کد خبر: 413463
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از سیاسی‌ترین فوتبال قرن:

تیم ملی فوتبال| ایران-آمریکا، مادر تمام بازی‌ها

22 سال پیش، در چنین روزی، ورزشگاه ژرلان در لیون فرانسه میزبان دیداری بود که از آن به عنوان مادر تمام بازی‌ها یاد شد و یکی از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی لقب گرفت.

تیم ملی فوتبال| ایران-آمریکا، مادر تمام بازی‌ها
کد خبر: 413463
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی- تیم ملی فوتبال ایران 22 سال قبل، در چارچوب رقابت‌های جام جهانی 1998 فرانسه، به مصاف تیم ملی آمریکا رفت که بعدها به دیدار قرن معروف شد. تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار توانست با گل‌های حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا از سد آمریکا بگذرد و اولین پیروزی تاریخ فوتبال ایران در تاریخ رقابت‌های جام جهانی را رقم بزند. شاگران جلال طالبی با پیروزی در آن بازی شادی وصف‌ناپذری به مردم ایران هدیه دادند و این بازی را در خاطره فوتبال دوستان ایرانی جاودانه کردند. حالا بعد از گذشت 22 سال از این بازی مهم، هر کدام از بازیکنان تیم ملی ایران مشغول کاری هستند و برخی از آنها امروز مربیان بزرگی شده‌اند.

عابدزاده

صعود بعد از 20 سال

تیم ملی فوتبال ایران که قبلاً فقط یک بار در جام جهانی سال 1978 آرژانتین شرکت کرده بود 20 سال صبر کرد تا دوباره در این رقابت‌ها حضور پیدا کند. شاگردان محمد مایلی‌کهن روزهای سختی را در مرحله انتخابی جام جهانی سپری کردند و تقریباً امیدشان را از رسیدن به جام جهانی از دست داده بودند تا اینکه فدراسیون فوتبال والدیر ویرای برزیلی را به عنوان جانشین مایلی‌کهن انتخاب کرد.

تیم‌ ‌ملی بعد از دوم شدن در گروه خود، در پلی‌آف آسیا سه بر 2 به ژاپن باخت تا یک بازی رفت و برگشت برابر استرالیا تکلیف آخرین تیم حاضر در جام جهانی را روشن کند.

دیدار رفت ایران و استرالیا در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی با نتیجه‌ تساوی یک-یک به پایان رسید و در ادامه‌ در ملبورن 2 تیم به تساوی 2-2 رضایت دادند تا تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به عنوان آخرین تیم جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد. به واسطه همین دیدار بود که تاریخ هشتم آذرماه در ذهن مردم ایران ماندگار شد. هنوز که هنوز است بازیکنان استرالیا مبهوت هنرنمایی ملی‌پوشان ایران‌اند و هر بار که از آنها درباره آن دیدار خاطره‌انگیز سوال می‌کنند با حسرت از آن روز حرف می‌زنند؛ جایی که احمدرضا عابدزاده، کریم باقری و خداداد عزیزی تیم ملی فوتبال ایران را راهی فرانسه کردند.

ایران و استرالیا

دیداری از جنس سیاست

22 سال پیش، در چنین روزی، ورزشگاه ژرلان در لیون فرانسه میزبان دیداری بود که از آن به عنوان مادر تمام بازی‌ها یاد شد و یکی از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی لقب گرفت.

آمریکا در جام جهانی 1994 میزبان بود و توانسته بود به دور دوم برسد. آنها بازیکنان زیادی در اروپا داشتند و یکی از قدرت‌های فوتبال در آمریکای شمالی محسوب می‌شدند. در طرف مقابل، ایران بازیکنانی چون علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی داشت که تنها بازیکنان شناخته‌شده فوتبال ایران بودند. این سه بازیکن در لیگ آلمان بازی می‌کردند و باقی بازیکنان تیم ملی هم در لیگ داخلی حضور داشتند و دنیای فوتبال هیچ‌کدام از این بازیکنان را نمی‌شناخت.

عملکرد خوب بازیکنان ایران در دیدار برابر یوگسلاوی باعث شد بسیاری از کارشناسان فوتبال لب به تحسین فوتبال ایران بگشایند. هرچند تیم ملی در این بازی با نتیجه یک بر صفر مغلوب شد، اما یک بازنده سربلند بود. شاگردان جلال طالبی فوتبال آسیا را به رخ جهانیان کشیدند و تحسین همگان را برانگیختند.

ایران و آمریکا

برگزاری دیدار در تدابیر شدید امنیتی

40 هزار تماشاگر در ورزشگاه ژرلان شهر لیون حاضر بودند تا این بازی را از نزدیک تماشا کنند. جایی که ابتدا این حمید استیلی بود که ایران را پنج ‌دقیقه قبل از پایان مسابقه در نیمه نخست با یک ضربه سر فوق‌العاده‌ از 15 متری پیش انداخت. این بازیکن توانست سانتر زیبای جواد زرینچه را به گل تبدیل کند.

ایران و آمریکا

در اواخر نیمه دوم پاس زیبای علی دایی به مهدی مهدوی‌کیا رسید و او هم با آرامشی مثال‌زدنی دروازه‌ کیسی کلر را گشود و با خوشحالی جشن بعد از زدن گل را آغاز کرد. در اواخر مسابقه برایان مک‌براید توانست یکی از گل‌های خورده را پاسخ دهد. گل او سه ‌دقیقه قبل از سوت پایان مسابقه زده شد تا حساسیت بازی به اوج خود برسد ولی ایران توانست برتری‌اش را حفظ کند تا بتواند به این برد تاریخی دست یابد.

اگرچه نگرانی‌هایی درباره بازی بین ایران و آمریکا وجود داشت و دلیل این نگرانی‌ها هم به مسائل سیاسی بین 2 کشور مربوط بود، ولی بازی هرچه که بود به خوبی به پایان رسید؛ بازیکنان تیم ملی با گل‌های رز به استقبال بازیکنان آمریکا رفتند، گل‌های رزی که نماد صلح قلمداد می‌شوند. اما شاید خاطره‌انگیزترین صحنه این مسابقه عکس دسته‌جمعی بازیکنان ایران و آمریکا بود که در قاب عکس خبرنگاران جای گرفت.

ایران و آمریکا

حال به همین مناسبت علی دایی، اسطوره فوتبال ایران که پاس گل دوم تیم ملی برابر آمریکا را داد، در اینستاگرامش با انتشار عکسی از آن شب خاطره‌انگیز یاد کرده است.

پست علی دایی

ایران و آمریکا، 2 سال بعد یعنی در سال 2000، در دیداری دوستانه که در لس‌آنجلس برگزار می‌شد با یکدیگر روبه‌رو شدند که این دیدار با نتیجه یک-یک به پایان رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها