کد خبر: 520901
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۹:۰۲:۰۰
| |

به بهانه موفقیت چشمگیر دختران در جشنواره فیلم کوتاه تهران

در انتظار فصل درو از آنچه بانوان هنرمند دیروز کاشته‌اند!

سی و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، چند روزی است به پایان رسیده و پرونده‌ آن بسته شده است؛ جشنواره‌ای که با هیاهو و حاشیه‌ بسیار شروع شد اما آرام‌تر و بی‌حاشیه‌تر از پیش، به پایان رسید.

در انتظار فصل درو از آنچه بانوان هنرمند دیروز کاشته‌اند!
کد خبر: 520901
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۹:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| پریسا الیاسی، فیلمنامه‌نویس، در یادداشتی برای اعتمادآنلاین نوشت: سی و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، چند روزی است به پایان رسیده و پرونده‌ آن بسته شده‌است؛ جشنواره‌ای که با هیاهو و حاشیه‌ بسیار شروع شد اما آرام‌تر و بی‌حاشیه‌تر از پیش، به پایان رسید.


حرف‌ها، گلایه‌ها، نقدها، پیشنهادها، تمجیدها و تحسین‌ها گفته‌شده و عملا حرفی برای گفتن باقی نمانده. الان هم قصد باز کردن پرونده‌ حواشی جشنواره را نداریم. فقط به نظر می‌رسد؛ می‌شود یک ضمیمه به انتهای این پرونده اضافه کرد. کافی است نگاهی به لیست برندگان این جشنواره بیندازیم. جایزه‌ بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، مدال ایسفا و جایزه‌ ویژه‌ هیئت داوران، همگی به دختران هنرمند این جشنواره و این سرزمین رسید.

هرقدر هم بخواهیم از دسته‌بندی «مردها این‌ور، ز‌ن‌ها آن‌ور» دوری کنیم؛ باز جایی، چیزی، یقه‌مان را می‌چسبد. اصلا تا زمانی‌که مجبور باشی؛ به‌خاطر جنسیت خودت، بیشتر بدوی، سنگین‌تر مبارزه کنی و کم‌تر جدی گرفته‌شوی؛ این دسته‌بندی پابرجا می‌ماند؛ و البته عزم تو جزم‌تر می‌شود!

تعدادی از جوایز مهم این دوره‌ جشنواره به دختران رسیده و این نوید را می‌دهد که علی‌رغم همه‌ موانعِ به ناحق، ساخته‌شده بر سر راه دختران -از خانواده گرفته تا جامعه- دختران بیشتر از قبل تلاش می‌کنند تا شرایط را به نفع خودشان تغییر ‌دهند؛ تا خودشان را بیش از پیش، اثبات کنند. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند، دیگر در اقلیت و محدودیت نباشند و نمانند و هر روز بیشتر به این مهم نزدیک می‌شوند.

به هرکجا که نگاه می‌کنیم، از سنگین‌ترین رشته‌های ورزشی تا ظریف‌ترین هنرها، نام دختران می‌درخشد و درست در همین نقطه است که باید از زنان فهیم و پیشروی این سرزمین یادی کنیم؛ زنانی که تمام سختی‌ها، تحقیرها، حرف و حدیث‌ها، موانع، محدودیت‌ها و تنگ‌نظری‌ها را به جان خریدند تا ما امروز با سربلندی از افتخارات دختران‌مان بگوییم. یادی کنیم از زنانی که با همه‌ توان‌شان جنگیدند تا راه را برای نسل‌های بعد باز کنند؛ زنانی همچون: قمرالملوک وزیری، روح‌انگیز سامی‌نژاد، شهلا ریاحی، سیمین دانشور، فروغ فرخزاد و...

یادمان باشد؛ هر آن‌چه امروز ما بکاریم؛ فردا، دختران‌مان درو خواهند کرد. همانگونه که برداشت امروز ما دختران، حاصل خون‌دل‌خوردن‌ها، رنج‌ها و کاشتنِ آنهاست که نوبت را به درو و برداشتنِ ما رسانده است!

این نام‌ها را از جشنواره‌ سی و هشتم فیلم کوتاه تهران به خاطر بسپارید: روناک جعفری، جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی را به نام خودش کرد، شادی کرم‌رودی، تندیس بهترین فیلمنامه را به خانه برد، حورا طباطبائی که مدال ایسفا را صاحب شد و سهیلا پورمحمدی که جایزه ویژه‌ هیئت داوران در بخش فیلم‌های داستانی یا تجربی را به نام خود، سند زد؛ اسامی‌ای که امیدواریم خیلی زود خبرهای بیشتر و موفقیت‌های بزرگتری از آن‌ها بشنویم. قبل از آن‌که در چنبره‌ روزمرگی‌ و روزمره‌گی‌های زندگی گرفتار شوند.

این زندگی‌ نشان داده- در تمام طول تاریخ- زنان را بیشتر از مردان گرفتار خودش می‌کند. اما همانقدر هم نشان داده، زنان، راهِ شکست گرفتاری‌ها و مصائب را بیشتر از مردان، بلدند!

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها