کد خبر: 670988
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۲۰:۳۸:۱۶
| |

آشنایی با فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت (Javascript)

جاوا اسکریپت (Javascript) یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و کاربردی است که هم در توسعه فرانت‌اند و هم در توسعه بک‌اند کاربرد دارد.

آشنایی با فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت (Javascript)
کد خبر: 670988
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۲۰:۳۸:۱۶

از اواسط دهه ۹۰ میلادی که این زبان معرفی شد تا امروز، همواره یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای توسعه نرم‌افزار بوده است.

البته معرفی فریم‌ورک‌های مختلف برای جاوا اسکریپت در گذر زمان، به بهبود تجربه کاربری و کدنویسی سریع‌تر و بهینه‌تر با این زبان کمک کرده است. در این مطلب می‌خواهیم بهترین فریم‌ورک‌های js را معرفی کنیم و نگاهی به کاربرد این فریم‌ورک‌ها در ایران بیندازیم.

فریم‌ورک‌های فرانت‌اند Javascript

فریم ورک‌های جاوا اسکریپت هم برای فرانت‌اند و هم برای بک‌اند فریم‌ورک‌های مختلفی را ارائه داده است. بهترین فریم‌ورک‌های فرانت‌اند JS عبارتند از:

React

ری‌اکت یکی از کتابخانه‌های مهم جاوا اسکریپت است که به دلیل کاربردی بودن،‌ اغلب به اشتباه به عنوان یک فریم‌ورک معرفی می‌شود. React با داشتن DOM مجازی و معماری مبتنی بر کامپوننت، یک ابزار عالی برای توسعه وب‌اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای و UI تعاملی است. از مزایای ری‌اکت می‌توانیم به افزایش سرعت توسعه و پشتیبانی خوب به دلیل داشتن جامعه بزرگ توسعه‌دهندگان اشاره کنیم.

Angular

انگولار یکی از فریم‌ورک‌های کاربردی جاوا اسکریپت است که برای توسعه برنامه‌های بزرگ و پیچیده در مقیاس سازمانی و بزرگ‌تر به کار می‌رود. انگولار بر پایه TypeScript نوشته شده است؛ به همین خاطر پشتیبانی خوبی از تایپ‌اسکریپت دارد. علاوه بر این ویژگی‌های Binding دوطرفه و تزریق وابستگی، از ویژگی‌های مهم این فریم‌ورک هستند.

Vue.js

ویو (Vue.js) یک فریم‌ورک کاربردی در جاوا اسکریپت است که برای توسعه برنامه‌های تک‌صفحه‌ای، ساخت پروتوتایپ یا نمونه اولیه و اپلیکیشن‌های وب ایجاد شده است. Vue یکی از فریم‌ورک‌های ساده JS است که یادگیری آن سریع و آسان است و انعطاف خوبی برای ایجاد تغییرات در برنامه دارد. ویو نیز مانند ری‌اکت، ساختاری مبتنی بر کامپوننت دارد.

Svelte

اسولت (Svelte) به نسبت سایر فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت جدیدتر است و به همین دلیل با وجود عملکرد و سرعت خوب، هنوز طرفداران خود را پیدا نکرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های اسولت می‌توانیم به توسعه اپلیکیشن‌های تعاملی، بهینه‌سازی زمان کامپایل و سینتکس ساده اشاره کنیم.

فریم‌ورک‌های بک‌اند JS

علاوه بر فریم‌ورک‌های بالا که به توسعه بهتر فرانت‌اند با جاوا اسکریپت کمک می‌کنند، فریم‌ورک‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم از توسعه بک‌اند با زبان جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند. بهترین فریم‌ورک‌های JS برای بک‌اند عبارتند از:

Node.js

اگر به دنبال توسعه برنامه‌های بلادرنگ (Real-time) یا سیستم‌هایی با معماری میکروسرویس به کمک جاوا اسکریپت هستید، فریم‌ورک نود (‌Node.js) یکی از بهترین گزینه‌ها است. سرعت بالای توسعه و اجرا، مقیاس‌پذیری و پشتیبانی خوب، از دلایلی هستند که این فریم‌ورک را به یک گزینه مناسب تبدیل می‌کنند.

Express.js

یکی از فریم‌ورک‌های محبوب جاوا اسکریپت،‌ اکسپرس (Express.js) است که برای توسعه APIهای RESTful و برنامه‌های تک‌صفحه‌ای ایدئال است. کدنویسی با این فریم‌ورک، ساده و سریع است و در نهایت برنامه‌ای مینیمال و سبک و منعطف تحویل می‌دهد. اکسپرس برای اجرا شدن به میان‌افزار (‌Middleware) نیاز دارد و سازگاری خوبی با انواع آن دارد.

وضعیت استفاده از فریم‌ورک‌های JS در ایران

با نگاهی به آگهی‌های شغلی در پلتفرم‌های کاریابی مختلف و یا آگهی‌هایی که توسط صفحات شرکت‌ها منتشر می‌شوند، می‌توانیم دید جامعی از وضعیت نیاز به فریم‌ورک‌های مختلف JS در بازار کار ایران به دست بیاوریم. در حوزه بک‌اند، فریم‌ورک‌های node.js و اکسپرس در ترکیب با فریم‌ورک‌های دیگر، درصد خوبی از آگهی‌های این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند. در این حالت می‌توانیم بگوییم که اگر در کنار زبان و فریم‌ورک‌های دیگر فریم‌ورک‌های مربوط به جاوا اسکریپت را هم یاد بگیرید، احتمال پیدا کردن شغل مناسب برای شما افزایش می‌یابد.

images_1723277377_66b72041bf33e

علاوه بر این فریم‌ورک‌های فرانت‌اند جاوا اسکریپت مانند React و انگولار، در صدر آگهی‌های شغلی این حوزه قرار دارند و حدود ۵۰ درصد یا بیشتر از آگهی‌های شغلی، به این دو فریم‌ورک و فریم‌ورک‌های دیگر JS اختصاص دارند. با این حساب تسلط بر این فریم‌ورک‌ها به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر وارد بازار کار برنامه‌نویسی و توسعه وب و اپلیکیشن شوید.

یکی از شرکت‌های فناوری اطلاعات که سیستم‌های حوزه مالی و بازار پول و سرمایه را توسعه می‌دهد و موقعیت‌های شغلی مختلفی در حوزه توسعه نرم‌افزار دارد، ویستا سامانه آسا است. این شرکت زیرمجموعه کارگزاری آگاه است.

ویستا سامانه آسا

شرکت ویستا سامانه آسا یکی از شرکت‌های فناوری اطلاعات فعال در حوزه توسعه فناوری‌های مالی است. از جمله محصولات مهم این شرکت می‌توانیم به سامانه‌های معاملاتی بورس اوراق بهادار و بورس کالا، سامانه ثبت‌نام کارگزاری و سجام (آگاه اکسپرس) و سامانه‌های مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری اشاره کنیم.

با مراجعه به سایت آسا و صفحه «فرصت‌های شغلی» می‌توانید موقعیت‌های شغلی مختلف این شرکت را ببینید و رزومه خود را از طریق همین صفحه و یا پلتفرم‌های کاریابی برای آن‌ها ارسال کنید. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها