کد خبر: 628342
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۰۸:۱۶
| |

ماتادورها مقابل شیرزن‌ها؛

همه آنچه باید در مورد فینال جام جهانی زنان بدانید

ما همه‌ چیزهایی را که باید قبل از شروع بازی فینال جام جهانی زنان بدانید، گردآوری کرده‌ایم.

همه آنچه باید در مورد فینال جام جهانی زنان بدانید
کد خبر: 628342
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۰۸:۱۶

امروز یکشنبه در فینال جام جهانی فوتبال زنان 2023 اسپانیا و انگلیس مقابل هم قرار می‌گیرند.

به گزارش روزنامه اعتماد، دو کشور فوتبال‌دوست که شانس کسب اولین عنوان خود را در این مسابقات دارند. در واقع، این اولین‌بار از زمان افتتاحیه مسابقات در سال 1991 است که هر دو فینالیست برای نخستین‌بار حضور در این مرحله را تجربه می‌کنند.

این جام جهانی نخستین جامی بود که با حضور 32 تیم برگزار شد. استرالیا و نیوزیلند میزبانی مشترک این مسابقات را برعهده داشتند.

در 8 دوره قبلی این مسابقات امریکا با 4 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم بود. تیمی که در فرانسه 2019 هم جام قهرمانی را بالای سر برده بود در یک‌هشتم 2023 حذف شد.

تیم قهرمان جام جهانی زنان چهار میلیون و 290 هزار دلار پاداش می‌گیرد. رقمی که با جایزه فینال جام جهانی مردان تفاوت بسیار زیادی دارد. تیم نایب‌قهرمان هم 3 میلیون و 15 هزار دلار جایزه دریافت می‌کند.

روز گذشته سوئد با برتری مقابل استرالیا یکی از دو میزبان جام جهانی مدال برنز و جایگاه سومی را کسب کرد.

در جدول گلزنی این رقابت‌ها هیناتا میازاوا با 5 گل در صدر قرار دارد. سه بازیکن انگلیسی و سه بازیکن اسپانیایی که در فینال حضور دارند شانس دارند کفش طلا را مال خود کنند که البته کار بسیار سختی است. تمام بازیکنان 4 گله به کار خود در جام جهانی پایان دادند.

این جام جهانی با تماشاچی بیش از یک میلیون و 900 هزار نفری و افزایش 600 هزار نفری پربیننده‌ترین جام جهانی در استادیوم‌ها بوده است.

هر دو تیم اسپانیا و انگلیس در این راه با موانعی دست و پنجه نرم کرده‌اند، از جمله مصدومیت! پیش از مسابقات انگلیس کاپیتان لی ویلیامسون و ستاره‌هایی نظیر فرن کربی و بت مید را از دست داد. همچنین محرومیت دو بازیکن خط هافبک آنها لورن جیمزهم بود که البته می‌تواند در فینال حضور داشته باشد. به مصدومیت‌های بازیکنان اسپانیا باید یک قصه دراماتیک هم اضافه کرد. اینکه 15 عضو تیم پاییز سال گذشته نامه‌ای ارسال و اعلام کردند تا زمانی که مسائل مربوط به وضعیت ایجاد شده توسط سرمربی تیم خورخه ویلدا برطرف نشود بازی نخواهند کرد.

اما هر دوی آنها در زمین بازی با تمام توان ظاهر شدند. اسپانیا روز سه‌شنبه سوئد را با دو گل در یک بازه زمانی 9 دقیقه‌ای شکست داد و به فینال رسید، در حالی که انگلیس روز چهارشنبه به روند رویایی میزبان استرالیا پایان داد. شیرزن‌ها با رویکرد تهاجمی حریف با ستاره‌ای به نام سام کر واکنش بسیار خوبی نشان دادند.

در ادامه ما همه‌چیزهایی را که باید قبل از شروع بازی بدانید، گردآوری کرده‌ایم. فینال‌ جام جهانی زنان یعنی در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی زنان یک رقابت کامل است. می‌توان این مسابقه را برای به ثمر رسیدن گل‌ها، اتفاقات عجیب، هیجان‌ها و لذت‌های غیرمنتظره و تمام آنچه شایسته یک رقابت جذاب است دنبال کرد.

هواداران تیم ملی زنان ایالات متحده امریکا روز یکشنبه هنگام تماشای فینال جام جهانی طعم تلخی در دهان خواهند داشت. دلیل واضح آن، این است که آنها انتظار داشتند امریکایی‌ها به عنوان پرافتخارترین تیم زنان در این بازی، بازی کنند. با این حال، شاید دلیل کمتر روشن این باشد که انگلیس و اسپانیا نمونه‌های درخشانی از آنچه ایالات متحده قبلا بوده و می‌تواند دوباره باشد را به نمایش گذاشتند .

مهم نیست که کدام تیم برنده شود؛ هر تیمی قهرمان شود اولین تجربه بالا بردن جام جهانی‌اش خواهد بود. چیزی که از سال 2011 رخ نداده است. همچنین چه انگلیس قهرمان شود چه اسپانیا این سومین بار است که یک کشور قهرمان جام جهانی مردان و زنان می‌شود. برای انگلیس و اسپانیا، این دومین قهرمانی آنها در هر دو تورنمنت خواهد بود. در اینجا مطابقت با اعداد است. پیش از این مردان انگلیس و اسپانیا هرکدام یک بار فاتح جام جهانی شده‌اند.

بخشی از ارتقای مداوم در فوتبال زنان ناشی از قدرت گرفتن بازی و در نهایت کسب احترام شایسته در کشورهای «بزرگ» یا اصطلاحا صاحب فوتبال است. از این نظر تعداد کمی کشور از انگلیس و اسپانیا فوتبالی‌تر هستند. پس با حضور این دو تیم در فینال اثرات آن روی ارتقای فوتبال دیده خواهد شد.

توری پنسو، داور امریکایی روز جمعه توسط فیفا برای فینال انتخاب شد تا پس از انجام یکی از نیمه‌نهایی‌ها، در یک اتفاق نادر او فینال را هم سوت بزند.

آنچه در مورد اسپانیا باید بدانید

مسیر اسپانیا برای رسیدن به مرحله نهایی جام جهانی بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت پر درام بوده است. از مصدومیت یک بازیکن فوق ستاره گرفته تا تقلا در میانه تورنمنت تا یک شورش تقریبا نامشخص. به بیان ساده، اسپانیا اصلا دوره خوبی را پشت سر نگذاشته است. دوره‌ای که بر اساس نتیجه‌ای که این تیم گرفته، تشخیص آن سخت است.

آیتانا بوماتی، ستاره اسپانیا تابستان گذشته حقیقت را می‌دانست: اینکه اسپانیا برای بردن یک تورنمنت بزرگ به اندازه کافی خوب بود اما به اندازه کافی سخت نبود. با این حال او معتقد است که دیگر دلیل قوی برای ادامه این وضعیت وجود ندارد. او به خبرنگاران گفت: این تیم بسیار قوی شده است. آنچه اکنون داریم و قبلا نداریم، ذهنیت برنده، باور کردن، تسلیم نشدن و مهم‌تر از همه، دانستن اینکه چگونه رنج بکشیم است.

قهرمان گلزن جدید اسپانیا، سلما پارالوئلو، تنها دو سال پیش در کورس بود تا به ستاره المپیک در ماده 400 متر با مانع تبدیل شود. او در این دوسال به همان اندازه روی پیست متمرکز بود که روی فوتبال. ولی آنچه امروز با آن شناخته می‌شود فوتبال است. دنیای فوتبال اکنون همه‌چیز را در مورد او می‌داند.

هیچ تیمی در جام جهانی زنان مثل اسپانیا بازی نمی‌کند. سرعت بالا، فوتبال پرزرق و برق و اندیشه الهام‌بخش و هدف نوآورانه آنهاست.

برای الکسیا پوتلاس، بازیکن 29 ساله‌ای که دو توپ طلای اخیر را به دست‌ آورده است، کسب عنوان قهرمانی جام جهانی 2023 بهترین پایان‌بندی خواهد بود.

آیتانا بوماتی لزوما با این نظریه موافق نیست که فوتبال زنان یک نهاد جداگانه است. برای او، برنده شدن، برنده شدن است و برنده شدن ارزش تکرار کردن را دارد و از آنجایی که او تا حد زیادی بارسلونایی است، با فلسفه‌ها در مورد بازی زیبا به میان می‌آمد.

 

آنچه در مورد انگلستان باید بدانید

لورن جیمز، خواهر ریس جیمز ستاره تیم ملی مردان انگلیس، بازیساز 21 ساله تیم ملی انگلیس، یکی از ستاره‌های برتر مرحله گروهی مسابقات بود. به نظر می‌رسید که او آماده درخشش در راندهای حذفی نیز هست. اما کارت قرمز در مرحله یک هشتم نهایی همه‌چیز را تغییر داد. جیمز به دلیل کوبیدن غیرقابل توضیح کف پا روی میشل آلوزی مدافع مستعد نیجریه‌ای اخراج شد. حالا جیمز می‌تواند تنها روی برگزاری بازی روز یکشنبه تمرکز کند. و نه فقط به این دلیل که جام در خطر است بلکه به این دلیل که او یک بار توسط تیمش نجات داده شده و او می‌داند که باید در برابر اسپانیا این بدهی را پرداخت کند. البته با فرض اینکه او فیکس بازی می‌کند!

اگر می‌خواستید فیلمنامه ایده‌آلی در مورد بازیکنی بنویسید که چگونه مسابقاتش را به بهترین شکل برگزار کرد، داستان مری ارپس ممکن است به دردتان بخورد. داستان او از این قرار است: دروازه‌بان سابقا کنار گذاشته‌شده‌ای که جایگاه خود را به دست آورد. تنها دو بار در بیش از 9 ساعت گل خورده است. در ضربات پنالتی عالی کار کرده، مورد علاقه هم‌تیمی‌هایش هست و ارتشی متشکل از دنبال‌کنندگان وفادار در TikTok دارد که از او و عملکردش به عنوان بهترین گزینه جهت بردن توپ طلا حمایت می‌کنند.

جام جهانی می‌تواند این یکشنبه برای اولین‌بار از سال 1966 به زادگاه فوتبال بازگردد. اما اگر این اتفاق بیفتد، این بازگشت به انگلیس با دستان تیم ملی زنان خواهد بود و نه مردان.

حضور انگلیس در فینال جام جهانی جنجال سلطنتی را در خانه برانگیخت. خانواده پادشاه بریتانیا به دلیل اینکه تصمیم گرفتند اعزام افراد برجسته به استرالیا برای این بازی صورت نگیرد مورد انتقاد قرار گرفتند.

زمان بهتری برای در نظر گرفتن اینکه اگر شیرزن‌ها در جام جهانی استرالیا و نیوزیلند پیروز شوند، چه معنایی برای انگلیس و روح فوتبال شکنجه شده‌اش خواهد داشت وجود ندارد. اگر درد ملی وجود داشته باشد باید با این قهرمانی پاک شود. مخصوصا اینکه به نظر می‌رسد که تیم زنان شانس بیشتری برای انجام این کار دارد. اما مسائلی که کمی پیچیده‌تر از آن است نیز وجود دارد. به هر حال این تیمی متفاوت از مردان است، با هویتی متفاوت. به‌طور خلاصه، این تیمی است که در دوران فروپاشی‌ها یک تشکل قوی ارایه داده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها