کد خبر: 386013
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۹:۱۷:۲۲
| |

کلاف سردرگم فوتبال پنج‌نفره

داستان اعزام نشدن تیم فوتبال پنج‌نفره ایران به پارالمپیک توکیو قرار نیست به پایان برسد بلکه یک گره، به کلاف سردرگم تبدیل شده است.

کلاف سردرگم فوتبال پنج‌نفره
کد خبر: 386013
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۰۹:۱۷:۲۲

اعتمادآنلاین| تیم فوتبال پنج نفره ایران را می‌شود یکی از استثناهای ورزش کشور قلمداد کرد، زیرا این تیم با کمترین امکانات ممکن توانسته نخستین مدال تیمی تاریخ المپیک و پارالمپیک کشور را به ارمغان آورد. تیمی که در ریو 2016 تاریخ‌سازی کرد و با صعود به فینال فوتبال نابینایان پارالمپیک به مدال نقره رسید؛ تنها باخت این تیم در فینال در برابر تیم قدرتمند برزیل بود.

هر چند که پس از آن مدال، نام این تیم و بازیکنانش بر سر زبان‌ها افتاد و ایران در این رشته نیز صاحب لژیونر شد اما دیگر از شادی و افتخارآفرینی آن روزها خبری نیست بلکه در آستانه پارالمپیک 2020 توکیو سرگردانی به برنامه ثابت این تیم تبدیل شده است.

تیم فوتبال پنج نفره به خاطر حذف این رشته در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا توسط اندونزی به این رقابت‌ها نرفت و منتظر پارالمپیک 2020 توکیو ماند. هر چند که برخی کسب سهمیه توسط نابینایان فوتبالیست را سخت می‌دانستند اما آنان با شکست تیم تایلند میزبان در نیمه نهایی قهرمانی آسیا راه رسیدن به ژاپن را هموار کردند. ایران نایب قهرمان شد و صعودش به پارالمپیک قطعی بود. تلاشگران نابینا کار خود را به بهترین شکل انجام دادند و با مدال نقره قهرمانی آسیا گام به ایران گذاشتند اما در بدو ورود باخبر شدند که امیدی برای حضور در توکیو ندارند زیرا سیاست اصلی کمیته ملی‌پارالمپیک برای اعزام به ژاپن، بر مبنای کیفی گرایی است.

بر مبنای این سیاست 2 تیم بسکتبال با ویلچر و فوتبال پنج نفره از لیست اعزام خارج شدند. این دستور به صورت رسمی از سوی «هادی رضایی» دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به خبرنگاران اعلام شد؛ دیگر امیدی نبود. چند روز از اعلام دبیر اجرایی نگذشته بود که اعلام شد که تیم بسکتبال با ویلچر و فوتبال پنج نفره در صف اعزام به توکیو هستند اما این خبر برای نابینایان خوشحالی نداشت بلکه آه و حسرت برای آنان باقی گذاشت. زیرا چند روز قبل از اعلام این خبر مسوولان برگزاری پارالمپیک تیم فوتبال پنج نفره تایلند را جایگزین ایران کرده بودند و عملا تیم نایب قهرمان ریو شانسی برای آوردگاه توکیو نداشت.

در ابتدا اما و اگرهایی برای اعزام حدس زده می شد که شاید ایران جایگزین چین شود اما «جواد فلفلی» سرمربی تیم در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که وقتی شانس صعود را به تداوم ویروس کرونا در چین گره می‌زنیم به جایی نخواهیم رسید. احتمال حضور ایران در توکیو خیلی ضعیف است.

«هادی رضایی» نیز پس از این مصاحبه گفت: فوتبال پنج نفره عملا شانسی برای توکیو ندارد و تصمیم کمیته برای تجدیدنظر در سیاست کیفی‌گرایی به نوعی تحت تاثیر رفتار احساسی رسانه ها بوده است.

پس از این مصاحبه «محمدرضا مظلومی» گلایه‌ها را تندتر کرد و گفت: تا 10 روز پیش به ما اعلام شد که سیاست کیفی گرایی بدون کمترین تجدیدنظری اجرا می‌شود اما این حرف تنها چند روز دوام داشت و مسوولان پس از حذف فوتبال پنج نفره از پارالمپیک در آن تجدیدنظر کردند. نمی‌دانم چه کسی پشت تصمیمات است اما به عنوان عضو هیات اجرایی به خاطر تناقضات دیگر در جلسات حضور پیدا نمی‌کنم.

همچنین روز گذشته تیم فوتبال پنج نفره به همراه مظلومی رییس فدراسیون نابینایان با «محمدشروین اسبقیان» و «هادی رضایی» جلسه گذاشت و «حسین رجب‌پور» کاپیتان تیم به دبیر اجرایی اعلام کرد که به خاطر دیر اعلام شدن این تصمیم باید پاداش مدال‌آوران المپیک به آنان تعلق گیرد. هادی رضایی نیز اجرایی شدن آن را به نشست روز دوشنبه موکول کرد. البته فوتبالیست‌های نابینا تهدید کردند که در صورت اجرایی نشدن این درخواست مقابل ساختمان کمیته ملی‌پارالمپیک تجمع می کنند.

با این شرایط و قطعی شدن حذف نایب قهرمان المپیک ریو از توکیو 2020 باید منتظر واکنش های متفاوت از سوی مسوولان و بازیکنان این تیم باشیم. واکنش‌هایی که نه به خاطر اجرای سیاست کیفی‌گرایی، بلکه به خاطر تجدیدنظر در این سیاست و اعلام دیرهنگام آن است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها