کد خبر: 646033
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ۰۸:۴۶:۰۵
| |

بپذیریم در آماده‌سازی تیم ملی نقص داشتیم/ لغو مجوز خودرو موردی نیست که بازیکنان را دچار مشکل کند

پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است تیم ملی کشورمان نسبت به کره و ژاپن و استرالیا از شانس کمتری برای قهرمانی در آسیا برخوردار است.

بپذیریم در آماده‌سازی تیم ملی نقص داشتیم/ لغو مجوز خودرو موردی نیست که بازیکنان را دچار مشکل کند
کد خبر: 646033
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ۰۸:۴۶:۰۵

برخی کارشناسان می‌گویند روند آماده‌سازی تیم ملی فوتبال کشورمان به شکلی دنبال شده که خیلی‌ها امید زیادی جهت حضور موفقیت‌آمیز ملی‌پوشان در جام ملت‌های آسیا ندارند.

به گزارش روزنامه اعتماد، این بعضی‌ها اعتقاد دارند بچه‌های تیم ملی به قدری باتجربه هستند که می‌توانند با استفاده از تجربه و با چاشنی ‌خوش‌شانسی تیم ملی را تا مراحل پایانی جام ‌پیش رو برسانند. این کارشناسان روی تجربه امیر قلعه‌نویی هم حساب باز کرده‌اند. البته در فوتبال حرفه‌ای سال‌های سال است که برنامه‌ریزی مدون و آماده‌سازی با هزینه‌هایی که روی حساب و کتاب می‌شود، نتیجه‌بخش است، اما در فوتبال ما که اسم حرفه‌ای را یدک می‌کشد با اینکه بریز و بپاش زیادی می‌شود خبری از برنامه‌ریزی اصولی نیست، چراکه مدیریت صحیحی روی این رشته پرطرفدار صورت نمی‌گیرد. به هر حال طبق روال روزهای گذشته با یکی دیگر از کارشناسان فوتبال ایران در مورد شرایط تیم ملی در آستانه جام ملت‌ها به گفت‌وگو نشستیم. فرزاد آشوبی ملی‌پوش اسبق فوتبال ایران که سابقه بازی در استقلال و پرسپولیس دارد، مهمان روزنامه اعتماد بود که صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید.

 

‌در آستانه جام ملت‌ها قرار داریم توصیف شما از شرایط تیم ملی چیست؟

ما یک گروه خیلی خوب از بازیکنان را دراختیار داریم که شانس موفقیت‌مان را به ‌شدت افزایش می‌دهد اما از طرفی اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم باتوجه به روند آماده‌سازی ما و اینکه در مقابل رقیبان سطح بالا بازی نکردیم کار سختی پیش روی‌مان هست. رقیبان آسیایی ما بازی‌های خوبی را داشتند و عملکرد خوبی هم داشتند در نتیجه دورنمای سخت و دشواری در مقابل ما قرار می‌گیرد. به اعتقاد من برای رسیدن به موفقیت نیازمند به یک عملکرد خیلی خاص و ویژه هستیم وگرنه در یک شرایط استیبل و نرمال شانس چند تا تیم برای رسیدن به موفقیت بیش از ماست.

‌به دور از احساسات به نظرتان ‌تیم ‌ملی ما هم ‌مدعی قهرمانی است؟

خدمت شما گفتم نیازمند یک‌ عملکرد خیلی‌خیلی سطح بالا هستیم و شاید نیازمند اتفاقات خاص فوتبالی هستیم که یک تیم در یک تورنمنت به مرحله‌ای می‌رسد که می‌تواند کارهای بزرگ‌تری را انجام دهد اما خب آنچه واضح است مدعیان اصلی جام تیم‌هایی هستند که ماه‌ها و سال‌هاست برنامه‌ریزی قوی و سطح بالایی داشتند از جمله ژاپن و کره و عربستان و استرالیا و حتی ازبکستان. اما ما در این مسیر قدم برنداشتیم و بیشتر دل بستیم به بازیکنان سطح بالا که به نظرم صرفا دل بستن به بازیکنان خوب، کافی نیست، ضمن اینکه چرخه ساخت بازیکن ما هم دچار نقص است و این‌طور نیست که با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و سریع قابل جبران باشد. در مجموع شانس داریم ‌اما در نگاه ‌واقع‌بینانه نسبت به سایر ‌مدعیان ‌کمتر است.

‌در همین چند دوره اخیر هم تیم‌هایی مثل قطر و عراق خلاف پیش‌بینی‌ها قهرمان شدند. فکر می‌کنید تیم‌ ملی ما هم ‌می‌تواند مثل این تیم‌ها با اقبال بیشتر به قهرمانی برسد؟

بحث من شانس نیست. یک تیم در طول یک ‌تورنمنت ممکن است به سطحی از همدلی و همبستگی برسد که بتواند اتفاقات بزرگ‌تر و قوی‌تر از آن چیزی که در شرایط طبیعی فوتبالی است رقم بزند. ما تیم‌ خوب و شایسته‌ای داریم اما فرآیند آماده‌سازی ما باید بپذیریم ‌که خیلی‌خیلی دچار نقص و مشکل بود.

‌بعضی کارشناسان اعتقاد داشتند می‌شد در این جام ‌ملت‌ها با یک تغییر نسل فوتبالی تیم ملی جدیدی برای جام‌جهانی بعدی ساخت. نظر شما هم همین بود؟

ما باید اول تکلیف خودمان را با خودمان مشخص کنیم! بله ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما این کار یک شجاعت خاص و خیلی بزرگی را می‌طلبد و اینکه حاضر باشیم تاوان این ‌شجاعت و بی‌پروا بودن را هم بدهیم. نمی‌شود هم این تغییر نسل را درنظر گرفت و‌ همزمان ‌انتظار گرفتن نتیجه را داشت. من خیلی خیلی می‌پسندم این کار را اما طبیعتا چنین شجاعتی تاوان خاص خودش را هم دارد!

فرزاد آشوبی

‌مسلما الان و در این مقطع که دیگر زمان جوانگرایی نیست؟

نه به هیچ عنوان. اگر هم چنین تصمیمی داشتیم یک پروسه چندین ماهه است و چیزی نبود که به این سرعت انجام بگیرد. بازی‌های آسیایی که اکثر مدعیان با بازیکنان جوانان شرکت می‌کردند و به آن شکل از سهمیه‌های‌شان استفاده می‌کردند ما برعکس آنها عمل می‌کردیم و رفتیم برای اینکه بهترین ‌نتیجه ممکن را به دست بیاوریم. نتیجه‌گرایی در تمام بدنه فوتبال رسوخ کرده و حالا برای جام‌ ملت‌ها چنین توقعی، انتظار بزرگی است.

‌لغو مجوز حواله خودرو هم واکنش‌های زیادی داشت. به نظر شما تصمیم درستی بود؟

هر کسی که افتخارآفرینی می‌کند برای این کشور حالا ورزشکار یا غیرورزشکار فرقی نمی‌کند باید پاداش خوب بگیرد. خود من هم فوتبالی هستم اما نمی‌پسندم ‌که برای فوتبالیست‌ها شرایط ویژه در نظر گرفته شود اما برای سایر قهرمانان سایر رشته‌ها با چندتا سکه و پاداش ناچیز مالی قدردانی کنیم ‌قشنگ ‌نیست. برای همه ورزشکاران افتخارآفرین ‌یک شرایط یکسان را درنظر بگیریم به عدالت نزدیک‌تر است.

‌پس با لغو مجوز خودور موافق هستید؟

به نظر من جایی برای ناراحتی و گله نیست به هر حال همان‌طور که یک روز تصمیم گرفته شد این اتفاق بیفتد الان هم برعکس تصمیم گرفته شد موردی نیست که بخواهد بازیکنی را دچار مشکل کند و روی عملکردش تاثیر بگذارد. به نظر من شکل درست اجرایی شدن مصوبه است و برای سایر افتخارآفرینان هم این آپشن درنظر گرفته شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها