کد خبر: 337036
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حضور گلاره ناظمی در فینال جام باشگاه‌های فوتسال جهان

داوران زن افتخارآفرینان امروز جامعه فوتبال هستند/ محمد فنایی: حضور یک داور زن ایرانی و قضاوتِ بازی مردان، غرورآفرین است

داوران زنی در سال‌های اخیر پا به عرصه گذاشته‌اند که کلیشه عدم قدرت تصمیم‌گیری زنان و به تبع آن عدم موفقیت زنان در داوری ورزش را نقض کرده‌اند.

داوران زن افتخارآفرینان امروز جامعه فوتبال هستند/ محمد فنایی: حضور یک داور زن ایرانی و قضاوتِ بازی مردان، غرورآفرین است
کد خبر: 337036
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- امروز تصویر گلاره ناظمی در کنار یک زن و 2 مردی منتشر شد که تیم داوری فینال جام باشگاه‌های فوتسال جهان را تشکیل می‌دهند. در این تصویر چهار داور لبخند ملایمی بر لب دارند و جوایزی در دست، که نشانی است برای تقدیر از قضاوت‌شان. تصویری پرافتخار از حضور داوران زن و مرد در کنار یکدیگر برای قضاوت یک بازی مهم. تصویری که در مرکز آن یک داور زن ایرانی ایستاده است.

قضاوت موفق زنان دور از انتظار است

داوری در رشته‌های ورزشی و خصوصاً فوتبال و فوتسال چندان محبوب نیست. قضاوت اساساً کار دشواری است و چه کسی است که دوست داشته باشد در معرض بدترین نقدها از نوع قضاوت و تصمیم‌گیری خود قرار گیرد؟ در بازی‌های حساس فوتبال؛ در شب‌های لیگ قهرمانان اروپا که یک تیم محبوب باید حذف شود یا در یک دربی حساس داخلی که از دست دادن امتیاز قهرمان یک فصل را مشخص می‌کند، داور مسابقه بیش از همه‌ی بازیکنان درون زمین مورد تهاجم و نقد و نفرت هواداران قرار می‌گیرد.

زمین بازی‌های جام‌جهانی یا جام ملت‌های یک قاره که غرور یک ملت را درگیر می‌کند شاید برای داوران، زمین مرگ و زندگی باشد. هر سوت می‌تواند میلیون‌ها نفر را از داور بازی بیزار کند.

داوری قدرت تصمیم‌گیری در چنین شرایط دشواری است و از دیرباز گفته شده که زنان در شرایط حساس قدرت تصمیم‌گیری ندارند. کولینا شاید مصمم‌ترین داور 2 دهه گذشته فوتبال جهان باشد که تصویرش در ذهن هواداران باقی مانده است. برای ذهنی که بر مبنای آموزه‌های دیرینش صلابت و مصمم بودن را از خصایص مردانه می‌داند، تصور زنی که در میان میدان پر از هیجان فوتبال بایستد و با خونسردی سوت بزند تقریباً محال است. با همه این تفاصیل، در سال‌های اخیر داوران زنی پا به عرصه گذاشته‌اند که کلیشه عدم قدرت تصمیم‌گیری زنان و به تبع آن عدم موفقیت زنان در داوری ورزش را نقض کرده‌اند.

راهی که بیبیانا اشتاین‌هاوس گشود

بیبیانا اشتاین‌هاوس، داور آلمانی، نخستین داور زنی بود که پا به میدان مسابقات مردان گذاشت. حضور او در بوندس‌لیگای خشن و حساس و قضاوت‌های کم‌اشتباهش در ابتدا غیرقابل باور و پس از آن امیدوارکننده بود.

در ادامه این مسیر، استفانی فراپارت فرانسوی در بازی‌های لیگ یک فرانسه سوت زد و موفقیت و خونسردی‌اش تا حدی بود که برای قضاوت دیدار سوپرجام اروپا بین 2 تیم چلسی و لیورپول انتخاب شد. حضور داور زن در یک مسابقه بزرگ فوتبال مردان اتفاقی نو بود که دنیای فوتبال را تحت تاثیر قرار داد و همه اهالی فوتبال از آن استقبال کردند.

گلاره ناظمی؛ اشتاین‌هاوس ایران

پس از حضور موفق داوران زن در فوتبال و فوتسال اروپا، AFC در ماه مه اعلام که داوران زن می‌توانند در مسابقات آسیایی مردان سوت بزنند.

AFC برای قضاوت دیدار تیم‌های یانگون یونایتد میانمار و ناگا ورلد کامبوج در میانمار، یک تیم داور زنان شامل یوشیمی یاماشیتا (داور وسط) از ژاپن و 2 هم‌وطن او ماکوتو بوزونو و نائومی تشیروگی انتخاب کرد و به این ترتیب این سه نفر نخستین داوران زنی بودند که یک مسابقه فوتبال را در رده مردان در قاره آسیا سوت زدند.

با حضور گلاره ناظمی در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های جهان و قضاوت موفق او، پرچم قضاوت زنان در ورزش مردان به دست داوران زن ایرانی رسید.

عملکرد درخشان گلاره ناظمی در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های جهان باعث شد او به عنوان یکی از سه داور دیدار فینال این رقابت‌ها بین 2 تیم بوکاجونیورز آرژانتین و مگنوس برزیل معرفی شود.

زنان می‌توانند افتخارآفرینی‌های بزرگی رقم بزنند

محمد فنایی، داور سرشناس ایرانی که بارها در رقابت‌های بین‌المللی سوت زده است، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به موفقیت گلاره ناظمی، از لزوم حمایت از داوران زن ایرانی گفت: «همه مسئولان ورزش ایران باید دست به دست هم دهند و از زنان حمایت کنند. جامعه داوری همیشه مظلوم بوده است و حمایت از داوران پررنگ نیست. در چنین شرایطی وقتی می‌بینیم زنان می‌توانند چنین افتخارآفرینی‌های بزرگی را رقم بزنند، باید از آنها حمایت کنیم.»

فنایی با تاکید بر تغییر نگاه سنتی به نقش زنان در جامعه گفت:‌ «دیگر دوره اینکه بگوییم زنان باید در خانه بمانند گذشته است. آنها ثابت کرده‌اند که با باز کردن فضا پرچمدار افتخارآفرینی برای کشور هستند. من به حضور پررنگ خانم ناظمی در مسابقات فوتسال جام‌ باشگاه‌های زنان افتخار می‌کنم. از این موضوع خیلی خوشحالم و البته این اولین بار هم نیست. حضور یک داور زن ایرانی و قضاوتِ بازی مردان غرورآفرین است.»

محمد فنایی ادامه داد: «اتفاقی که امروز شاهد هستیم افتخارآفرینی زنان در همه رشته‌هاست. استعدادهای آنان رفته‌رفته نمایان می‌شود. اگر از آنها حمایت شود، برای ایران افتخار خواهند آفرید. زنان ما می‌توانند حتی در المپیک بدرخشند و مدال المپیک را بر گردن بیاویزند.»

حضور گلاره ناظمی و دیگر داوران زن در تورنمنت‌های بین‌المللی مردان شاید بتواند در آینده تابوی حضور داوران زن در لیگ‌های داخلی را هم بشکند و شاهد حضور تیم داوری زنان در مسابقات فوتبال و فوتسال مردان در ایران باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها