کد خبر: 671262
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ۲۰:۴۴:۱۶
| |

«اختصاصی» اعتمادآنلاین؛

«VARگیت» کلید خورد؟ چرا تاج در مورد خرید VAR شفاف‌سازی نمی‌کند؟

استقرار و نحوه به کارگیری دستگاه VAR در ورزشگاه اراک حاشیه‌های زیادی دارد و ممکن است مشکلاتی در آینده برای فوتبال ایران و فدراسیون ایجاد کند.

«VARگیت» کلید خورد؟ چرا تاج در مورد خرید VAR شفاف‌سازی نمی‌کند؟
کد خبر: 671262
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ۲۰:۴۴:۱۶

لیگ ایران در شرایطی آغاز می‌شود که ممکن است به خاطر بحث خرید دستگاه‌ VAR‌ توسط فدراسیون یک جنجال بزرگ شکل بگیرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، فردا لیگ برتر بیست‌وچهارم آغاز می‌شود و طبق اعلام فدراسیون قرار است بازی پرسپولیس و ذوب آهن که در ورزشگاه اراک برگزار می‌شود با VAR باشد. پرسپولیس به دلیل آماده نبودن استادیوم‌های تهران در اراک میزبان ذوب‌آهن است. 

این به احتمال زیاد تنها بازی هفته است که با استفاده از کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود گرچه هنوز هم قطعی نیست. و البته مشخص نشده چه زمانی دستگاه‌های دیگری وارد ایران خواهد شد تا یکپارچگی لیگ در بحث استفاده از کمک داور ویدئویی فراهم می‌شود.

جدا از بحث یکپارچگی و بدعهدی فدراسیون در تجهیز ورزشگاه‌ها به VAR، همین دستگاهی که قرار است در اراک مورد استفاده قرار بگیرد مشکلات زیادی دارد. طبق اطلاعاتی که به خبرنگار اعتمادآنلاین رسیده استقرار و نحوه به کارگیری این دستگاه حاشیه‌های زیادی دارد و ممکن است مشکلاتی در آینده برای فوتبال ایران و فدراسیون ایجاد کند. در ادامه این مسائل بازگو می‌شود به این امید که فدراسیون هرچه سریعتر پاسخ مناسبی ارائه دهد.

اول از همه بحث کیفیت دستگاهی است که وارد کشور شده است. طبق اطلاعات به دست آمده شرکت چینی که فدراسیون دستگاه را از آن خریده از کیفیت بالایی در زمینه ارائه خدمات برخوردار نیست. همینطور در بحث تعداد دوربین‌های لازم برای تجهیز ورزشگاه اراک جهت پوشش زوایای بازی مشکلاتی وجود دارد. برخی شایعات حاکی از آن است که عده‌ای از مقامات در اراک به دنبال کرایه دوربین از سطح شهر هستند تا با اتصال به دستگاه VAR شرایط را آماده کنند! البته از نفر فنی این امکان وجود دارد که دستگاه با حداقل 4 دوربین هم به کار گرفته شود اما این پایین‌ترین کیفیت ممکن است. ضمن اینکه حتما باید دو دوربین سوپراسلو باشند. مشخص نیست این دوربین‌ها برای بازی فردا فراهم شده یا خیر.

نکته بعدی بحث تاییدیه صداوسیما است. طبق اعلام مقامات یکی از تاییدهای لازم برای استفاده از دستگاه VAR تایید صداوسیماست چرا که هم بحث ضبط تصاویر مطرح است هم بحث پخش مسابقات. بر اساس اطلاعات به دست آمده وضعیت تاییدیه صداوسیما مشخص نشده است.  

مشکل بعدی که ممکن است تبدیل به یک دردسر بزرگ شود بحث هزینه مالی برای خرید VAR است. طبق اطلاعات به دست آمده فدراسیون برای خرید دستگاه‌های VAR تلاش دارد از فاند فیفا استفاده کند و رقم ریالی آن را در ایران از شرکت توسعه تجهیز دریافت کند. مدتی قبل مقرر شد 110 میلیارد تومان از طرف دولت برای خرید VAR اختصاص داده شود. این پول هم‌اکنون در حساب شرکت توسعه و تجهیز است و مدت زیادی است با وجود فشار مهدی تاج و همکارانش این پول به فدراسیون فوتبال واریز نشده است.

مشخص نیست فدراسیون هر دستگاه را با چه قیمتی خریداری کرده است. برخی اخبار حاکی از آن است که رقم پرداختی فدراسیون با رقم معمول یک دستگاه VAR‌ و کیفیت دستگاه‌های شرکت چینین متناسب نیست. فدراسیون فوتبال باید شفاف‌سازی کند برای این دستگاه و سایر دستگاه‌ها، طبق قرارداد منعقد شده چه رقمی پرداخت کرده است چرا که فاند فیفا رسما بیت‌المال است و متعلق به مردم ایران.

رئیس شرکت توسعه و تجهیز در یک برنامه اینترنتی اعلام کرد فدراسیون برای اینکه بتواند از پول تخصیص داده شده دولت استفاده کند باید تاییدیه‌های لازم را ارسال کند و هنوز موفق به انجام این کار نشده. یکی از این تاییدیه‌ها از طرف نهادهای نظارتی و امنیتی است اما جالب است بدانید طبق اطلاعاتی که خبرنگار اعتمادآنلاین به دست آورده این نهادها هنوز تایید لازم را ندادند. برخی منابع خبری می‌گویند قراردادهای امضا شده بین فدراسیون و شرکت چینی با رقم بالغ بر 2 میلیون یورو مسائلی داشته که حساسیت‌ها را برانگیخته و برخی نهادها به درستی ضمن ورود به پرونده برای تحقیقات، فعلا جلوی واریز پول را گرفته‌اند. گفته می‌شود به همین دلیل است که مدیران فدراسیون هر روز از واریز نشدن پول در تریبون‌ها گله می‌کنند و سعی دارند از طریق فشار رسانه‌ای این پول را دریافت کنند.

بازی پرسپولیس با آلومینیوم اراک قرار است با VAR برگزار شود اما این دستگاه و نحوه آمدنش به ایران سرشار از ابهام است. هر مقام مسوولی از فدراسیون در چند هفته گذشته روایت خودش را در این زمینه ارائه داده که بعضا با روایت همکارانش متفاوت بوده است. از زمان تجهیز ورزشگاه‌ها تا بحث گرفتن تاییدیه‌ها از صداوسیما و نهادهای نظارتی امنیتی؛ از بحث رقم هزینه شده تا وضعیت دستگاه‌ها.  

حال باید منتظر ماند و دید فدراسیون چه پاسخی در این زمینه‌ها دارد. آیا تاییدیه‌ها اخذ شده؟ آیا دستگاه‌ها کیفیت درستی دارند؟ آیا تعداد دوربین‌ها و نوع آنها استاندارد است؟ آیا در بحث هزینه همه چیز شفاف است و حسابرسی درست صورت گرفته؟ یا اینکه شرایط به سمتی خواهد رفت که شاهد یک «وارگیت» همانند «ویلموتس‌گیت» خواهیم بود؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها