کد خبر: 671148
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ۰۹:۱۵:۳۶
| |

گفت‌وگوی اختصاصی «اعتماد» با دروازه‌بان اسطوره‌ای تاریخ فوتبال جهان؛

والتر زنگا: آغوشی باز دارم برای دوستان ایرانی/ طارمی باید با این مسائل کنار بیاید/ بوفون 20 سال بهترین دورازه بان بود

والتز زنگا اسطوره فوتبال ایتالیا به روزنامه اعتماد گفت تاکنون از ایران پیشنهاد مستقیمی نداشته است.

والتر زنگا: آغوشی باز دارم برای دوستان ایرانی/ طارمی باید با این مسائل کنار بیاید/ بوفون 20 سال بهترین دورازه بان بود
کد خبر: 671148
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ۰۹:۱۵:۳۶

روزبه دلاور| فوتبال ایتالیا همواره برای فوتبال‌دوستان در سراسر دنیا جذابیت خاصی دارد. تعداد زیادی از مردم‌ کشور ما هم طرفدار تیم ملی این کشور و باشگاه‌هایی مثل یوونتوس، اینترمیلان، آث‌میلان و رم هستند.

به گزارش روزنامه «اعتماد»، در حالی که زمان زیادی تا شروع بازی‌های این فصل سری A ایتالیا باقی نمانده و مهدی طارمی ستاره تیم ملی کشورمان اولین فصل حضورش را در اینترمیلان سپری خواهد کرد با والتر زنگا دروازه‌بان مشهور سال‌های نه چندان دور اینترمیلان و تیم ملی ایتالیا تماس گرفتیم تا با او در خصوص مسائل روز فوتبال گپ و گفت کنیم.

اما برای فوتبال‌دوستان نوجوان که شاید شناخت کمتری از دستاوردهای این گلر تاریخی دارند به صورت خلاصه به معرفی زنگا می‌پردازیم. زنگا ۵۸ بازی ملی برای تیم ملی ایتالیا به انجام رسانده همچنین سه سال پیاپی (۱۹۸۹، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱) به عنوان برترین دروازه‌بان جهان انتخاب شده است.

«والتر زنگا» توسط صاحب‌نظران به عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان تمام دوران شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۳ توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان هشتمین دروازه‌بان ربع ‌قرن گذشته انتخاب شد. زنگا پس از بازنشستگی برای مدت کوتاهی به بازیگری در یک سریال تلویزیونی ایتالیایی پرداخت. او از سال ۱۹۹۸ در باشگاه‌هایی در ایالات متحده، ایتالیا، ترکیه، رومانی، صربستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و انگلیس به عنوان سرمربی کار کرده است. زنگا در دوران بازیگری خود به همراه تیم ملی ایتالیا به مقام چهارم المپیک ۱۹۸۴ و مقام سوم جام جهانی در سال ۱۹۹۰ میلادی دست یافت. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار «اعتماد» با زنگا را می‌خوانید.

 

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

خب این روزها خودم را وقف دو فرزند آخرم به نام‌های سمیرا 14 ساله و والتر جونیور 12 ساله کردم تا هفته آینده که مسابقات قهرمانی سری A شروع می‌شود و من در تلویزیون خواهم بود و بازی‌ها را کارشناسی می‌کنم.

شما آخرین بار در لیگ امارات مربیگری کردید. آیا سطح فوتبال در آن منطقه پیشرفت زیادی داشته است؟ 

خب فوتبال در سطح باشگاهی بزرگ، آنها پیشرفت زیادی کردند به عنوان مثال العین قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد این در حالی است که فاصله این تیم با دیگر باشگاه‌های کوچک در آنجا خیلی زیاد است. آخرین تجربه من در باشگاه امارات در راس الخیما (الامارات) است. در این باشگاه افراد اطراف تیم (به ویژه مدیر تیم) هنوز مهارت لازم برای حضور در سطح حرفه‌ای را ندارند.

سابقه رهبری تیم‌های عربی مقابل تیم‌های ایرانی را دارید. چه شناختی از تیم‌های ایرانی به دست آوردید؟‌

من اطلاعات کافی در مورد فوتبال در ایران دارم . البته ادعا نمی‌کنم که‌ همه‌ چیز از باشگاه‌های شما را می‌دانم و از طرفی آنقدر ساده نیستم ‌که تمام‌ اطلاعات را در یک مصاحبه به اشتراک بگذارم. همین قدر بگویم که دوستانی دارم که در ایران زندگی و کار دارند و اطلاعاتم ابتدایی است!

سوال‌مان را این‌طور بپرسم که فوتبال ایران با فوتبال کشورهای عربی چه تفاوت‌هایی دارد؟ 

سوال سختی پرسیدی که جواب آن طولانی و عمیق است. باید دانش عمیق‌تری داشته باشیم تا درباره آن توضیحات دقیقی ارایه بدهم، اما یک چیز مشهود است و آن اینکه تیم ملی ایران یک تیم رقابتی است پس قطعا بازیکنانی که این حس رقابت را در تیم ملی به وجود آوردند درجه یک و حرفه‌ای هستند.

درباره پیوستن مهدی طارمی به اینتر چه نظری دارید؟

امیدوارم او بتواند حضور در فوتبال ایتالیا و اینتر را در دو مورد به سرعت ادغام کند‌ و با آن کنار بیاید؛ اول اینکه فوتبال در ایتالیا تاکتیکی‌تر از پرتغال است، نکته بعدی اینکه اینتر در معرض رسانه‌ بسیار بالایی قرار دارد و توجهات به این تیم بسیار زیاد است.

می‌خواهیم نظر شما که یکی از بهترین دروازه‌بان‌های جهان بودید درباره بهترین دروازه‌بان تاریخ بپرسم. به نظر شما کدام دروازه‌بان بهترین در تاریخ فوتبال ایتالیا و جهان است؟ 

من همیشه فوتبال را به دوره‌های 10 ساله تقسیم کرده‌ام از زوف تا بوفون. بازیکنان فوق‌العاده‌ای بوده‌اند و هر کدام در دوره خود عملکرد استثنایی داشتند، اما تنها کسی که عصای بهترین‌ها را برای 20 سال در دست داشت، بوفون بود!

چرا فوتبال ایتالیا مثل چند دهه گذشته مهاجم بزرگی ندارد؟ 

خب احتمالا حضور خارجی‌های زیاد در تیم‌های برتر و بزرگ باشگاهی ما بخش مهاجمان را خشک کرده است ! الان اینترمیلان و یوونتوس و ناپولی را ببینید هر کدام فقط 4 تا مهاجم خارجی دارند. این موضوع مهمی است.

سوالات ما پراکنده شد! تا حالا از تیم‌های ایرانی پیشنهادی دریافت کردید؟‌

نه، هیچ باشگاهی در ایران با من تماس نداشته است. البته این‌طور بگویم بهتر است که هرگز به‌طور مستقیم به من پیشنهادی نداده‌اند.

در پایان چه صحبتی با ایرانی‌های علاقه‌مند به فوتبال ایتالیا دارید؟

اول اینکه از شما ممنونم برای انجام این مصاحبه. آغوشی باز برای همه ورزشکاران و ورزش دوستان ایرانی. والتر زنگا!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها