کد خبر: 652638
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۶ ۰۱:۲۵:۰۲
| |

دادکان: آنهایی که مردم دوست داشتند را کنار زده‌اند!/ کسی هست بگوید پول نفت ما کجا می‌رود؟

مردم ایران مانند بسیاری از مردم جهان علاقه وافری به ورزش مفرح فوتبال دارند و از هر پیروزی تیم ملی ایران خوشحال می‌شوند و برای اولین بار وقتی تیم ملی ایران در ملبورن استرالیا با گل خداداد عزیزی راهی جام جهانی فوتبال شد، به خیابان‌ها آمده و به شادی و شعف پرداختند.

دادکان: آنهایی که مردم دوست داشتند را کنار زده‌اند!/ کسی هست بگوید پول نفت ما کجا می‌رود؟
کد خبر: 652638
|
۱۴۰۲/۱۲/۰۶ ۰۱:۲۵:۰۲

مردم ایران مانند بسیاری از مردم جهان علاقه وافری به ورزش مفرح فوتبال دارند و از هر پیروزی تیم ملی ایران خوشحال می‌شوند و برای اولین بار وقتی تیم ملی ایران در ملبورن استرالیا با گل خداداد عزیزی راهی جام جهانی فوتبال شد، به خیابان‌ها آمده و به شادی و شعف پرداختند.

به گزارش مردم سالاری، در همان زمان جامعه شناسان اعلام خطر کردند که ملت به شدت غمگین ایران به دنبال هر روزنه ای برای شادی هستند البته این زمانی بود که انتخابات باشکوه دوم خرداد برگزار شده و کشور در دوران جدیدی به سر می‌برد.

فضای سیاسی باز شده و تمامی ارکان کشور حرکتی روبه جلو داشتند و نوید آینده ای بهتر را بعد از گذشته 8 سال از پایان جنگ تحمیلی می‌دادند. بعد از آن بود که مردم ایران به هر بهانه ورزشی و غیر ورزشی حتی امضای برجام به خیابان‌ها آمده و به شادی می‌پرداختند.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در انتخابات سال 92 و 96 نیز تاپاسی از شب بعد برای پیروزی چهره‌ای غیراصولگرا به شادی در خیابان‌ها پرداخته و امیدوار به آینده‌ای روشن بودند.اما در هیجان جام جهانی قطر مردم ایران هیچ علاقه‌ای به ابراز شادی در خیابان‌ها نداشتند وحتی برخی نیز پس از پیروزی انگلستان بر ایران، تیم مقابل را تشویق کردند که نشان از تغییر نگاه مردم به فوتبال از ورزشی به سیاسی بود. محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، در گفت‌وگو با مردم سالاری در پاسخ به این سوال که چرا نگاه مردم به فوتبال و تیم ملی سیاسی شده است و در رویدادهای بین‌المللی اخیر از باخت ملی پوشان خوشحال می‌شوند، گفت: این نگاه را مسئولان به وجود آورده‌اند، وقتی در ورزش کشور کارهای سیاسی می‌کنند و می‌خواهند مردم مانند خودشان فکر کنند، نتیجه همین می‌شود.

بزرگترین تیم‌های دنیا موافق و مخالف دارند

دادکان در ادامه با بیان اینکه اگر در مسابقات جام ملت‌های آسیا به تماشاچیان ایران دقت می‌کردید متوجه می‌شدید که اینها تماشاگر فوتبال نیستند، خاطر نشان کرد: اگر ما تماشاگر فوتبال نداشته باشیم، چه اشکالی دارد؟ یا چند نفر در استادیوم بر علیه ما صحبت کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ مگر بزرگترین تیم‌های دنیا موافق و مخالف ندارد؟

وی با تاکید بر اینکه باید ببینیم چرا امروز ما به فوتبال وکشتی و ... تماشاگر تحمیل می‌کنیم، افزود: تشویق تیم ملی یک کشور توسط تماشاگران تصنعی کار قشنگی نیست.

چکار کرده‌ایم که ورزش کشور به اینجا رسیده است

دادکان با بیان اینکه فوتبال و ورزش از جامعه جدا نیستند، افزود: اگر در ورزش نداهای دیگری هست، بدانید این بازتابی از جامعه است. 

نباید انتظار داشته باشید مردم همان‌ چیزی را بخواهند که مسئولان میخواهد.

وی با تاکید بر اینکه آقای مسئول شما رفتارتان درجهت خواست مردم نیست، خاطر نشان کرد: ما اول باید خودمان را اصلاح کنیم و بگویم ما چکار کرده‌ایم که ورزش کشور به اینجا رسیده است، چکار کرده‌ایم که قهرمان‌های ملی کشور چون گذشته در میان مردم ارج و قرب ندارند و محبوب مردم نیستند.

حامیان تیم ملی را فراری دادیم

دادکان با اشاره به اینکه ما این جبهه را درست کرده‌ایم که گروهی از مردم که حامی تیم ملی بودند،  فراری شدند، خاطر نشان کرد: میایم سکوهای استادیوم را خراب می‌کنیم که مردم نیایند. الان که لیگ شروع می‌شود می‌خواهید چکار کنید؟ دوباره می‌خواهید مسئله‌ای درست کنید که مردم استادیوم نیایند؟

وی افزود: به جای این کارها ببینیم عیب ما کجاست آن را مرتفع کنیم، اگر مردم کسی را نمی‌خواهند، نمی‌توان با زور آن مسئول را به آنها تحمیل کرد.

دادکان با تاکید بر اینکه مردم حق دارند، اختیار دارند، نمی‌خواهد؛ خاطر نشان کرد: با زور که نمی‌شود به مردم بگویم باید به فلان نماینده رای بدهید. باید مردم را راغب کنیم که دیگه نگویم چرا گروهی تیم ملی کشورشان را دوست ندارد؛ این گروه اگر صد نفر هم باشند زیاد هستند چه برسد به الان که به میلیون نفر رسیده‌اند.

آنهایی که مردم دوست داشتند را کنار زده‌اند

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه به این موضوع فکر کنیم که چکار کرده‌ایم که این اتفاق افتاده است؟ چرا این دو دستگی ایجاد شده است؟ گفت: آنهایی که مردم دوست داشتند را کنار زده‌اند، آنهایی که مردم دوست ندارند به پست و مقام رسیده‌اند، اشکالی ندارد پست و مقام به آنها هم بدهید، اما براساس لیاقت و شایستگی. دادکان در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه مدیری که این روزها یک شبکه تلویزیون را گرفته است، می‌داند که راه پیشرفت در دروغ و تظاهر است، اظهار داشت: آن مدیر می‌داند دوسال دیگر به شبکه بهتری می‌رود و از آنجا معاون صداوسیما خواهد شد، پس برای آینده خودش راهکارهای لازم را ایجاد می‌کند، او با دروغ برنامه تنظیم می‌کند، با دروغ چهره‌های که مردم دوست دارند کنار میزند، به دروغ از واژه‌های مانند من در خط انقلابم استفاده می‌کند. در حالی که او فقط به دنبال آینده بهتر برای خودش است.

کارها به خاطر مردم نیست

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه کارها به خاطر مردم نیست، افزود: اگر به خاطر مردم باشد، میاید یک نظرسنجی می‌کنند و متوجه می‌شوند که تنها 10 درصد مردم مخاطب صدا وسیما هستند، پس چرا این همه هزینه می‌شود؟ چرا انقدر بودجه دریافت می‌کند؟

دادکان با اشاره به اینکه باید این بودجه‌ها را به جوانان بدهند که بتوانند مشکلاتشان را حل کنند، گفت: برای جوانان رفاه ایجاد کنید، مسکن ایجاد کنید، این همه بودجه افزایش می‌دهیم در جاهای مختلف کدام درد مردم درمان شده است؟

قطر از دید جهانی قهرمان است

وی با اشاره به قهرمانی قطر قهرمان در جام ملت‌های آسیا، گفت: حالا شما فرض کنید جای ایران با قطر عوض می‌شد، 10 روز بعد همه فراموش می‌کردند، اما قطر حتی اگر قهرمان این دوره از مسابقات نمی‌شد، باز هم قهرمان واقعی بود؛ قطر از دید جهانی قهرمان است.

دادکان افزود: کشوری که با 2 میلیون جمعیت تسهیلاتی به وجود می‌آورد که قادر به برگزاری جام جهانی است و مسابقات بین‌المللی را میزبانی می‌کند، قهرمان است، بهتر بگویم قهرمان کشوری است که به ملت خود احترام می‌گذارد.

اگر استادیوم آزادی ساخته نشده بود امروز چه کار می‌کردیم؟

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه اگر استادیوم آزادی بیش از 50 سال پیش ساخته نشده بود، ما امروز مسابقاتمان را کجا باید برگزار می‌کردیم؟ گفت: ما در سال‌های گذشته چه کار کردیم؟ بیاید چیزهای که ساخته‌ایم را به مردم نشان بدهیم؛ ما تنها خودمان را ساخته‌ایم!  وی با تاکید بر اینکه آمال و آرزوهای جوانان را از بین برده‌ایم، گفت: یک جوان دنبال حداقل‌هاست، شغل، مسکن، ازدواج، اینها را هم شرع می‌گوید هم عرف. کدام را برایشان فراهم کرده‌ایم؟

دادکان با اشاره به اینکه نباید کشور را دوقطبی کرد تا بر مردم حکومت کنیم، خاطر نشان کرد: ما با این حجم از سرمایه طبیعی باید کشور اول دنیا باشیم. بیاید به مردم بگویید در این سال‌ها چکار کرده‌اید. در زمینه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ما برای آینده خود چه نگاهی دارد؟ تنها نفت می‌فروشیم و خرج می‌کنیم.

کسی هست بگوید پول نفت ما کجا می‌رود؟

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مسئولان ما چندی پیش گفته بود مردم کشورهای عربی از حاکمان خود بپرسند پول‌های نفت کجا می‌رود؟ افزود: کسی هست بگوید پول نفت ما کجا می‌رود؟ ما نه تنها چیزی برای جوانان مهیا نکرده‌ایم، و براساس سخنان حضرت علی وقتی فقر از دری وارد شد ایمان از در دیگر خارج می‌شود.

دادکان خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب می‌خواستند اعتقادات مردم را از بین ببرند که موفق نشدند، ما انقلاب کردیم که بگویم می‌خواهیم جنبه‌های دینی را در اجتماع افزایش دهیم. ولی متاسفانه اعمال و رفتارمان با گفتارمان و کردارهایمان یکی نبود.

مدیران با دانش را خانه نشین کرده‌ایم

در ادامه با تاکید بر اینکه دلیل عقب ماندگی ما و پیشرفت قطر فقط در مدیران است، افزود: قطری‌ها پول و ثروت داشتند، اما فکر برای پیشرفت نداشتند، رفتند از مدیران و فکرهای دیگر استفاده کردند، در نهایت هم پیشرفت کردند. امکاناتی که ایجاد کردند، رابطه ای که با دنیا برقرار کردند، به دنیا فهماندند که پول ثروت داریم و از فکر شما استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما مدیران با دانش را خانه نشین کرده‌ایم، گفت: مدیری که کار بلد باشد به تعداد انگشتان دست هم نیست، سایر مدیران به دنبال فراهم کردن موقعیت برای خودشان هستند. رئیس سابق فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه در شرایط موجود تحریم‌ها هم تاثیر داشته است، ولی بخش مهم آن از بی‌لیاقتی مدیران است، خاطر نشان کرد: در همه دنیا شهرداران هستند که امکانات ورزشی را فراهم می‌کنند، در کشور ما شهرداری‌ها به دنبال ساخت خود هستند.

راه پیشرفت در دروغ و فساد است

دادکان افزود: شما ببینید هر کسی مسئولیتی دارد، به مسئولیتشان عمل می‌کنند؟ راه پیشرفت در این سیستم را فهمیده‌اند که اگر دروغ بگویی و فساد کنی پیشرفت می‌کنی.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم فوتبال بهتری داشته باشیم باید یک سال مسابقات لیگ را تعطیل ‌می‌کنم، خاطر نشان کرد: باید در این یکسال زیرساخت‌ها را درست کنیم و بعد از اینکه زیر ساخت‌ها درست شد، مسابقات لیگ را بر اساس ضوابط برگزار کنیم.

دادکان افزود: ببینید تیم‌ها چه پول‌های می‌دهد. به جرات می‌گویم، مسئولی که حواله ماشین 50 تا 60 میلیاردی می‌دهد، اگر بگویی 1 ریال از جیب خودت بده، نمی‌دهد! مال این مردم است، مردم که در روزها نزدیک به عید دستشان خالی است و هیچکاری نمی‌توانند بکنند.

وی با تاکید بر اینکه زندگی شخصی مردم نمی‌چرخد، گفت: شما نگاه کنید بازنشسته‌ها همچنان در خیابان کار می‌کنند، کدام مسئول در خیابان به دنبال گذران زندگی است؟ همه با حقوق بالا و پست مقام و خانه سازمانی در حال زندگی هستند و به فکر مردم نیستند.

واگذاری استقلال و پرسپولیس برای سرگرمی است

وی در پایان به موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس پرداخت و گفت: این موضوع تنها در حد یک سرگرمی است، حتی کسانی که آمدند بحث ده درصدی سهام را گذاشتند، اینها به دنبال واگذار کردن سهام نبودند، بلکه آمده بودند که سیصد، چهارصد میلیارد تومان پول از مردم بگیرند و به باشگاه‌ها بدهند تا این دو تیم پابرجا بمانند.

چه کسی در 20 سال اخیر از مدیران این دو باشگاه پرسید که چکار کرده اند؟ بپرسد پول‌ها کجاست؟ همه پول‌ها را خوردند و بردند! 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها