کد خبر: 671136
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ۱۰:۲۵:۴۲
| |

تحول دیجیتال چیست؟ روش طراحی استراتژی تحول دیجیتال

تحول دیجیتال به استفاده از فناوری دیجیتال برای تکامل مادی یا ایجاد فرایندهای تجاری جدید اشاره دارد. برخی از رایج‌ترین فناوری‌هایی که کسب‌وکارها برای فعال‌سازی تحولات دیجیتالی استفاده می‌کنند شامل گوشی‌های موبایل و اپلیکیشن‌ها؛ پردازش ابری، دوقلوهای دیجیتال، هوش مصنوعی و غیره می‌شوند.

تحول دیجیتال چیست؟ روش طراحی استراتژی تحول دیجیتال
کد خبر: 671136
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ۱۰:۲۵:۴۲

تحول دیجیتال چیست؟ تحول دیجیتال برای همه کسب‌وکارها، از کوچک گرفته تا تجارت جهانی، ضروری است. این پیام با صدای بلند و واضح از هر سخنرانی، مقاله یا مطالعه مرتبط با نحوه رقابت در جهان به گوش می‌رسد. آنچه برای بسیاری از رهبران کسب‌وکار روشن نیست این است که تحول دیجیتال چیست؟ اقدامات خاصی که باید انجام دهیم چیست؟ آیا ما نیاز به طراحی مشاغل جدید داریم تا به ما در ایجاد چارچوبی برای تحول دیجیتال کمک کنند؟ چه بخش‌هایی از استراتژی کسب‌وکار ما باید تغییر کند؟ آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ در این مطلب تلاش کرده‌ایم که به این سؤالات اساسی درباره تحول دیجیتال پاسخ دهیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

معنای تحول دیجیتال چیست؟ به زبانی ساده

تحول دیجیتال فرایند استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تغییر فرایندها و خدمات کسب‌وکار سنتی و غیردیجیتالی است. همچنین شامل ایجاد موارد جدید برای برآورده کردن بازار در حال تحول و انتظارات مشتری تعریف می‌شود. در نتیجه نحوه مدیریت و عملکرد کسب‌وکارها و نحوه انجام آن را کاملاً تغییر می‌دهد.

مزایای به‌کارگیری تحول دیجیتال؛ ضرورت به‌کارگیری

درحالی‌که هر ابتکاری اهداف خاص خود را دارد. هدف اصلی تحول دیجیتال بهبود فرایندهای فعلی شما است. تحول دیجیتال ضروری است؛ زیرا شرکت‌ها باید تکامل یابند تا رقابتی باقی بمانند. اگر در حال تکامل نیستید، عقب ‌افتاده‌اید. رهبران موفق به جای اینکه فقط کسب‌وکار خود را اداره کنند، با استفاده از خدمات مشاوره دیجیتال ، بیشتر برای دگرگونی آن‌ها هزینه می‌کنند. این یکی از استراتژی‌هایی است که رهبران موفق تجاری را متمایز می‌کند.

مهم‌ترین مزایای تحول دیجیتال شامل موارد زیر است:

  • افزایش کارایی و بهره‌وری
  • مدیریت منابع بهتر
  • انعطاف‌پذیری و چابکی بیشتر
  • افزایش پاسخگویی به تقاضاهای بازار
  • نوسازی فناوری اطلاعات
  • نوآوری بیشتر
  • افزایش درآمد

تحول دیجیتال مهم است؛ چون به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا با صنایع در حال تغییر سازگار شوند. همچنین به طور مداوم نحوه عملکرد خود را بهبود بخشند. برای شرکت‌ها، این به معنای جستجوی مداوم راه‌هایی برای بهبود تجربه کاربر نهایی است.

مراحل ترسیم استراتژی تحول دیجیتال چیست؟ 5 مرحله مهم

مراحل ترسیم تحول دیجیتال چیست؟ استراتژی تحول کسب‌وکار دیجیتال یک طرح دقیق است. این استراتژی نشان می‌دهد که چگونه کسب‌وکار شما باید از فناوری جهت ایجاد یا بهبود فرایندها و نتایج برای مشتریان و سهام‌داران استفاده کند. درحالی‌که دیدگاه هر سازمان از موفقیت متفاوت خواهد بود. پنج مرحله زیر به‌طورکلی برای توسعه یک برنامه استراتژیک مفید است:

  • بازار و جایگاه سازمان در آن و همچنین مشتریان موجود و بالقوه آن را بشناسید.
  • تحولات و شرایط بازار برای آینده را ارزیابی کنید. این ارزیابی‌ها به سازمان کمک می‌کند تا میزان تأثیر تحول دیجیتال در تجارت شما را پیش‌بینی کند.
  • ارزش پیشنهادی موجود و بالقوه را از طریق ارزیابی داخلی و تحقیقات بیرونی شناسایی کنید.
  • یک چشم‌انداز برای آنچه سازمان باید در آینده باشد ایجاد کنید. از جمله اینکه چگونه محصولات و خدمات باید برای برآورده‌کردن نیازها و انتظارات مشتری تکامل پیدا کند.
  • یک نقشه راه تحول دیجیتال ایجاد کنید که راهی برای حرکت از وضعیت فعلی به آینده ارائه می‌دهد.

در بخشی از این برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیران باید قابلیت‌های موجود سازمان را ارزیابی کنند. همچنین تعیین کنند که چه قابلیت‌های اضافی مورد نیاز است. برای به دست آوردن این قابلیت‌ها برنامه‌ای طراحی کنند.

چگونه تأثیر تحول دیجیتال بر عملکرد سازمان خود را اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کنید؟ استفاده از 5 روش ارزیابی

تحول دیجیتال فرایند استفاده از فناوری برای ایجاد یا اصلاح فرایندهای تجاری، محصولات، خدمات و تجربیات مشتری جدید است. تحول دیجیتال به سازمان شما کمک می‌کند تا کارایی، نوآوری، رقابت و رضایت مشتری را بهبود بخشید. اما چگونه می‌دانید که تلاش‌های شما برای تحول دیجیتال نتیجه داده است؟ چگونه تأثیر تحول دیجیتال بر عملکرد سازمان خود را اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کنید؟ در اینجا چند مرحله وجود دارد که می‌توانید برای ارزیابی پیشرفت و نتایج تحول دیجیتال خود بردارید.

1- مشخص کردن اهداف؛ تعیین معیارهای خود

قبل از اینکه سفر تحول دیجیتال خود را شروع کنید. باید دید روشنی از آنچه می‌خواهید به دست آورید و اینکه چگونه موفقیت خود را می‌سنجید داشته باشید. شما باید اهداف تحول دیجیتال خود را با استراتژی و اهداف کلی کسب‌وکار خود هماهنگ کنید. همچنین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را که منعکس‌کننده پیشرفت و نتایج شما هستند را شناسایی کنید. به‌عنوان‌مثال، رشد درآمد، کاهش هزینه، حفظ مشتری، مشارکت کارکنان و نرخ نوآوری برخی شاخص‌های کلیدی عملکرد متداول تبدیل دیجیتال هستند.

2- جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها؛ استفاده از منابع مختلف

برای اندازه‌گیری و ارزیابی تأثیر تحول دیجیتال، باید داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنید. برای جمع‌آوری داده‌ها می‌توانید از منابعی مانند سیستم‌های داخلی، پلتفرم‌های خارجی، بازخورد مشتری، تحقیقات بازار و معیارهای صنعت استفاده کنید. شما باید از ابزارها و روش‌های تجزیه و تحلیلی استفاده کنید که به شما در بهبود ابتکارات و نتایج تحول دیجیتالی شما کمک می‌کند. همچنین باید یک چارچوب حاکمیت داده ایجاد کنید که کیفیت، امنیت و انطباق داده‌های شما را تضمین کند.

3- ارتباط و گزارش نتایج؛ گزارش‌دهی

برای اطمینان از اینکه تلاش‌های دگرگونی دیجیتال شما توسط ذی‌نفعان شناسایی و پشتیبانی می‌شوند؛ باید نتایج خود را به طور منظم و شفاف گزارش دهید. شما باید از زبان روشن، ابزارهای کمک بصری و تکنیک‌های داستان‌سرایی برای انتقال دستاوردها و چالش‌های تحول دیجیتال استفاده کنید. همچنین باید از سهام‌داران خود بازخورد و پیشنهاد بخواهید. از نظرات و پیشنهادهای آنها برای اصلاح استراتژی و اقدامات تحول دیجیتال خود استفاده کنید.

4- داشتن روحیه یادگیری؛ یادگیری علم جدید

برای اندازه‌گیری و ارزیابی تأثیر تحول دیجیتال، باید ذهنیت یادگیری و بهبود مستمر را اتخاذ کنید. شما باید عملکرد و نتایج تحول دیجیتال خود را به صورت دوره‌ای نظارت و بررسی کنید. این نتایج را با انتظارات و معیارهای خود مقایسه کنید. شما موفقیت‌های خود را شناسایی و جشن بگیرید و از شکست‌های خود درس بگیرید. شما همچنین باید برنامه‌ها و شیوه‌های تحول دیجیتال خود را با تغییر نیازهای مشتری، شرایط بازار و روندهای فناوری تطبیق دهید.

5- همکاری و نوآوری؛ ارتباط موثر با کارمندان

برای اندازه‌گیری و ارزیابی تأثیر تحول دیجیتال، باید فرهنگ همکاری و نوآوری را در سازمان خود پرورش دهید. شما باید کارمندان، مشتریان، شرکا و تأمین‌کنندگان خود را در سفر تحول دیجیتال خود مشارکت داده و توانمند سازید. از مهارت‌ها، ایده‌ها و بازخورد آنها استفاده کنید. همچنین آزمایش، خلاقیت و ریسک‌پذیری را تشویق و به آنها پاداش دهید. محیطی امن و حمایتی برای یادگیری و نوآوری ایجاد کنید.

استفاده درست و روبه‌رشد از تحولات دیجیتال با کمک مجموعه سیتاپ

در این مطلب به بررسی تحول دیجیتال چیست؟ پرداختیم. همچنین سعی کردیم یک دید کامل از مسیر پیشرو به شما ارائه دهیم. دیجیتالی‌شدن یک کسب‌وکار باعث می‌شود تا خدمات بهتری به مشتریان، کارکنان، شرکا و سهام‌داران ارائه شود. تحول دیجیتال یک اصل بسیار مهم برای کسب‌وکارها یا سازمان‌های مختلف به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید رشد چشمگیری داشته و از رقبای خود در بازار سبقت بگیرند. باید به ایجاد تحول دیجیتال توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نحوه استفاده از تحول دیجیتال در کسب‌وکار احتیاج به تجربه و تخصص بالایی دارد. به منظور به کار گیری صحیح مفهوم تحول دیجیتال، کمک گرفتن از متخصصان مجموعه سیتاپ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این مجموعه با به‌کارگیری علم نوروبیزینس و تحولات دیجیتال شما را در مسیر توسعه و همگام شدن با تغییرات جدید حوزه کسب وکار همراهی می‌کند. برای ارتباط با مجموعه مجموعه سیتاپ می‌توانید از طریق شماره‌ تلفن‌های 44023844-021 و 09387030740 اقدام کنید.

سؤالات متداول

تعریف تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال به استفاده از فناوری دیجیتال برای تکامل مادی یا ایجاد فرایندهای تجاری جدید اشاره دارد.

چه فناوری‌هایی باعث تحول دیجیتال می‌شوند؟

برخی از رایج‌ترین فناوری‌هایی که کسب‌وکارها برای فعال‌سازی تحولات دیجیتالی استفاده می‌کنند شامل گوشی‌های موبایل و اپلیکیشن‌ها؛ پردازش ابری، دوقلوهای دیجیتال، هوش مصنوعی و غیره می‌شوند.

چه کسی مسئول تحول دیجیتال است؟

برای اینکه پروژه‌های تحول دیجیتال به اهداف خود برسد باید از سمت مدیران ارشد سازمان پیگیری شود. بهترین حالت، پیگیری از طرف مدیران فناوری اطلاعات با حمایت هیئت مدیره، مدیرعامل یا مدیران ارشد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها