کد خبر: 617304
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۱۶:۳۹:۴۹
| |

چگونگی ثبت و رتبه بندی شرکت‌ها با الی ثبت

افراد برای به‌وجود آوردن فعالیت‌های رسمی کاری خود، نیاز به ثبت شرکت‌هایی ازجمله شرکت مشاوره یا پیمانکاری دارند.

چگونگی ثبت و رتبه بندی شرکت‌ها با الی ثبت
کد خبر: 617304
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۱۶:۳۹:۴۹

مهم‌ترین اقدامی که افراد به‌صورت حقیقی یا حقوقی پس از ثبت باید انجام دهند، رتبه بندی برای آن شرکت است. به‌وسیلهٔ این رتبه بندی، اندازهٔ سطح کمی و کیفی و مقیاس شرکت بین دیگر شرکت‌ها معلوم می‌شود. رتبه بندی شرکت که گفته شد، به‌دست معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مصوب می‌شود. این نهاد، ناظر بر همهٔ فعالیت‌ها و خدماتی است که تمام شرکت‌ها در کشور انجام می‌دهند و هنگام اخذ رتبه، باید از مصوبه‌های آن استفاده کرد. هر مجری یا سرمایه‌گذاری که قصد دارد با دیگر شرکت‌ها قراردادی را عقد کند، باید از قبل یک‌سری موارد را انجام داده باشد. این موارد شامل اخذ معیارهای صلاحیت فنی، علمی، مالی و تخصصی است که بسیار اهمیت دارد.

ثبت یک شرکت چیست؟

باید بدانید که شرکت‌ها به‌صورت کلی تقسیم به دو نوع مدنی و تجاری می‌شوند؛ اما در حال حاضر درون کشور ما قانون مشخص و معینی برای تعریف یک شرکت تجاری وجود ندارد. قانون مدنی در کشور ما بسیار کلی است؛ اما با رعایت اصول و مقررات گفته می‌شود که شرکت‌های تجاری تعریف خاص خود را دارند. این یعنی یک شرکت تجاری شامل سازمانی می‌شود که بین دو الی چند شخص حقوقی یا حقیقی تشکیل می‌شود. هریک از آن اعضا در کار، جنس، مبالغ نقدی، عملیات تجاری، سود و زیان شریک هستند. شرکت‌ها به دو دستهٔ پیمانکاری و مشاوره تقسیم می‌شوند و برای ثبت آن‌ها ابتدا باید مراحل زیر را طی کرد:

  • انتخاب موضوع شرکت و نوع آن؛

  • انتخاب نام برای شرکت موردنظر؛

  • انتخاب اعضای شرکت و مشخص کردن سمت آن‌ها؛

  • انجام دادن مراحل ثبتی درون سامانه ادارهٔ ثبت شرکت‌ها؛

  • تهیهٔ انواع مدارک ازجمله اساسنامه، شرکت‌نامه و غیره؛

  • به امضا رساندن تمام مدارک تهیه‌شده؛

  • ارسال کردن مدارک تهیه‌شده به ادارهٔ ثبت شرکت‌ها؛

  • استعلام شرکت ثبتی در سامانهٔ نام‌برده؛

  • پرداخت کردن تمام هزینه‌های قانونی؛

  • دریافت آگهی تأسیس شرکت از ادارهٔ ثبت شرکت‌ها.

ثبت هر شرکتی مانند دیگر امور اداری که در زندگی هر فردی تجربه شده‌است، می‌تواند شرایط خاص و پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد؛ اما کار نشدنی نیست.

رتبه بندی شرکت با الی ثبت

رتبه بندی شرکت‌ها چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم، در ایران شرکت‌ها به دو دستهٔ پیمانکاری و مشاوره تقسیم می‌شوند و برای هریک باید نسبت‌به اخذ رتبهٔ مشاوره و اخذ رتبهٔ پیمانکاری اقدام کرد.

  • رتبه بندی پیمانکاری

برای رتبهٔ پیمانکار، پنج درجه تعیین می‌شود و شرکت‌های پیمانکاری با توجه به ویژگی‌ها، سوابق، توانایی‌ها و دیگر امتیازاتشان می‌توانند از بین 1 تا 5 یکی از رتبه‌ها را دریافت کنند. اخذ رتبهٔ 1 در ایران، بالاترین و بهترین است و رتبهٔ پنجم نیز پایین‌ترین درجه به‌حساب می‌آید. رتبه بندی‌های پایین‌تر می‌توانند با سوابق و امتیازاتی که کسب می‌کنند، به درجات بهتر دست یابند. شرکت‌های پیمانکاری به‌خودی‌خود تقسیم بر یازده دسته می‌شوند و برای ثبت شرکت پیمانکاری، نیاز به یکسری مدارک و بارگذاری آن‌ها در سامانه است.

مدارک موردنیاز جهت اخذ رتبه پیمانکار از 1 تا 4

  1. کپی برابر اصل کردن تمام مدارک شرکت؛
  2. جمع‌آوری مدارک ثبت شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود ازجمله اظهارنامه، اساس‌نامه و غیره؛
  3. تهیهٔ کپی مدارک افراد صاحب‌امتیاز؛
  4. تهیهٔ تصاویر موافقت‌نامه‌ها؛
  5. ایجاد سربرگ مخصوص برای شرکت؛
  6. تهیهٔ اظهارنامه مالیاتی شرکت.

رتبه بندی مشاور

منظور از اخذ رتبهٔ مشاور، تعداد افراد مهندس و متخصصینی است که دارای مهارت‌های علمی و فنی هستند و این موارد جزو سوابق اعضای اصلی شرکت است. سوابق کاری و شرکت معمولاً در نوع مشاوره، با نام افراد امتیازآور شناخته می‌شود. برای تعیین صلاحیت معمولاً تقسیم‌بندی به‌صورت حقیقی و حقوقی انجام می‌شود. شخصیت حقیقی مشاور براساس تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدارک مرتبط با نام کارشناس خوانده می‌شود و این افراد باید طبق آئین‌نامه‌ها واجد شرایط باشند.

شخصیت حقوقی مشاور نیز بر این اساس معین می‌شود که باید در بیش از 50 درصد مالکیت حقوقی، حقیقی یا ترکیبی از هر دو حضور داشته باشد. رشته‌های کلیدی که مشاوران را تشکیل می‌دهند، شامل موارد کشاورزی، انرژی، مخابرات، پست، معدن و غیره هستند. پس از ثبت شرکت‌های مشاوره‌ای، برای ارزیابی و تشخیص صلاحیت، اخذ رتبه به دو صورت انجام می‌شود:

  1. اشخاص حقیقی که از بین کارشناسان ایرانی و دارای تحصیلات دانشگاهی انتخاب می‌شوند.
  2. اشخاص حقوقی غیردولتی که بیش از پنجاه‌درصد سهام را به‌صورت حداقلی در اختیار دارند و این افراد کارمندان غیردولتی، شرکت حقوقی غیردولتی یا ترکیبی از هر دو هستند. این یعنی بیش از پنجاه درصد مالکیت شرکت، نباید در اختیار نهادهای وابسته به دولت یا خدمتگزاران و کارمندان آن‌ها باشد.

مدارک موردنیاز مشاور

برای اخذ رتبهٔ مشاوره، نیاز به مدارکی دارید که شامل دو دستهٔ مجزا می‌شوند، یک دسته مربوط به مشخصات شرکت و دستهٔ دیگر مربوط به اعضای هیئت‌مدیره و کارکنان و اعضا شرکت است. اطلاعات مربوط به شرکت شامل مواردی ازجمله شرکت‌نامه، اظهارنامه، اساسنامه، روزنامه، گواهی‌ها، دوره‌ها، مقالات و غیره است. انواع کتاب‌های تخصصی، تجهیزات و غیره نیز باید به‌صورت جامع و کلی در دسترس باشند.

اطلاعات اعضای شرکت نیز شامل مواردی ازجمله کپی کارت ملی، کپی صفحات شناسنامه، وضعیت خدمت افراد، عکس پرسنلی و کپی برابر اصل مدارک تحصیلی آن‌هاست. همچنین قرارداد عقدشده بین شرکت و فرد، گواهی تأمین اجتماعی، گواهی فعالیت در شرکت، گواهی سوابق کارهایی که در شرکت توسط فرد انجام‌شده نیز موردنیاز است. پرسنلی که وضعیت خدمت آن‌ها به‌صورت بازنشسته است، باید حکم بازنشستگی، حکم اشتغال در شرکت را به همراه گواهی همکاری جدید خود ارائه دهند.

مزایای اخذ رتبهٔ مشاوره چیست؟

دریافت رتبه مشاوره و رتبه بندی شرکت‌ها، نوعی محرک اصلی برای آن‌ها به‌حساب می‌آید که از طریق آن با دیگر شرکت‌ها به رقابت می‌پردازند. در این صورت با رتبه مشاوره می‌توانند در مقابل دیگر فعالان اقتصادی مقابله‌به‌مثل انجام دهند. آن‌ها باوجود رتبه مشاوره و مقاومت، تلاش و اجرای اصولی می‌توانند فعالیت خود را از سایرین متمایز کرده و شرکت خود را در سطوح بالایی مطرح کنند. رقابت بین شرکت‌هایی که ثبت شرکت مشاوره‌ای انجام می‌دهند، فرصت‌های بسیار زیادی در مقابل آن‌ها قرار می‌دهد. آن‌ها باید برای پیشرفت و ارتقای فعالیت‌های خود، تلاش مضاعفی داشته و در عرصه‌های تجاری موفق شوند.

شروط مهم اخذ رتبه در شرکت‌ها

پس از ثبت شرکت، باید نسبت‌به دریافت گرید اقدام کرد و برای این موضوع شرایطی عمومی و مهم در نظر گرفته شده‌است که شامل موارد زیر است:

  1. شرکت باید عدم سوءپیشینه در خصوص فعالیت‌هایی داشته باشد که منجر به محدودیت در انجام پروژه‌ها شده باشد.
  2. مدیران شرکت ثبتی نباید در مشاغل دولتی اشتغال داشته باشند.

مراحل رتبه بندی شرکت

برای این‌که یک شرکت گرید مناسبی را دریافت کند، باید به ترتیب مراحل زیر را طی کند:

  • ثبت‌نام اولیهٔ شرکت در سامانهٔ ساجات؛

  • دریافت شناسه و کد رهگیری از سامانهٔ نام‌برده؛

  • بارگذاری انواع مدارک موردنیاز درون سامانهٔ ساجات؛

  • تحویل تمام مدارک موردنیاز به سازمان ساجات؛

  • پرداخت تمام هزینه‌های مربوطه به صندوق سازمان ساجات؛

  • انجام پیگیری‌های لازم برای اخذ گرید شرکت‌ها.

مهم‌ترین مرحله‌ای که در دریافت گرید شرکت باید انجام شود، تهیه و آماده‌سازی انواع مدارک موردنیاز برای این اقدام است. درصورتی‌که در هریک از مدارک نقصی وجود داشته باشد، ممکن است این روند با مشکل مواجه شده و چندین برابر حد معمول هزینه ببرد.

شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره چه تفاوتی دارند؟

اگر قصد ثبت شرکت و اخذ گرید برای آن را دارید، باید به‌درستی فرق این دو را بدانید تا در انجام ادامهٔ روندها دچار مشکل نشوید. شرکت‌هایی که به‌صورت پیمانکاری ثبت می‌شوند، معمولاً در پروژه‌هایی شرکت می‌کنند که ساخت، عمرانی و به‌صورت کلی اجرایی هستند. در مقابل، شرکت‌های مشاوره‌ای معمولاً در زمینه‌های طرح‌ریزی و نظارتی فعالیت می‌کنند. آن‌ها بر کار کارفرمایان و پیمانکاران نظارت انجام می‌دهند.

در اخذ گرید و رتبه بندی برای انواع شرکت‌های پیمانکاری، امتیاز خیلی مهم است که شامل امتیاز کارمندان متخصص، توان مالی و سوابق کاری افراد می‌شود. در مقابل، رتبه بندی شرکت‌های مشاوره‌ای به این صورت است که علاوه‌بر نیروی مهندسی و فنی، باید امکانات نرم‌افزاری و فنی نیز بررسی گردد.

اخذ رتبه الی ثبت

ثبت شرکت و اخذ رتبه

تمام مراحلی که باید برای ثبت و اخذ گرید شرکت‌ها انجام شود، نیازمند مدارکی دقیق و بدون نقصی است. این روند ممکن است برای افراد تازه‌کار طاقت‌فرسا باشد و یا افراد در تهیه و تنظیم آن‌ها تخصص نداشته باشند. در این صورت اگر در هر یک از مدارک کسری وجود داشته باشد یا مراحل به‌درستی طی نشود، ممکن است افراد را متحمل هزینه‌های جدی کند. بهترین راه برای انجام این روندها، استفاده از شرکت‌هایی است که در مشاوره ثبت و انجام آن تخصص دارند. اخذ رتبه الی ثبت، یکی از راه‌هایی است که خیال افراد را در خصوص این اقدامات راحت می‌کند و دیگر نیازی نیست افراد به‌تنهایی و بدون آگاهی مراحل را طی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به‌طور تخصصی در خصوص ثبت شرکت، اخذ رتبه مشاوره و اخذ رتبهٔ پیمانکاری صحبت کردیم. پس از انجام کارهای ثبت، افراد برای شروع فعالیت‌های تجاری خود، نیازمند دریافت رتبه بندی برای شرکت خود هستند. بهتر است این روند به شرکت‌هایی سپرده شود که تخصص لازم و کافی را در این خصوص دارند. درصورتی‌که در انجام روند اخذ رتبه پیمانکار یا اخذ رتبه مشاوره دچار اشتباه شوید یا نقصی مدارک داشته باشید، ممکن است هزینهٔ زیادی روی دستتان بماند. در بسیاری از مواقع هم اعضای شرکت وقت لازم و کافی را برای طی کردن این مراحل ندارند. با الی ثبت می‌توانید به‌راحتی مراحل ثبت شرکت و اخذ رتبهٔ خود را بدون دغدغه طی کنید.

منبع : https://elisabt.ir/

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها