کد خبر: 671986
|
۱۴۰۳/۰۵/۳۱ ۰۹:۳۵:۰۴
| |

پرچمدار کاروان ایران در پارالمپیک پاریس:

هاجر صفرزاده: در حق ما تبعیض قائل شدند/ ناراحت نیستم که مبینا نعمت‌زاده پزشکی بخواند اما چرا تبعیض؟

تنها دونده زن کاروان ایران در پارالمپیک پاریس می گوید دیگر از مسوولان هیچ خواسته ای ندارد چون هرگز به وعده هاشان عمل نمی کنند.

هاجر صفرزاده: در حق ما تبعیض قائل شدند/ ناراحت نیستم که مبینا نعمت‌زاده پزشکی بخواند اما چرا تبعیض؟
کد خبر: 671986
|
۱۴۰۳/۰۵/۳۱ ۰۹:۳۵:۰۴

روزبه  دلاور| اعضای کاروان ورزشی کشورمان در 10 رشته والیبال نشسته مردان، پاراتکواندو، پارادو و میدانی، پاراتیراندازی، پاراتیراندازی با کمان، پاراکانو، گلبال، پاراشنا، پاراجودو و پاراوزنه‌برداری در پاراالمپیک 2024 پاریس به رقابت می‌پردازند.

به گزارش «اعتماد»؛ قرار است‌ بچه‌های شایسته ایرانی روز جمعه عازم کشور فرانسه شوند تا بازهم ثابت کنند محدودیت جسمی دلیلی بر عدم موفقیت نیست. تجربه نشان داده زنان و مردان ایرانی به‌رغم تمام مشکلات و امکانات کم در هر عرصه‌ای به خصوص در ورزش برای شادی هموطنان خود با هر شرایط جسمی با تمام وجود می‌جنگند. پس از بازی‌های المپیک حالا مردم چشم‌انتظار افتخارآفرینی پارالمپیکی‌ها هستند. ورزشکارانی که متاسفانه کمتر مورد توجه مسوولان قرار دارند اما هیچگاه دست از تلاش نمی‌کشند. به بهانه زمان کم تا شروع بازی‌های پاراالمپیک با هاجر صفرزاده ملی‌پوش دو و میدانی که در پاریس پرچمدار کاروان ورزش ما هم محسوب می‌شود گپ و گفتی ترتیب دادیم. صفرزاده دل پری از مسوولان داشت! از مسوولانی که هربار به او قول دادند و عمل نکردند‌. اوقهرمان است اما اجازه ندادند در دانشگاه دولتی درس بخواند . قهرمان کشورمان از اینکه مبینا نعمت‌زاده بدون کنکور به دانشگاه می‌رود ناراحت نیست اما از تبعیض‌ها دلش گرفته است. از شما دعوت می‌کنیم که ماحصل گپ و گفت خبرنگار «اعتماد» با این قهرمان بااخلاق کشورمان را بخوانید.

 

چطور توانستید سهمیه مسابقات پاراالمپیک را کسب کنید؟

من حدود پنج سال است که برای کسب سهمیه‌ تلاش کردم تا اینکه در مسابقات جهانی که در کشور ژاپن برگزار شد و نفرات اول و دوم سهمیه‌مستقیم می‌گرفتند توانستم مدال طلا را کسب کنم و سهمیه گرفتم. در 200 متر و 400 متر دو و میدانی.

بهترین رکورد شما چقدر بود؟

رتبه سه در جهان و اول در ایران.

قبلا هم تجربه حضور در پاراالمپیک را داشتید؟

نه، این اولین تجربه‌ام است.

چه حس و حالی دارید؟

خب من روز جمعه اعزام می‌شوم و هم حس هیجان دارم و هم استرس. دارم لحظه‌شماری می‌کنم تا به روز رقابتم برسم و بتوانم بهترین عملکردم را داشته باشم.

سخت‌ترین رقیبان شما از کدام کشور هستند؟

ایتالیا، کوبا، نزوئلا و برزیل.

فکر می‌کنید می‌توانید مدال کسب کنید؟

خب، شرایط مسابقه در آنجا خیلی متفاوت است اما تمام‌تلاشم را می‌کنم تا بتوانم بهترین نتیجه را بگیرم.

چطور با استرس کنار می‌آیید؟

من برای کسب این سهمیه خیلی تلاش کردم و خیلی سختی‌ها کشیدم و از خیلی چیزها عبور کردم و سعی می‌کنم از استرس و هیجان به نحو احسن استفاده کنم تا بتوانم به یک نتیجه خیلی خوب تبدیلش کنم.

چه زمانی پاریس روی خط استارت قرار می‌گیرید؟

مقدماتی ۴۰۰ متر در ۱۲ شهریور و فینالش ۱۹ شهریور و مقدماتی ۲۰۰ متر هم ۱۶شهریور و فینال هم ۱۷ شهریور.

از اینکه پرچمدار کاروان ورزش ایران هستید چه احساسی دارید؟

واقعا یکی از آرزوهایم در طول ورزش این بود که پرچمدار شوم و این یک افتخار خیلی بزرگی است که نصیب من شده که لطف پروردگار بود. حس خیلی قشنگی است.

در رشته دو و میدانی فقط شما درپاریس هستید؟

من تنها دونده پاراالمپیکی هستم و بقیه بچه‌ها پرتابی هستند. قبلا در آقایان یک نفر به پاراالمپیک رسیده اما بین خانم‌ها در چند‌ساله گذشته هیچ ورزشکاری نداشتیم.

پرچمدار ایران و تنها زنی که توانسته سهمیه پاراالمپیک در دو و میدانی را کسب می‌کند‌. احساس غرور می‌کنید ؟

نه؛ نمی‌شود گفت حس غرور، چون کلمه خوبی نیست اما واقعا برای من باعث افتخار است که امیدوارم این مسیر را برای بقیه دختران سرزمین باز کنم و امیدوارم الگوی خوبی برای آنها باشم.

مهم‌ترین افتخاری که کسب کردید، چه بود؟

من ۲۴ سال سن دارم و فکر می‌کنم حداقل تا پاراالمپیک بعدی هم باشم. مهم‌ترین عناوینی که کسب کردم طلای مسابقات جهانی و شکستن رکورد آسیا و طلای بازی‌های پاراآسیایی هانگ ژو و شکستن رکورد بازی‌های آسیایی که بهترین اتفاقات زندگی من در طول ورزش بود.

توانستید اثبات کنید که ناتوانی بخشی از جسم نمی‌تواند بازدارنده باشد. از کدام ناحیه دچار محدودیت هستید؟

من کم بینا هستم و از ۱۳‌سالگی کم بینا هستم. واقعا خب یک‌سری مشکلات که هست اما آن هدف خیلی مهم است. یکی از آرزوهایم بود که روی سکو بروم و در پاراالمپیک حضور داشته باشم. به خاطر علاقه باید از محدودیت گذشت. من قبل از آشنایی با دو و میدانی، رزمی کار می‌کردم. در کاراته دان یک را دارم و بوکس هم کار می‌کردم. از بچگی ورزش را دوست داشتم. در دو و میدانی هم مشکلم را نادیده گرفتم و فقط تمرکز کردم روی هدفم و خوشحال کردن اطرافیانم. تلاش کردم و برای آن جنگیدم. برای رسیدن به هدفم هیچ چیزی مانع نمی‌شود.

به غیر از ورزش حرفه‌ای چه کاری انجام می‌دهید؟

در مقطع کارشناسی رشته تربیت‌بدنی درس می‌خوانم.

شما دوست دارید مثل مبینا نعمت‌زاده بدون کنکور به‌ دانشگاه بروید؟

راستش چند سال پیش گفتند قهرمانان آسیایی می‌توانند در هردانشگاهی که بخواهند رشته تربیت‌بدنی تحصیل کنند من هم اقدام کردم تا در دانشگاه اصفهان تربیت‌بدنی بخوانم اما متاسفانه وزارت علوم و وزارت ورزش مخالفت کردند. آنها گفتند تو قهرمان پاراآسیایی هستی و آسیایی نیستی برای همین نمی‌توانی در دانشگاه دولتی درس بخوانی و من رفتم دانشگاه آزاد و ترمی 11-10 میلیون شهریه می‌دهم و این خیلی من را ناراحت کرد که نباید بین بچه‌های آسیایی و پاراآسیایی فرق می‌گذاشتند. امیدوارم این تبعیض بین بچه‌های پارالمپیکی و المپیکی برداشته شود. این واقعا دردناک است.

از اینکه مبینا نعمت‌زاده می‌تواند بدون کنکور در دانشگاه حضور پیدا کند خوشحال هستید یا ناراحت؟

به نظر من حق یک ورزشکار است تا بتواند در رشته تربیت‌بدنی درس بخواند چون مرتبط به کار خودش هست. قبلا هم خیلی از بچه‌های المپیکی و آسیایی بدون کنکور در دانشگاه‌های تربیت‌بدنی حضور پیدا کردند و فقط این تبعیض برای ورزشکاران پاراالمپیک و پاراآسیایی وجود دارد که امیدوارم این مشکل برطرف شود‌. همین قدر که آنها تلاش می‌کنند ماهم تلاش می‌کنیم و ماهم شاید بیشتر از آنها سختی می‌کشیم. نباید تبعیضی بین ما ورزشکاران باشد.

در صورت کسب مدال خواسته شما از مسوولان چیست؟

من تا حالا از مسوولان هر خواسته‌ای که داشتم متاسفانه برآورده نشده است! دیگر خواسته‌ای ندارم چون می‌دانم فقط امید بیجا می‌دهند و بعد باعث ناراحتی‌ام می‌شود. پس از این به بعد هیچ‌ خواسته‌ای از مسوولان ندارم.

چه خواسته‌ای از مسوولان داشتید که برآورده نکردند؟

همین دانشگاه یا اعزام کردن مربی به مسابقات و چیزهای دیگر که باز هم با خواسته‌هایم‌ موافقت نکردند. فقط خواسته‌هایم را از خدا دارم و دیگر همین!

از طریق ورزش چقدر درآمد دارید؟

کلا شغل ورزشکار قهرمانی است و من شغل دیگری ندارم و درآمدم از ورزش کردن است و حقوقی که کمیته پاراالمپیک می‌دهد درآمد من است.

چقدر حقوق می‌دهند؟

چون الان رنکینگ سه هستم 10 میلیون تومان می‌گیرم!

با این درآمد هزینه زندگی تامین می‌شود؟

متاسفانه نه‌. ماهیانه هزینه‌های ماساژ و مکمل‌های من حدود ۲۵ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون است که باید کنار بیایم دیگر!

در صورت کسب مدال در پارالمپیک چقدر پاداش می‌دهند؟

نفر اول ۴ میلیارد و نفر دوم 5/1میلیارد و نفر سوم یک میلیارد!

صحبت پایانی ؟

تمام سعی خودم را می‌کنم تا بهترین نتیجه را بگیرم و دل مردم را شاد کنم. در فضای مجازی هم پیام‌های مثبت زیادی برای من می‌فرستند که باعث‌خوشحالی است. برای من دعا کنند تا دست پر برگردم و بهترین نتیجه را بگیرم. قول می‌دهم تمام تلاشم را کنم و باغیرت مسابقه دهم. امیدوارم آن روز روز من باشد!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها