردوسی و مزار مهدی اخوان ثالث بارها مطرح شد؛ اتفاقی که گویا بنا بر وصیت خود او بوده اما به هماهنگی‌هایی اداری نیاز داشته است. گویا پیگیری‌هایی تاکنون انجام شده اما همچنان هیچ اظهار نظر رسمی ملی یا محلی در این زمینه صورت نگرفته است.

مزار مهدی اخوان ثالث

شعار مردم علیه صداوسیما مقابل بیمارستان جم

تجمع مردم جلوی بیمارستان جم، به‌مناسبت درگذشت محمدرضا شجریان با شعار علیه صداوسیما ادامه دارد.

واکنش لوطی‌منشانه بهروز وثوقی

وثوقی

اصغر فرهادی: محبوب قلب‌های ایرانیان جهان را ترک کرد

اصغر فرهادی در پیام خود نوشت : محبوب قلب‌های ایرانیان، جهان را ترک کرد. صدای آسمانی‌اش، نام نیک پر احترامش و آزادگی ستایش برانگیزش با وجود بدخواهی دشمنان حقیرش، در تاریخ این سرزمین برای همیشه درخشان باقی خواهد ماند.»

پاسخ تیم پزشکی به شایعات مرگ استاد شجریان

پزشک معالج استاد شجریان در پاسخ به شایعه دیگری افزود: «اینکه برخی رسانه‌ها مطرح کردند که با رضایت خانواده محمدرضا شجریان از دستگاه جدا و منجر به درگذشت شده است هم کاملاً کذب است. تمام روند درمانی ایشان بر اساس اصول پزشکی و اخلاقی طی شد و تمام کارهایی که از دستمان برمی‌آمد برای استاد انجام دادیم.»

انتقاد علی مطهری از صداوسیما

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، در حساب توییتری خود نوشت : رفتار صدا و سیما با مرحوم شجریان مبنی بر حذف آوازهای ایشان پس از انتقاد وی از نوع رفتار با معترضان در سال 88 ناپسند بوده است.

پیام تسلیت سید محمد خاتمی

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق کشورمان نوشت : بی گمان نام شجریان به عنوان هنرمندی صاحب مکتب و دارای ابداعات فراوان در یاد و خاطره فرهنگ و ادب و هنر فاخر این مرز و بوم درخشان و پر طنین باقی خواهد ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها