کد خبر: 677510
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ۱۳:۱۰:۰۴
| |

موسیقی سنتی میراث فرهنگی ماست

محمدرضا منصوری، خواننده موسیقی سنتی گفت: به نظر من موسیقی خاصه سنتی و اصیل ایرانی از عناصر هویت‌ساز فرهنگی ماست و از مهم‌ترین میراث فرهنگی ما به شمار می‌رود، مثل آیین نوروز یا هنر فرش ایرانی که همواره مطرح است.

 موسیقی سنتی میراث فرهنگی ماست
کد خبر: 677510
|
۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ۱۳:۱۰:۰۴

محمدرضا منصوری، خواننده جوان موسیقی ایرانی برای نخستین‌بار قرار است با اجرای قطعاتی از بابک زرین و همایون خرم بیست و ششم مهر‌ماه در برج میلاد به صحنه برود. خواننده جوانی که متولد سال 1370 است و صدای گرم و گیرایی دارد، او موسیقی را نزد اساتیدی نظیر سراج، پورناظری، منبری و علی خدایی آموخته است.

به گزارش اعتماد، اجرای 26 مهرماه او، شامل ۱۵ قطعه با کلام و ۲ قطعه بی‌کلام است که به همراهی ارکستر نوای آفتاب به رهبری امین سالمی خواهد بود. ضمن اینکه قطعاتی چون تیتراژ سریال سنجر‌خان به کارگردانی محمدحسین لطیفی با موسیقی بابک زرین، قطعات بی‌ادعا، دیر آمدی، عشق ادامه‌دار، ‌ای عشق، طبیب عشق و بانوی باران به تهیه‌کنندگی و موسیقی بابک زرین را نیز خوانندگی کرده است. گفت‌وگوی ما با این خواننده جوان پیش روی شماست.

در ابتدای بحث‌ اگر موافق باشید کمی درباره جایگاه و اهمیت موسیقی سنتی در کشورمان صحبت کنیم.

به نظر من موسیقی خاصه سنتی و اصیل ایرانی از عناصر هویت‌ساز فرهنگی ماست و از مهم‌ترین میراث فرهنگی ما به شمار می‌رود، مثل آیین نوروز یا هنر فرش ایرانی که همواره مطرح است، موسیقی سنتی ایرانی همچنین خصوصیت ارزشمندی دارد. موسیقی سنتی حاصل احوالات اقوام مختلف ایرانی است و ریشه در آیین و رسوم ما دارد و یکی از سبک‌های موسیقی پرطرفدار و باستانی جهان است.

از موسیقی به عنوان هنری الهام‌بخش یاد می‌کنند.به شخصه معتقدم هنر موسیقی، هنر والایی است و در آمیزش با ادبیات درخشان فارسی نمونه‌ای عالی از فرهنگ ایرانی است که می‌تواند سبب آشنایی مردم جهان با حقیقت و هویت واقعی سرزمین ما باشد. کما اینکه تاکنون همین‌طور بوده است. معتقدم مردم ایران با سنت‌ها بزرگ شده‌ و در همه جای جهان که باشند به موسیقی سنتی گوش می‌دهند. یکی از فیلمسازان نامی ایران جناب فرهادی در مصاحبه‌شان به این نکته اشاره داشتند که در کوچه‌های شهر پاریس از خانه‌ای صدای استاد شجریان را می‌شنوند.

از گرایش و علاقه‌تان به موسیقی سنتی کمی برای‌مان صحبت می‌کنید؟

معتقدم موسیقی امری شخصی و سلیقه‌ای است و باید در ذات آدمی باشد و اکتسابی نیست، علاقه‌مندی من به موسیقی سنتی از این مورد ناشی می‌شود و می‌توانم بگویم در ناخودآگاهم بوده و بسیار خوشبختم که به هنر اصیل و کلاسیک ایرانی گرایش دارم.

جناب منصوری گویا نخستین کنسرت بزرگ‌تان را برگزار می‌کنید. کمی درباره آماده‌سازی قطعات تازه اجرای‌تان برای ما توضیح دهید.

بله، نخستین کنسرت بزرگی است که اجرا می‌کنیم، البته من قبلا در تالار وحدت کار اجرا داشتم به همین دلیل تمایل داشتم سالن دیگری را تجربه کنم که برج میلاد را انتخاب کردیم و مذاکرات هم صورت گرفته و همکاری مسوولان هم خوب بود.

درباره آماده‌سازی قطعات باید بگویم از مدتی پیش ما شروع به ضبط قطعات با بابک زرین کردیم سپس متوجه شدیم که کارها در یک فضای نو و بدیعی در حال خلق است که متفاوت از فضای موسیقی کلاسیک شده و به نوعی تلفیقی از پاپ و کلاسیک درآمده است، بنابراین تصمیم گرفتیم یک کنسرت تلفیقی اجرا کنیم و ارکستری برای این کار در نظر بگیریم .

آشنایی شما با بابک زرین چگونه صورت گرفت؟

با آقای زرین از سال 1391 آشنا شدم و تاکنون همکاری‌های خوبی با هم داشتیم. همکاری ما فقط محدود به کنسرت نیست و در شاخه‌های دیگر ادامه دارد، تقریبا هر ماه یک یا دو قطعه جدید با بابک زرین منتشر می‌کنیم.

اما قطعاتی که برای کنسرت اجرا می‌شود بخش تنظیم ارکسترال نداشت که کارهای مشترک با بابک زرین هستند و مجدد تنظیم شد، بخشی نیز با تنظیم بابک زرین از آثار زنده‌یاد همایون خرم هستند که با اجازه خانواده‌ ایشان صورت گرفته است. همیشه دوست داشتم آثار زنده‌یاد همایون خرم را اجرا کنم بنابراین طی مشورت با بابک زرین به این نتیجه رسیدیم که این آثار را در کنسرت با تنظیم مجدد بگنجانیم و به نظرم کار جذابی خواهد شد.

انتخاب ارکستر نوای آفتاب برای نواختن قطعات این کنسرت به رهبری امین سالمی چگونه بود؟

با چند ارکستر بزرگ برای اجرای قطعات این کنسرت صحبت کردیم. در مذاکره با دوستان و پیشنهاداتی که مطرح شد، پس از بررسی و حضور در کنسرت امین سالمی، ارکستر نوای آفتاب را برای اجرای قطعات این کنسرت انتخاب کردیم .

با در نظر گرفتن این نکته که شما در زمینه موسیقی سنتی کار می‌کنید به نظر شما چرا موسیقی سنتی در ایران مهجور است و جوانان کمتر به آن توجه می‌کنند؟

کشور ما هنرمندان بزرگ و صاحبنامی در زمینه موسیقی سنتی دارد که هم صاحب تجربه هستند و هم موضوع را بهتر درک می‌کنند، به نظرم آنها باید در این مورد نظر دهند.

برای ادامه کنسرت‌های‌تان در شهرهای دیگر برنامه‌ای دارید؟

تور ایرانگردی را پس از تهران خواهیم داشت البته اگر استقبال خوب باشد پس از تهران به ایرانگردی و سپس اجرای خارج از کشور فکر و برنامه‌ریزی می‌کنیم.

پیش‌بینی شما از اجرا چه خواهد بود؟

اجرای ما روز 26 مهرماه است و قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود در ۲ سانس و در یک روز در برج میلاد را اجرا می‌کنیم، اگر مورد استقبال قرار بگیرد در سانس‌های دیگر هم تکرار می‌شود.

معتقدم کارمان را باید به نحو احسن انجام دهیم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا اثری درخور توجه به مخاطب ارایه دهیم، باقی آن دیگر بازخوردش با مردم است. امیدوارم مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد.

شما از هنرمندانی هستید که با فیلمسازان شناخته شده‌ای همچون محمدحسین لطیفی در اثر «سنجرخان» کار کردید، همچنین کارهای دیگری از جمله سریال «همه‌گیری» در کارنامه دارید، برای خواندن در فیلم‌ها و سریال‌ها ملاک شما چیست؟ و انتخاب‌تان بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

نخست انتخابم بر اساس فیلمنامه است، قصه و فیلمنامه سریال یا فیلم برایم بسیار مهم است و در وهله بعد جایگاه کارگردان برایم ارزشمند است، همچنین به فضای ارتباطی و دوستی با آهنگساز هم اهمیت زیادی می‌دهم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها