کد خبر: 399746
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت مدیریتی باشگاه استقلال:

سعادتمند می‌تواند استقلال را از شرایط بحرانی خارج کند؟/ استقلال چگونه می‌تواند 300 میلیارد تومان در سال درآمد کسب کند؟

با آمدن سعادتمند به باشگاه استقلال حالا شرایط کمی برای این تیم تغییر کرده و بعد از گذشت چند ماه بی‌ثباتی در مدیریت، این باشگاه به ثباتی نسبی رسیده است.

سعادتمند می‌تواند استقلال را از شرایط بحرانی خارج کند؟/ استقلال چگونه می‌تواند 300 میلیارد تومان در سال درآمد کسب کند؟
کد خبر: 399746
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «استقلال به هیچ‌کیس بدهکار نیست چون 35 میلیون هوادار دارد. این باشگاه می‌تواند در فوتبال آسیا آقایی کند. شاید الان مشکلاتی وجود داشته باشد ولی برند استقلال و عاشقان آن می‌توانند مشکلاتش را برطرف کنند.» این بخشی از صحبت‌های احمد سعادتمند، مدیرعامل جدید باشگاه استقلال، در برنامه فوتبال برتر است. فردی که بعد از یک دوری کوتاه‌مدت از استقلال، دوباره به این باشگاه بازگشته و می‌خواهد وضعیت نامساعد آبی‌های پایتخت را سروسامانی بدهد. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که سعادتمند چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد؟ بدهی‌های سرسام‌آور باشگاه استقلال چگونه و از چه طریقی قرار است پرداخت شود ( بیشتر بخوانیم )؟

سعادتمند

فتح‌الله‌زاده و سودای مدیرعاملی

در سال‌های اخیر علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال، برای بازگشت به این باشگاه علاقه نشان داده بود و از هر فرصتی برای ابراز این علاقه‌اش استفاده می‌کرد. او بارها اعلام کرد در صورت بازگشت به این تیم خواهد کوشید تا استقلال سومین قهرمانی‌اش در آسیا را جشن بگیرد. فتح‌الله‌زاده حامیان زیادی هم روی سکوها داشت و آنها هم برای رسیدن دوباره حاجی به صندلی مدیریت استقلال، تلاش‌های فراوانی به کار بستند. هرچند وزارت ورزش روی خوشی به فتح‌الله‌زاده نشان نمی‌داد، اما رفتن استراماچونی دریچه جدیدی به روی فتح‌الله‌زاده باز کرد. استراماچونی استقلال را ترک گفت، امیرحسین فتحی مدیرعامل استقلال استعفا کرد، وزارت ورزش و جوانان هم از کاظم اولیایی و علی فتح‌الله‌زاده، برای مدیرعاملی این باشگاه، برنامه خواست. این اولین قدم برای فتح‌الله‌زاده بود تا دوباره روی صندلی مدیریت تیم محبوبش بنشیند. او بعد از جلسه با وزیر ورزش، عضو هیات‌رئیسه باشگاه استقلال شد، اما هنوز آن چیزی که توقعش را داشت به دست نیاورده بود. هیات‌مدیره استقلال برای انتخاب سرپرست مدیرعاملی باشگاه جلساتی تشکیل دادند و بعد از یکسری اتفاقات عجیب و جدایی موسوی از هیات‌مدیره استقلال، حکم سرپرستی شوالیه استقلالی‌ها امضا شد. او به آرزویش رسید و در اولین مصاحبه‌اش هم به هواداران قول داد به زودی ستاره سوم را برای آنها ارمغان خواهد آورد.

فتح الله زاده

درست بعد از حضور فتح‌الله‌زاده در استقلال، سیل بدهی‌ها و شکایت‌های بازیکنان و مربیان خارجی روانه باشگاه شد. مدیران استقلال هم مصاحبه می‌کردند که هر روز بدهی‌های باشگاه افزایش پیدا می‌کند در حالی که هیچ پولی در باشگاه وجود ندارد. چشم امید فتح‌الله‌زاده و دوستانش به دستان وزیر ورزش و جوانان بود.

در این بین ویروس کرونا هم در کشور شیوع پیدا کرد و بازی‌های لیگ لغو شد. فتح‌الله‌زاده به کرونا مبتلا شد و باشگاه بدون مدیر ماند. درست در میانه همین مریضی بود که خبر آمد فتح‌الله‌زاده از سمت سرپرستی باشگاه استقلال استعفا کرده است. در این بین، کامران منزوی و اسماعیل خلیل‌زاده، 2 عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال، نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش، از حضور در هیات‌مدیره استقلال کناره‌گیری کردند. بنابراین وزارت ورزش هم خیلی سریع دست به کار شد و احمد سعادتمند را به عنوان مدیرعامل استقلال معرفی کرد ( بیشتر بخوانیم ).

فتح الله زاده

نظر پیشکسوتان باشگاه استقلال درباره انتخاب سعادتمند

با آمدن سعادتمند به باشگاه استقلال حالا شرایط کمی برای این تیم تغییر کرده و بعد از گذشت چند ماه بی‌ثباتی در مدیریت، این باشگاه به ثباتی نسبی رسیده است. سعادتمند هم به این موضوع به آن اشاره کرده و گفته: «باشگاه استقلال ابتدا باید به یک ثبات برسد. همه باید به انسجام برسیم. اگر باشگاه دارای ساختار باشد و هر کسی در جای خود بایستد، کار ما مستمر خواهد بود. همه مشغول کار در فضای صمیمی و دوستانه ولی مصمم و جدی هستیم.» این اتفاق خوب می‌تواند نویدبخش آینده مطلوب برای آبی‌های پایتخت باشد، البته در این میان نقش پیشکسوتان باشگاه استقلال هم مهم است؛ پیشکسوتان می‌توانند با حمایت از مدیران باشگاه، رابطه خوبی بین آنها و هواداران باشگاه برقرار کنند، و این اتفاق گویا در حال رخ دادن است ( بیشتر بخوانیم ).

رضا حسن‌زاده، پیشکسوت باشگاه استقلال، بعد از دیدار با احمد سعادتمند درباره حضور او به عنوان مدیرعامل در این باشگاه می‌گوید: «به همراه رضا عنایتی، امیرحسین صادقی و آرش برهانی به دعوت آقای سعادتمند به دیدار ایشان رفتیم. شناخت ما از آقای سعادتمند به دوره حضورش به‌ عنوان رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال بازمی‌گشت. مدیرعامل جدید از برنامه‌های کوتاه و بلندمدت خود صحبت کرد که خوب به نظر می‌رسیدند، ما نیز گفته‌های هواداران عزیز و خواسته‌هایشان را انتقال دادیم. ما از مشکلات مالی و دغدغه‌های بازیکنان صحبت کردیم و از آقای سعادتمند خواستیم شأن و جایگاه استقلال را که در سه چهار سال اخیر از بین رفته است بازگرداند و از حق باشگاه دفاع کند. قطعاً از مشکلات باشگاه خبر داشته که آمده و چشم‌بسته نیامده است، امیدوارم بتواند طلب‌های باشگاه از برخی سازمان‌ها و اسپانسرها را بگیرد تا مشکلات کمتر شود.»

مجید نامجومطلق، پیشکسوت و مربی حال حاضر باشگاه استقلال، هم درباره حضور سعادتمند در باشگاه استقلال گفته است: «اینکه بعد از مدت‌ها استقلال صاحب یک مدیرعامل شده خبر خوبی است و در مورد میزان شناخت خودم از او باید بگویم سعادتمند را از نزدیک نمی‌شناسم، اما مطالب خوبی درباره او شنیده‌ام و تصورم این است که گزینه مناسبی برای این پست است.» ( بیشتر بخوانیم )

فرهاد مجیدی و نامجو مطلق

تکلیف بدهی‌ها چه می‌شود؟

مدیرعامل جدید باشگاه استقلال، در برنامه فوتبال برتر، روزهای خوب و روشن را به هواداران نوید داد و اعلام کرد استقلال دوباره برای موفقیت در فوتبال ایران و آسیا تلاش خواهد کرد. او وجود افراد کارآفرین و پولساز در استقلال را ضروری دانسته و گفته: «پولدار بودن خوب است، اما ما در باشگاه‌ها نیاز به مدیران پولساز داریم. ما امروز بررسی کردیم که چرا از طریق موزه به درآمدزایی نرسیم، یا مثلاً مستندات ما نسبت به قراردادهای گذشته چه بوده است. مدیرانی که امروز در باشگاه هستند باید تفکر پول درآوردن داشته باشند. هر چهار عضو هیات‌مدیره استقلال اقتصادی هستند و یکی 2 نفر دیگر هم به ما اضافه خواهند شد. ما اول به دنبال افراد دلسوز در استقلال هستیم و سپس کسی که بتواند بر اساس توانایی کمک کند.»

این صحبت‌های سعادتمند کاملاً درست به نظر می‌رسد، اما کدام مدیر استقلال و حتی پرسپولیس بعد از رسیدن به سمت مدیرعاملی چنین صحبت‌هایی را در میان نیاورده است؟ صحبت‌های سعادتمند، بی‌شک، توضیح واضحات است. استقلال و پرسپولیس به مدیران پولساز نیاز دارند، اما چگونگی انجام این کار مهم است. شاید بهتر بود مدیرعامل جدید باشگاه استقلال از برنامه‌های عملیاتی‌اش برای کسب درآمد در باشگاه استقلال سخن می‌گفت و از کُلی‌گویی پرهیز می‌کرد. مدیرعامل جدید استقلال باید بداند با سیل عظیمی از بدهی رو‌به‌روست و باید هرچه سریع‌تر دنبال جذب منابع مالی برای باشگاه باشد. هرچند او اعلام کرده در این مدت کوتاهی که مدیریت این باشگاه را به دست گرفته، کوشیده تا اسپانسرهای جدیدی برای باشگاه پیدا کند.

باشگاه استقلال

درخواست کمک سعادتمند از هواداران استقلال

همه جای دنیا هواداران به تیم‌های مورد علاقه خود کمک مالی می‌کنند، اما این کمک مالی قرار نیست شبیه صدقه دادن باشد. هواداران در تمام دنیا با خرید بلیت بازی‌ها و همچنین لباس و دیگر محصولات باشگاه به تیم مورد علاقه‌شان کمک می‌کنند؛ اما در ایران چنین نیست. باشگاه‌ها در سال‌های اخیر با اعلام یک شماره حساب تلاش می‌کنند از هواداران پول بگیرند. در آخر هم مبلغ قابل توجهی دست باشگاه را نمی‌گیرد و مشکلات مالی سر جای خود باقی می‌ماند. حالا احمد سعادتمند اعلام کرده هواداران استقلال می‌توانند کمپ مرحوم ناصر حجازی را بسازند. او زیاد این موضوع را باز نکرده، اما این صحبت‌های سعادتمند از همان روش قدیمی باشگاه‌های ایرانی در جمع‌آوری پول از هواداران حکایت می‌کند.

کمپ ناصر حجازی

درآمد 300 میلیاردی استقلال!

مدیرعامل جدید استقلال درباره درآمد 300 میلیاردی استقلال هم صحبت‌هایی کرده که جالب توجه است. او در این باره می‌گوید: «باشگاه استقلال باید سالی 200 تا 300 میلیارد تومان پول درآورد. در این هفته چارت سازمانی را در جلسه هیات‌مدیره تعریف می‌کنیم و باید به سمتی برویم که حتی در امور خیریه هم فعال باشیم. ما هواداری داریم که چشمش تخلیه شده است و باید به او کمک شود. من در این مدت با وجود اینکه برادرم را از دست دادم 27 جلسه برگزار کردم تا مشکلات را بشناسم و به کمک بقیه دوستان آنها را حل کنیم.»

با این حال، شاید سعادتمند با این صحبت‌های هیجانی بتواند برای مدتی کوتاه دل هواداران استقلال را به دست آورد، اما هیچ ضمانتی برای انجام کارهای نامبرده وجود ندارد. هرچند سعادتمند تنها چند روز است که مدیرعامل استقلال شده، ولی نباید فراموش کنیم او مدتی طولانی رئیس هیات‌مدیره استقلال بوده و در آن زمان هیچ کاری برای بهبود وضعیت مدیریتی استقلال انجام نداده است. مدیرعامل جدید استقلال باید به این سوال جواب دهد که چرا برنامه کسب درآمد 300 میلیاردی استقلال را در زمان ریاستش بر هیات‌مدیره استقلال اجرا نکرده است؟ چرا آن زمان به فکر ساخت کمپ مرحوم حجازی نبوده تا استقلال در این مدت هر روز به دنبال یک زمین تمرین مناسب نگردد ( بیشتر بخوانیم )؟

استقلال

نقش وزارت ورزش در انتخاب مدیران سرخابی‌ها

اگرچه بازی‌های لیگ برتر به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت تعطیل درآمده است، اما مشکلات مالی و اقتصادی باشگاه‌های فوتبال ایران نه تنها پایانی ندارد بلکه در این روزها بدتر هم شده است. استقلال بعد از گذشت 6 ماه سرگردانی تازه مدیرعاملش را شناخته و پرسپولیس هم بدون مدیرعامل در آتش اختلافات اعضای هیات‌مدیره می‌سوزد. مسبب تمام این اتفاقات هم کسی نیست جز وزیر ورزش و جوانان. او که مالک اصلی این 2 باشگاه است باید پاسخگوی این بی‌نظمی باشد. مسعود سلطانی‌فر باید پاسخ دهد چرا مدیران این 2 باشگاه اینچنین انتخاب می‌شوند و این حجم از بی‌ثباتی در سکان مدیریت پرسپولیس و استقلال از کجا نشأت می‌گیرد؟ هرچند بعید به نظر می‌رسد پاسخی به این سوالات داده شود، اما وزارت ورزش باید بداند با سکوت در برابر این بی‌تدبیری نمی‌تواند شرایط را بهبود بخشد ( بیشتر بخوانیم ).

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها