کد خبر: 610747
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۳ ۰۹:۴۷:۰۸
| |

زهره هراتیان، رئیس ایفمارک:

مرحوم شیرچی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ گواهی آورد که مشکلی ندارد/ در فصل جاری اجازه بازی به ۳ بازیکن که مشکل قلبی داشتند، ندادیم

رئیس ایفمارک گفت: در مهر سال ۱۴۰۰ گواهی آورده با این عنوان که مشکل قلبی و ریوی ندارم. اما وقتی این مشکل برای او در این بازی پیش آمده باشگاه باید پیگیر می‌شد تا ببیند مشکلش حل شده یا نه.

مرحوم شیرچی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ گواهی آورد که مشکلی ندارد/ در فصل جاری اجازه بازی به ۳ بازیکن که مشکل قلبی داشتند، ندادیم
کد خبر: 610747
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۳ ۰۹:۴۷:۰۸

روزبه دلاور- فوت ناگهانی امیرحسین شیرچی بازیکن جوان شهدای بابلسر در زمان برگزاری مسابقه این تیم یکی از خبرهای تلخ و تکان‌دهنده‌ای بود که در چند روز اخیر فضای فوتبالی کشورمان را متاثر کرد. در روزهای گذشته در «اعتماد» به‌طور مفصل به این قضیه پرداختیم و گفت‌وگویی هم با پدر بازیکن متوفی شهدای بابلسر و هم با مربی او انجام دادیم که پر بود از علامت سوال. سوالات بی‌جوابی که شاید با مراجعه و پیگیری خانواده شیرچی به دادگاه برای آنها هم پاسخی پیدا شود. اما آنچه بیش از هرچیزی اهمیت داشت جان یک جوان بود که از دست رفت.

به گزارش اعتماد، برای پیگیری بیشتر در خصوص علت مرگ امیرحسین شیرچی با دکتر زهره هراتیان رییس ایفمارک تماس گرفتیم. رییس ایفمارک در ادامه صحبت‌هایش یک خبر خوب هم‌ برای‌مان داشت: اینکه از طرف ایفمارک طرحی برای فدراسیون فوتبال ارسال شده که در آن در سطوح پایین‌تر هم تحت نظر ایفمارک قرار می‌گیرند. طرحی که اگر اجرایی شود از تکرار اتفاق تلخی که برای شیرچی رخ داد تا حد بسیار زیادی پیشگیری خواهد کرد. به دکتر هراتیان گفتیم کاش زودتر به این مساله رسیدگی می‌شد که پاسخ او قابل تامل بود. در ادامه ماحصل گفت‌وگوی «اعتماد» با رییس ایفمارک را می‌خوانید:

 

   از جانب شما خبری منتشر شد که تست قلب در همه رده‌های اجباری است. تایید می‌کنید؟

از قبل هم بود و این خبر جدیدی نیست. در لیگ برتر و لیگ دسته اول تست‌های پزشکی خود را در ایفمارک انجام می‌دادند و ما هم نظارت می‌کردیم.

  در رده‌هایی پایین‌تر چطور؟ 

فقط برگه تاییدیه را برای ما می‌آوردند‌. در برگه تاییدیه درج می‌شد که بررسی قلبی انجام شده و فرد مشکلی ندارد.

  در «اعتماد» مصاحبه‌ای با پدر مرحوم شیرچی انجام دادیم که ایشان در بخشی از صحبت‌هایش گفت بدون انجام تست از بازیکنان امضا می‌گرفتند که تایید شود به لحاظ پزشکی مشکلی برای بازی ندارند. شما در جریان این موضوع قرار دارید؟ 

ما پیگیر هستیم اما این بررسی‌ها یک روند حقوقی دارد. باید منتظر بمانیم تا آن ارگان قضایی مستندات را جمع‌آوری و پیگیری کند. از الان هرچه بگوییم حدس و گمان و شائبه است. باید آن ارگان‌ها به نتیجه‌ای برسند و بعد اعلام کنند.

  از طرف باشگاه شهدای بابلسر در اول فصل چه مدرک پزشکی برای ایفمارک ارسال شده بود؟ 

در آن زمان یک گواهی تاییدیه به ما داده بودند. الان هم پیگیری کردیم مشخص شده آمبولانس بوده، گزارش اورژانس و گزارش بیمارستان را گرفتیم تا بدانیم آن مسائلی که در حین مسابقه باید انجام شود به‌طور دقیق انجام شده یا نه. گواهی هم که به ما ارایه دادند آن مراجعی که باید پیگیری کنند کار خودشان را انجام خواهند داد و گزارشش را به ما هم خواهند داد.

  آیا این گواهی که برای ایفمارک ارسال می‌شود تضمین‌دهنده سلامت بازیکن است؟ 

وقتی یک پزشک که مجوز نظام پزشکی دارد یعنی زیر نظر وزارت بهداشت تایید شده گواهی می‌دهد، ما نمی‌توانیم آن را زیر سوال ببریم. مگر اینکه تخلفی صورت گرفته باشد به عنوان مثال پزشکی معاینه انجام نداده باشد و زیر گواهی را امضا کند یا آن مدرک توسط فردی جعل شده باشد در این خصوص هم ارگانی وجود دارد که بررسی‌ها را انجام می‌دهند.

  فقط بازیکنان لیگ برتری و لیگ یکی در ایفمارک تست می‌دهند؟ 

بله .

  قرار است رده‌های پایین‌تر هم به ایفمارک بیایند؟

ما چنین پیشنهادی دادیم و منتظر هستیم هیات‌رییسه و سازمان لیگ در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

  رده‌های پایه چطور؟ 

هیات فوتبال استان تهران که ۱۵ هزار بازیکن دارند از سال قبل به ایفمارک می‌آیند تا معاینه شوند.

  اینکه می‌گویند در بعضی از رده‌های پایه یک آمبولانس کنار زمین می‌گذارند تا فقط ناظر اجازه برگزاری بازی را بدهد، یعنی ممکن است اتفاقی که برای شیرچی رخ داد بازهم تکرار شود.

خدا را شکر با تغییر و تحولاتی که در هیات فوتبال استان تهران رخ داده ما یکسری جلسانی را داشتیم. آقای کشوری پیگیر این موضوع است که ما باید هم استاندارد‌سازی و هم نظارت را بیشتر کنیم‌. در این‌ چند روز مشغول اتخاذ کردن یکسری تصمیماتی هستیم در خصوص زیرساخت‌ها که به زودی هم از طریق سازمان لیگ اعلام می‌شود. اما به‌طور حتم تغییرات مثبتی در همین چند روز اتفاق خواهد افتاد.

  نظم سوالات ما بر هم خورد! درباره مرحوم شیرچی باز هم سوال داریم. ۳، ۴ ماه قبل او دچار مشکل قلبی شد و اجازه بازی نداشت. آیا بعد از بازگشت باز هم باید از طرف پزشک باشگاه معاینه می‌شد؟

وقتی قبلا این سابقه را داشته باید مجدد تست می‌داد اما اینها در حد حدس است. هر سال یک بار تست می‌دهند. اما بازیکنی که دچار بیمار قلبی باشد کارت برایش صادر نمی‌کنیم. در لیگ برتر و لیگ یک بازیکنانی بودند که ما کارت برای‌شان صادر نکردیم.

  چطور برای شیرچی باوجود سابقه بیماری قلبی کارت بازی صادر کردید؟ 

در مهر سال ۱۴۰۰ گواهی آورده با این عنوان که مشکل قلبی و ریوی ندارم. اما وقتی این مشکل برای او در این بازی پیش آمده باشگاه باید پیگیر می‌شد تا ببیند مشکلش حل شده یا نه .

  پس از طرف باشگاه باید مجدد پیگیر می‌شدند؟ 

بله‌. البته اگر مشکلی بوده. باشگاه باید کمیته پزشکی داشته باشد و پیگیری کنند .

  می‌گویند زمان بازی شهدای بابلسر پزشک‌یار حضور داشته است. 

در آمبولانس تکنسین حضور داشت. تکنسین‌ها از طرف وزارت بهداشت تاییدشده هستند. در گزارش اورژانس آمده زمانی که وارد شدیم دستگاه شوک وصل بوده و رگ گرفته شده و مشغول احیا بودند. این گزارش تکنسین‌های آنجا نیست، گزارش سرپرست اورژانس ۱۱۵ است. اگر چنین اتفاقی افتاده یعنی حضور داشتند و کارشان را درست انجام ‌دادند‌.

  یعنی راهی برای احیا وجود نداشت؟ 

طبق این گزارش، نه. در آن لحظه نه. حالا قبل از آن مشکل داشته یا نه را نمی‌دانیم‌. اما پیگیر هستیم. این اتفاق باعث می‌شود ما استانداردهای‌مان را در لیگ دو و سه به روز کنیم. در لیگ برتر و لیگ یک‌ خدا را شکر مشکل خاصی نداریم. ما تا قبل از آغاز فصل بعد خبرهای خوبی در این زمینه ‌داریم که اعلام می‌شود‌.

  بازیکنی آمده که مشکلی قلبی داشته باشد و کارت بازی برایش صادر نکرده باشید؟

در فصل جاری لیگ برتر و لیگ‌ یک جلوی بازی سه بازیکن را گرفتیم و اجازه بازی به آنها ندادیم. مسیر آنها را عوض کردیم و فرستادیم بروند دنبال مربیگری! بازیکنی هم بوده که مشکل قلبی داشته رفته عمل کرده و به بازی‌ها برگشته و مشکلی نداشته. فقط در بعضی از موارد که مشکل مادرزادی است اجازه ندادیم بازی کنند اما اگر کمیسیون سه، چهارنفره متخصصین قلب مجوز بدهند مشکلی برای ادامه بازی ندارند. در حالت کلی، امروزه در باشگاه‌های بزرگ دنیا ریسک نمی‌کنند و حرفه‌ای برخورد می‌کنند و بازیکن هم باید بپذیرد.

  گویا برای صدور مجوز حرفه‌ای هم در خصوص مسائل پزشکی afc به‌طور جدی پیگیر است.

بله. پزشکی یکسری استانداردهایی دارد و باشگاه‌هایی که به ایفمارک می‌آیند خودمان برای‌شان آماده می‌کنیم و فقط لازم است مدارک پزشکی را بارگذاری کنند. خوشبختانه از نظر پزشکی، باشگاه‌های لیگ برتری مشکلی ندارند ؛ما آنچه afc می‌خواهد را در اختیارشان می‌گذاریم و باشگاه‌ها فقط آپلود می‌کنند .

  سوال آخر اینکه نمی‌شد برای لیگ‌های پایین‌تر زودتر چاره‌اندیشی می‌کردند؟ 

این اتفاق به دلیل محدودیت‌های هزینه‌ای و رفت و آمد بود. اما چون حالا لیگ‌های سطح بالا مشکلی به لحاظ پزشکی ندارند از این به بعد تمام‌ توان خودمان را برای سطح پایین‌تر می‌گذاریم .

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها