کد خبر: 312044
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از روز ششم جام‌جهانی زنان؛

زنان نیجریه؛ مبارزانی از خانه تا مستطیل سبزرنگ

زنان فوتبالیست نیجریه‌ای هنوز در مسیر مبارزه برای به رسمیت شناخته شدن هستند. جنگ‌ها برای حمایت مالی و همچنین جلب حمایت خانواده‌هایشان در مسیر فوتبال است. اخیراً حمایت‌های مالی و همچنین تغییراتی در لیگ‌های داخلی این کشور رخ داده است که امید می‌دهد آینده بهتری در انتظار زنان فوتبالیست نیجریه‌ای باشد.

زنان نیجریه؛ مبارزانی از خانه تا مستطیل سبزرنگ
کد خبر: 312044
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نگار انسان- جام‌جهانی فوتبال زنان آغاز شده است، اما از کمبود امکانات و شرایط در فوتبال زنان بسیاری از کشورها نباید غافل شد.

داستان زنان فوتبالیست نیجریه‌ای هم درست در راستای همین موضوع است. آنها هنوز در مسیر مبارزه برای به رسمیت شناخته شدن هستند. جنگ‌ها برای حمایت مالی و همچنین جلب حمایت خانواده‌هایشان در مسیر فوتبال است. اخیراً حمایت‌های مالی و همچنین تغییراتی در لیگ‌های داخلی این کشور رخ داده است که امید می‌دهد آینده بهتری در انتظار زنان فوتبالیست نیجریه‌ای باشد.

ماندی گیفت یکی از بازیکنان نیجریه می‌گوید: «هر روز به من یادآوری می‌کنند که در نهایت باید ازدواج کنم.»


بازی کردن فوتبال در سطح حرفه‌ای همواره یکی از آرزوهای ماندی بوده است، اما مانند بسیاری دیگر از خانواده‌های آفریقایی از آرزوی ماندی استقبال چندانی نشد، به خصوص که زن بود. در اندیشه جامعه‌ای که ماندی در آن زندگی می‌کند، انتظار از زنان این است که به مدرسه بروند، شغلی بگیرند و در نهایت ازدواج کنند.


ماندی می‌گوید: «من با خانواده شرط بستم که به مدرسه بروم و در مقابل آنها با فوتبال بازی کردنم موافقت کنند.»


هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌ ماندی تا قبل از یک رویداد بزرگ ورزشی در منطقه که سال 2012 برگزار شد، به تماشای بازی او نیامده بودند. ماندی آن روز را فراموش نمی‌کند و می‌گوید: «احساس فوق‌العاده‌ای بود که اسم من در آن مسابقات مهم به عنوان بهترین گلزن رقابت‌ها و همچنین باارزش‌ترین بازیکن مسابقات (MVP) اعلام شد.»


این موقعیت خوبی برای ماندی بود که در نهایت بتواند به پدر و مادر خود ثابت کند آینده‌ای موفق در فوتبال برای او وجود خواهد داشت. اما این کار چندان موثر نبود. حتی بعد از بازی کردن در جام‌جهانی زیر 20 سال زنان هم خانواده‌ او به طور کامل برای فوتبال بازی کردنش متقاعد نشدند. هنوز هم مادر ماندی به او یادآوری می‌کند که موفقیت نهایی برای او این است که ازدواج کند. ماندی گیفت در حال حاضر در یکی از محبوب‌ترین باشگاه‌های فوتبال زنان نیجربه به اسم FC Robo بازی می‌کند.


پاداش‌های مالی تنها مربوط به بازی‌های خارج از کشور است


امانوئل اوساهو اوروبوسا بنیان‌گذار باشگاه FC Robo در نیجریه است. این باشگاه ابتدا در سال 1999 تنها برای مردان تاسیس شد که در نهایت با گسترش آن، بخش زنان هم به این باشگاه اضافه شد.


اوساهو اوروبوسا می‌گوید: «مردم بر این باورند که جایی به غیر از آشپزخانه برای زن تعریف نشده است. آنها قادر به درک این نیستند که زنان به وسیله ورزش می‌توانند دستاورد مهمی در خارج از کلیشه‌های مرسوم به دست آورند. اما قضیه فوتبال زنان برای من کاملاً متفاوت با نگاه عموم مردم است.»


باشگاه FC Robo مثل یک آکادمی است که بازیکنان بسیاری از سنین پایین در آن آموزش می‌بینند. اوروبوسا دقیقاً نمی‌داند زنانی که از زمان شروع فعالیت بخش زنان Fc Robo در این باشگاه تعلیم دیده‌اند چه تعداد هستند، اما این باشگاه در حال حاضر 150 بازیکن زن و مرد دارد.


تامین مالی باشگاه FC Robo در هر دو بخش زنان و مردان بر عهده اوروبوساست. اوساهو می‌گوید به دلیل محدودیت‌های مالی که به عنوان یک مالک باشگاه خصوصی در نیجریه با آن مواجه است، دختران او باید دو برابر برای درخشش در لیگ برتر زنان آموزش ببینند تا در نهایت مورد توجه یک باشگاه خارجی قرار بگیرند.


اوروبوسا در ادامه می‌گوید تنها راه پول درآوردن دختران باشگاه او این است که لژیونر شوند. به همین دلیل آموزش دختران در این باشگاه جدی‌تر دنبال می‌شود.


در جام‌جهانی فوتبال زنان (2019) بسیاری از بازیکنان تیم او در تیم ملی نیجریه حضور دارند. بسیاری از بازیکنان تیم ملی نیجریه به دلیل عملکرد فوق‌العاده خود در لیگ محلی فوتبال زنان برای حضور در تیم ملی انتخاب شدند، اما حتی در همان لیگ‌ها هم مسائل مالی دغدغه است. فوتبال زنان در نیجریه هنوز برای جذب حامیان مالی، سرمایه‌گذاران و حتی جذب تماشاگران تلاش می‌کند.


سیستم لیگ و دخالت در آن


لیگ برتر فوتبال زنان نیجریه 16تیمی است که تیم‌های حاضر در آن بخش بزرگی از کشور را شامل می‌شوند. این تیم‌ها به دو گروه هشت‌‌‌تایی تقسیم می‌شوند و باید هفت بازی در خانه و هفت بازی در بیرون از خانه را در طول مسابقات انجام دهند.


اما در همین لیگ نیز بسیاری از باشگاه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، چون استطاعت پرداخت هزینه‌های مربوط به مشارکت در تیم‌داری بخش زنان را ندارند.


آیشا فالود، رئیس لیگ فوتبال زنان نیجریه، می‌گوید: «کسی را نداریم که از لحاظ مالی از ما حمایت کند. پس همان شرایط و امکاناتی را که در بازی‌های داخلی در اختیار ما قرار می‌دهند، در اختیار تیم‌های لیگ برتر فوتبال زنان قرار می‌دهیم.»


NWFL برای جلوگیری از شکست تیم‌ها و همچنین احترام به بازی‌ها تصمیم گرفت خود تیم‌ها را از لحاظ مالی تامین کند.


فالود می‌گوید: «ما به این باور رسیدیم که باید کاری انجام دهیم تا اعتماد نه تنها عموم بلکه باشگاه‌ها و بازیکنان را به دست آوریم. به این معنی که باشگاه‌ها می‌توانند فصلی بدون مشکل مالی را سپری کنند. مسئولیت عظیمی بود، اما وظیفه ما بود که به سهم خودمان برای کسب موفقیت در این مسیر گام برداریم. البته هنوز هم هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در این مسیر نکرده‌ایم.»


در دو سال گذشته NWFL تلاش کرده است دیدگاه فوتبال زنان در نیجریه را بهبود بخشد. در میان تمام مسائل دیگر NWFL مسابقات بیشتری را ترتیب داده‌ است، جایزه‌ برندگان مسابقات را افزایش داده‌ و در تلاش برای ایجاد مشارکت‌های بین‌المللی در فوتبال زنان است.


حامیان مالی وارد میدان می‌شوند


یکی از رقابت‌های مهمی که NWFL ایجاد کرده، مسابقات پیش‌فصل به نام the Super4 است.


فالود می‌گوید: «این اتفاق بسیار بزرگ و موفقی برای ما بود. مردم شروع به دیدن و پیگیری بازی لیگ‌های زنان کردند. مطبوعات اخبار فوتبال زنان را دنبال کردند، در حالی که ما در پشت صحنه تمام رویدادها را هدایت می‌کردیم.»


با وجود تمام این تلاش‌ها و پیگیری‌ها، متقاعد کردن شرکت‌ها برای حمایت از لیگ‌ها یا باشگاه‌های زنان کاری سخت و دشوار است. چون به نظر نمی‌رسد هنوز مردم فوتبال زنان را به عنوان یک سرمایه‌گذاری جدی بشناسند. هیچ‌کدام از مسابقات زنان در تلویزیون حق پخش ندارد و حضور در استادیوم‌ها برای لیگ زنان اندک است.


فالود می‌گوید: «این مساله روحیه‌ ما را تضعیف نمی‌کند. ما تنها می‌خواهیم فعالیت‌مان برای پیشرفت فوتبال زنان همیشگی و استوار باشد. اگر این استواری ما ادامه داشته باشد، مردم متوجه خواهند شد که فوتبال زنان مقطعی نیست و شاید روزی برای حمایت پرقدرت این حوزه از ورزش زنان به میدان بیایند.»


آهسته اما مطمئن


در سالی که گذشت، برای اولین بار، تیم زنان نیجریه (معروف به شاهین‌های قدرتمند) حمایت مهم تلویزیون را برای یک تیزر تبلیغاتی با عنوان «We've got balls» کسب کرد. تمام کادرفنی و بازیکنان تیم نیجریه در این تیزر تبلیغاتی حضور داشتند. تیم ملی فوتبال زنان آلمان هم تبلیغ مشابهی را طی ماه گذشته منتشر کرد.


نماینده شرکت نوشیدنی‌های Amstel Malta در یک روزنامه محلی گفت: «ما افتخار می‌کنیم که از شاهین‌های قدرتمند کشورمان و از پیشگامان فوتبال زنان آفریقا و جهان حمایت کنیم.»


با وجود تمام این چالش‌ها، تیم ملی فوتبال زنان نیجریه همچنان یکی از بهترین تیم‌های زنان در قاره آفریقاست. ماندی گیفت در مسیر جام‌جهانی هنوز نگاهی روشن به آینده دارد و می‌گوید: «من قصد دارم در بالاترین سطح بین‌المللی در فوتبال بازی کنم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها