کد خبر: 472170
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

مسعود امینی‌تیرانی، کارگردان و فیلمبردار، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حجم زیاد تولید سریال‌ها طی سال‌های آینده آسیب‌هایی به بخش‌های دیگر وارد می‌کند

مسعود امینی تیرانی فیلمبردار، کارگردان و مستندساز می‌گوید شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن سینما نشان داد که شکل تولید در سینمای ایران چقدر آسیب‌پذیر است و برای مواقع بحرانی ایده یا پیشنهادی از قبل وجود ندارد.

حجم زیاد تولید سریال‌ها طی سال‌های آینده آسیب‌هایی به بخش‌های دیگر وارد می‌کند
کد خبر: 472170
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود امینی تیرانی که فیلم «بیداری برای سه روز» و «سه روز و سه قتل» را کارگردانی کرده است یکی از فیلمبرداران به نام سینما نیز محسوب می‌شود که از آخرین نمونه‌های آن مدیریت فیلمبرداری فیلم سینمایی «سازهای ناکوک» به کارگردانی علی حضرتی بوده است.

او درباره تاثیر کرونا بر وضعیت فیلمسازی و فیلمبرداری در سال 99 به اعتمادآنلاین گفت: طبیعی است که مثل همه مشاغل و حرفه‌های دیگر چه سینمایی و چه غیرسینمایی به کار ما هم آسیب وارد شد و مجبور شدیم تحت شرایط خاصی کار کنیم. خیلی از دوستان را از دست دادیم، خیلی‌ها بیمار شدند، اما خوشبختانه بهبود پیدا کردند.

او ادامه داد: به طور کلی از نظر من نکته مهم این است که متوجه شدیم شکل تولید در سینمای ایران چقدر آسیب‌پذیر است و برای شرایط بحرانی وضعیت پیش‌بینی‌شده‌ای وجود ندارد. این شرایط بحرانی امسال تحت تاثیر کرونا بود، اما ممکن است در سال‌های آینده اتفاقات دیگری پیش بیاید. به نظر می‌رسد سینمای ما برای شرایط بحرانی هیچ ایده یا پیشنهادی از قبل ندارد و همین‌طور پیش می‌رود تا ببینیم که بر اساس شرایط چه تصمیمی می‌توان گرفت.

به گفته مدیر فیلمبرداری «ابر بارانش گرفته»، با توجه به آنچه امسال رخ داد کار درست آن بود که نظامنامه‌های تولیدی شکل مدون می‌گرفت و برای این شرایط پیش‌بینی‌های جدی‌تری انجام می‌شد.

سه روز و سه قتل

امینی تیرانی همچنین درباره پیش‌بینی خود از وضعیت آینده سینما گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد که شرایط تولید سریال رونق پیدا کرده و حجم زیادی از تولیدات شبکه‌های آنلاین به این شکل اتفاق می‌افتد. از نظر من این اتفاق از سویی خوب به نظر می‌رسد، به هر حال اهالی سینما و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند مشغول هستند و این نکته مثبتی است.

او سپس به جنبه‌های دیگر افزایش تولیدات سریال اشاره کرد: از طرف دیگر به نظر می‌رسد مثل دوره‌های دیگری که ناگهان و به شکل غیرمعقول و انفجاری اتفاق‌هایی در سینمای ایران می‌افتد، ممکن است حجم زیاد تولید سریال آسیب‌هایی به بخش‌های دیگر طی سال‌های آینده وارد کند.

مدیر فیلمبرداری «پاسیو» در توضیح بیشتر شرایط حاصل از افزایش تولیدات سریال افزود: تولیدات سینما در حال حاضر پایین‌تر است و تولیدات سریال رونق جدی پیدا کرده. باید کمی محتاط بود تا این شرایط تبدیل به یک شرایط پایدار شود و یک شیب درست را طی کند نه اینکه ناگهان حجم تولیدات بالا برود و هزینه‌های تولید و آدم‌هایی که وارد این حوزه می‌شوند زیاد و سپس دوباره تولیدات متوقف شود و مجدداً با یک سربار نیروی انسانی و نبود تولید روبه‌رو شویم.

او که امسال فیلم «سه روز و سه قتل» را نیز ساخته است درباره آخرین وضعیت این فیلم توضیح داد: ساخت فیلم تمام شده اما هنوز امکان نمایش یا حضور در جشنواره را پیدا نکرده است. در حال حاضر مشغول تدارک و برنامه‌ریزی برای امسال هستیم، اما فیلم هنوز بازخورد جدی نگرفته است زیرا متاسفانه در فجر هم شرکت نکرد، بنابراین باید ببینیم که در آینده چه شرایطی پیش می‌آید.

امینی تیرانی در آخر درباره احتمال اکران فیلم در سال 1400 گفت: حقیقتاً هنوز برنامه جدی‌ای نداریم. بستگی به شرایط پیش رو دارد و اینکه در سال آینده چه اتفاقاتی رخ دهد. منتظریم تا بنا بر شرایط تصمیم بگیریم.

چکیده گفت‌وگو با مسعود امینی‌تیرانی

-درست بود که نظامنامه‌های تولیدی شکل مدون می‌گرفت

-شکل تولید در سینمای ایران آسیب‌پذیر است و برای شرایط بحرانی پیش‌بینی‌ای صورت نگرفته

-منتظریم بنا بر شرایط درباره اکران «سه روز و سه قتل» تصمیم بگیریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها