کد خبر: 670915
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۱۱:۵۵:۵۰
| |

پیشکسوت تکواندو در گفت‌وگو با «اعتماد»:

خدامی: موفقیت در المپیک شانسی نبود/ آرین سلیمی از استایلش درست استفاده کرد و طلا گرفت

قهرمان سابق تکواندوی ایران می گوید چند اشتباه جزیی کوچک از ناهید کیانی باعث شد او طلای خوشرنگ المپیک را از دست بدهد.

خدامی: موفقیت در المپیک شانسی نبود/ آرین سلیمی از استایلش درست استفاده کرد و طلا گرفت
کد خبر: 670915
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۱۱:۵۵:۵۰

روزبه دلاور| تیم تکواندوی کشورمان در مسابقات المپیک شاهکار کرد. ناهید کیانی و مبینا نعمت‌زاده در بخش زنان و آرین سلیمی و مهران برخورداری در مردان در مجموع با کسب یک‌ مدال طلا و دو نقره و یک برنز بهترین عملکرد ممکن را در قیاس با سایر کشورها داشتند و کمک زیادی کردند تا جایگاه‌ کاروان ورزش کشورمان در جدول مدال‌ها بهبود پیدا کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، جوانان شایسته ایرانی که سزاوار تقدیر هستند،‌ نشان دادند چنانچه به آنها توجه شود، می‌توانند کارهای بزرگ‌تری هم انجام دهند. برای بررسی بیشتر از عملکرد ملی‌پوشان کشورمان با جلال خدامی، بازیکن سابق تیم ملی که در حال حاضر مربی جوانان کشورمان هست، تماس گرفتیم. در ادامه‌ چکیده‌ای از این گپ و گفت را می‌خوانید.

 

نظر شما درباره عملکرد خوب تکواندو در المپیک چیست؟

اولا که تبریک می‌گویم خدمت همه. واقعا بچه‌ها شگفتی‌سازی کردند و خیلی خوب بودند. این نتیجه هیچ زمان تکرار نشده بود و امیدوارم چهار سال بعد با سهمیه کامل در بخش‌های بانوان و آقایان شرکت کنیم. خسته نباشید به بازیکنان و کادرفنی. اما دلایل نتایج خوب می‌تواند کادرفنی خوب باشد و برنامه‌ریزی خوب فدراسیون.تمام عوامل دست به دست هم دادند تا این نتیجه خوب به دست بیاید.

انتظار عملکرد‌ بی‌نظیر دختران تکواندوکار را داشتید؟

بله، بچه‌ها با زحمت‌ها و‌ تلاش‌هایی که در اردوها داشتند، مشخص بود نتیجه می‌گیرند. نتایج دور از انتظار نبود‌. به لحاظ ر‌وانی و بدنی بچه‌ها خیلی خوب آماده شده بودند. مهم این است که در لحظه و زمان‌های حساس بهترین تصمیم را بگیرید تا بتوانید عملکرد خوبی داشته باشید. بچه‌های ما هم طبق همین رویه عملکرد خوبی داشتند و به بهترین نحو به سرانجام رساندند.

ناهید کیانی به نظر می‌رسید در فینال آن انگیزه لازم را ندارد و اشباع شده‌. قبول دارید؟

او مبارزات سنگینی داشت، به خصوص در مبارزه اولش که بسیار فنی بود و در عملکردش تاثیرگذار بود، اما واقعا اگر کمی تلاش و تمرکز بیشتر داشت، می‌توانست طلای المپیک را بگیرد. خالی از لطف نباشد که بعضی از ورزشکارها به یکسری مدال‌ها بسنده می‌کنند، اما واقعا این‌جوری نبود و خانم کیانی هم تلاش خودش را کرد. تا در شرایط مسابقه به آن بزرگی نباشیم، نمی‌توانیم دیگران را قضاوت کنیم.یک ورزشکار اگر کمترین خطا و کمترین اشتباه را داشته باشد، می‌تواند طلای المپیک‌ را بگیرد و تکواندو هم ورزش ثانیه‌هاست که با کوچک‌ترین اشتباه نتیجه آن عوض می‌شود‌. خانم کیانی در فینال نتوانست از اشتباه حریف استفاده کند در مقابل حریف از اشتباهات جزیی کیانی استفاده کرد و طلای خوشرنگ‌ المپیک را گرفت.

چرا مهران برخورداری در فینال شکست خورد؟

من چندین بار بازی‌های او را از نزدیک دیدم که رقیبانش را با اختلاف برده و بازیکن بسیار سختی است . او رنک یک دنیاست و واقعا بازی‌های سختی را پشت سر گذاشت. حریف ازبک و آن حریف کره‌ای که از لحاظ تنوع تکنیکی بی‌نظیر بود. او چقدر ضربات چرخشی زد، اما برخورداری آمادگی ذهنی بالایی داشت که ضربات حریف را خنثی کرد. برخورداری ضربات خوبی را در تایمینگ مناسب زد و حتی ضربه پای جلو به کره زد، کره‌ای‌ها که معروف هستند به جابه‌جا شدن، اما نتوانست کاری از پیش ببرد. اما بازی‌های سنگین را پشت سر گذاشت و در فینال غافلگیر شد. در فینال راند یک حریف فقط یک ‌ضربه را پرتاب کرد و خودش هم فکر نمی‌کرد تبدیل به امتیاز شود. ضمن اینکه قد بسیار بلندی داشت و متاسفانه توانست از استایل خودش استفاده کند و طلا را ببرد.

آرین سلیمی با ۲۰ سال سن مدال طلا را کسب کرد و حالا در دو لبه تیغ حرکت می‌کند! خیلی‌ها هم ‌خوشحال هستند و هم نگران آینده او. به نظر‌ شما ممکن است دچار غرور شود؟

من با او در مسابقاتی حضور داشتم که وظیفه کوچ او را برعهده داشتم. او حدود سال پیش در بزرگسالان دومین مدالش را گرفت. او در فینال به حریف ازبک باخته بوده و نقره گرفت. استارت کار او از همانجا بود. واقعا خیلی خیلی کار و تلاش کرد . بازیکنی هست که از استایلش استفاده می‌کند. یکسری از بازیکنان استایل خوبی دارند، اما توانایی استفاده از آن را ندارند. آرین با تمرینات منظم و با هدف‌گذاری مناسب از استایلش استفاده کرد‌. ضمن اینکه به لحاظ استقامت روحی و روانی و جسمی به بهترین شکل بود. مطمئن باشید سالیان سال از این بچه می‌شنوید. او یکی از استعدادهایی است که می‌تواند جایگزین پرافتخارترین المپین تاریخ ما شود و رنگ مدال‌هایش را به رنگ مدال‌های آقای ساعی برساند . باید با سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری درست او را هدایت کرد. واقعا به قول آقای ساعی باید سر تا پای این بچه را طلا گرفت.

درباره عملکرد مبینا نعمت‌زاده ‌هم نظر خود را بگویید.

بازیکن اسپانیایی که در بازی دوم از سد راهش برداشت واقعا کار بزرگی کرد و شگفتی آفرید. روز، روز نعمت‌زاده بود. خواست، دید و گرفت! از تمام فرصت‌هایش به بهترین شکل استفاده کرد و امیدوارم در آینده هم مصمم به تمریناتش ادامه دهد‌. او هم یکی از بازیکنان مستعدی است که می‌تواند از استایل و قد خوبش به خوبی استفاده کند. او یکسری اشتباهات جزیی داشت که اگر آن را برطرف کند می‌تواند ‌مدال‌هایش را خوشرنگ‌تر کند.

نقش هادی ساعی در این موفقیت‌ها چقدر بود؟

از سال ۱۴۰۲ روند تکواندو همیشه صعودی بوده است. او روز اول که آمد یکسری فراز و‌ نشیب‌هایی داشت، در هر فدراسیون و ارگانی هم وقتی تغییراتی انجام شود یک امر طبیعی است که فراز و نشیب‌هایی باشد. پس از سپری کردن آن دوران ما توانستیم بعد از ۸ سال قهرمان آسیا شویم و بعد از چندین سال قهرمان جام جهانی شدیم و الان هم قهرمان المپیک شدیم. اگر موفقیت فقط در المپیک بود، می‌شد گفت شانس یا بقیه مسائل دخیل بوده، اما تداوم ‌موفقیت، نشان‌دهنده عملکرد درست و هدفمندی فدراسیون است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها