انتقاد از توقیفهای پیاپی «جیران»
اسماعیل عفیفه: ساترا حداقل از حکم داوری خود دفاع میکرد
اسماعیل عفیفه، تهیهکننده «جیران» با تاکید بر اینکه این سریال با توقیفهای پیاپی آسیب میبیند، در این زمینه پرسشی را مطرح کرد: «اگر باز هم مشخص شود که شکایت از این سریال نادرست بوده است، چه کسی مسوول خسارتهای مادی به کاربران و میلیونها مخاطب خواهد بود؟»
در روزهای اخیر خبر توقف موقت پخش سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی به واسطهی شکایت یک شاکی خصوصی منتشر شد. خبری که ابتدا در رسانه قوه قضاییه اعلام و در ادامه توسط ساترا و در پایان توسط پلتفرم پخشکننده هم تایید شد.
به گزارش ایسنا، موضوع مورد اشاره در خبرهایی که از توقف سریال «جیران» با موضوع شاکی خصوصی منتشر شده، به همان مناقشه قبلی این سریال با سریال دیگری به نام «آهوی من مارال» برمیگردد.
سازندگان «آهوی من مارال» در زمستان ۱۴۰۰ ادعا کرده بودند که داستان «جیران» از روی سریال آنان کپیبرداری شده و نباید به پخش برسد. مهرداد غفارزاده، کارگردان «آهوی من مارال»، برای اثبات این ادعا پیگیریهای بسیاری انجام داد و برای مدتی هم انتشار قسمت اول «جیران» را به تأخیر انداخت اما در نهایت با جلسهای که در دورهی قبلی مدیریت ساترا با حضور طرفین دعوا برگزار شد، سه کارشناس این موضوع را بررسی کردند و نتیجه این فرآیند، اجماع هر سه کارشناس بر فقدان شباهت به نحوی که قابلیت احراز گرتهبرداری سریال «جیران» از طرح «آهوی من مارال» را داشته باشد، اعلام شد. در نتیجه «جیران» پس از مدتی کشمکش به پخش رسید و تاکنون ۲۳ قسمت از این سریال از شبکه نمایش خانگی منتشر شده است.
در ادامه میتوانید فایل مستند نامه سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) خطاب به تهیهکننده «جیران»، پس از اعلام جلسه داوری را مشاهده کنید که توسط روابط عمومی سریال در اختیار رسانهها قرار داده شده است.
برای مشاهده نامه اینجا را کلیک کنید.
اما در پی دستور قضایی برای توقف موقت سریال «جیران»، تهیهکننده این مجموعه شبکه نمایش خانگی در توضیحاتی یادآور شد: ساترا پس از یک ماه تعلیق در نامهای به شماره ۱۲۲۲/۲۴۶ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱ به بنده اعلام کرد که در راستای شکایت واصله از سوی نویسنده و کارگردان «آهوی من مارال» با موضوع ضرورت حذف شباهتها، جلساتی را با هیئت کارشناسی تخصصی و با حضور طرفین برگزار کرده که همه اعضا بر فقدان شباهت دو سریال رای دادهاند. اعضای هیات کارشناسی همچنین رعایت بند دوم رای شورای داوری را نیز رعایت شده دانسته و اعلام کردند، منعی برای صدور مجوز انتشار جیران از این حیث وجود ندارد.»
عفیفه تاکید کرد: طرح مفصل «جیران» در سال ۹۱ نوشته شده و در سال ۹۳ به آقای مجید مولایی برای تولید سریال ایمیل شده و همزمان برای گروه فیلم و سریال ارائه شده است که ضمن موجود بودن مستندات موثق از جمله مکاتبات ایمیلی، شخص آقای مجید مولایی و افرادی دیگر نیز به عنوان شاهد این واقعیت روشن را تایید کرده و میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: ما نسبت به این عدم تشابه مطمئن بودیم که اقدام به تولید «جیران» کردیم اما زمانی که یک تیم تخصصی در یک نهاد حاکمیتی حکم به عدم تشابه دادند، مسیر تولید ادامه پیدا کرد و ۲۳ قسمت آن نیز پخش شد.
تهیه کننده «جیران» همچنین اظهار کرد: پخش «جیران» یکبار به دلیل بررسی ساترا متوقف شد. همان زمان هم به دوستان اعلام کردیم که دلیلی بر توقف نیست اجازه انتشار را علیرغم حجم زیاد تبلیغات یک ماه به تعویق انداختند و به کار ما ضربه خورد. بعد از بررسی اعلام کردند که حق با ما بوده و اعلام فقدان شباهت دادند.
عفیفه سپس با بیان اینکه سریال «جیران» از این احکام آسیب میبیند، گفت: اگر مجدد مشخص شد که این شکایت نادرست بوده است، چه کسی پاسخگوی حقوق مخاطب است. چه کسی مسئول خسارت مادی وارده به کاربران و پلتفرم پخش و میلیونها مخاطبی که ۲۳ هفته همراه سریال بوده و حالا در بلاتکلیفی به سر میبرند خواهد بود.
این تهیه کننده بیان کرد: «فرایند درست آن بود که در درجه اول خود ساترا، به عنوان داور نهایی که حکم به عدم تشابه داده بود از حکم داوری خود دفاع میکرد و به قرار صادرشده بازپرس اعتراض میکرد؛ چراکه طرفین این اختلاف در ابتدا ساترا را به عنوان داور پذیرفته بودند و این خیلی عجیب است که ساترا به جای دفاع از حکم و نظر خود کاملا تجاهل کرده است. شاید بهدلیل مناقشات اخیر خشنود شده و صرفاً نقش فرستادن نظر بازپرس را به عهده گرفته است. ۱۰ قسمت ابتدایی «جیران»، پس از طی مراحل مختلف موصوف الذکر از ساترا پروانه انتشار را دریافت کرده بود. ای کاش ساترا حداقل برای پروانه خود توسط خودش ارزش حقوقی قائل میشد و مسائل فراقانونی را به بهرهبرداریهای رسانهای ترجیح نمیداد.»
دیدگاه تان را بنویسید