کد خبر: 672316
|
۱۴۰۳/۰۶/۰۳ ۱۰:۵۳:۰۰
| |

کارشناس داوری: این VAR بدنامی فوتبال ایران است، چون اصلا VAR نیست/ اخراج سروش رفیعی اشتباه بود

نوذر رودنیل پیشکسوت داوری ایران می گوید با این کمک داور ویدئویی که فدراسیون استفاده می کند آبرویمان جلوی خارجی ها رفته است.

کارشناس داوری: این VAR بدنامی فوتبال ایران است، چون اصلا VAR نیست/ اخراج سروش رفیعی اشتباه بود
کد خبر: 672316
|
۱۴۰۳/۰۶/۰۳ ۱۰:۵۳:۰۰

بازی پرسپولیس و تراکتور دو صحنه بحث‌برانگیز داشت و کارشناسان مطرح داوری همچون کلاتنبرگ و علیرضا فغانی اعتقاد دارند داور روی گل زده تراکتور و اخراج بازیکن پرسپولیس اشتباه کرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، نکته عجیب اینکه داور میدان با مشورت وی‌ای‌آر رای به اخراج سروش رفیعی داد! قبلا در «اعتماد» به‌طور مفصل درباره وی‌ای‌آر که به کشورمان وارد شده تا در بعضی از بازی‌ها استفاده شود، نوشتیم و به‌طور شفاف به آن پرداختیم و حالا کارشناسان داوری هم اذعان دارند تکنولوژی کمک داور ویدیوی یا تکنولوژی داوری هرچه هست اینی که در کشورمان می‌بینیم، نیست! در واقع ویدیوچک است یا به قول نوذر رودنیل، کمک صدا و سیما به داور‌های ماست! رودنیل؛ کارشناس قدیمی داوری در خصوص چگونگی کمک این سیستم var به داورها به «اعتماد» گفت: این وی‌ای‌آر جز بدنامی برای فوتبال ما هیچ چیز دیگری ندارد! این اصلا وی‌ای‌آر نیست، بلکه بچه‌های صدا و سیما همکاری کرده و صحنه‌ها را عقب و جلو می‌کنند برای اینها. وی‌ای‌آر ۳۳ تا دوربین می‌خواهد و دارای دو تا تکنولوژی است یکی که خود وی‌ای‌آر است و یکی دیگر برای آفساید. ما تا ۲۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم تکنولوژی آفساید را بیاوریم! دیدید که در بازی‌های اروپایی سایه و خط می‌اندازد. به شما قول می‌دهم تا ۱۰، ۱۵ سال دیگر هم ‌نمی‌توانیم سیستم کامل var را به مملکت بیاوریم تا داوری را احیا کنیم‌. varبا ۴ یا ۶ دوربین که var نیست.

رودنیل با انتقاد نسبت به حضور داورهای فعال در اتاق var گفت: کسی که پشت سیستم می‌نشیند باید دانش خیلی بالاتری داشته باشد نسبت به داوری که در حال قضاوت بازی است. نباید خودسرانه داور فعال را پشت سیستم بگذارند. حالا درست که فیفا در جام جهانی این اشتباه را کرد، اما دلیل نمی‌شود. داورvar فقط داورvar است و داور فعال باید در میدان مسابقه قضاوت کند، اما ما داریم همه‌ چیز را قاطی می‌کنیم. اصلا این کار باب نیست. شما مثلا مهندس برقی آیا می‌شود بگویم برو و یک کار دیگر انجام بده؟ یک بازی دوستانه در بوشهر بود و یک داور ایرانی‌الاصل با تابعیت کویتی وقتی داور نیامد به او گفتند برو داور وسط باش، هر چی به او گفتند قبول نکرد و گفت من کمک داور هستم و نمی‌توانم قبول کنم. اما در فوتبال ما چه؟ داور فعال و داورvar کارشان باید جدا باشد، چون خیلی تفاوت دارد. فردا همین داورvar می‌خواهد در زمین دا‌وری کند که چطور می‌شود؟ اگر بخواهند با این سیستمی که الان هست ادامه دهیم که دوربین نداریم کار سخت است. شما بازی چلسی را دیدید؟ نور و اتاقvar را دیدید ؟ ما کجا و آنها کجا! دیروز بعضی از استادیوم‌ها ۴ دوربین و بعضی استادیوم‌ها ۶ دوربین بود. با این وضعیت امکان ندارد که بتوانیم لیگ سالمی را برگزار کنیم و اگر نباشد بهتر است، چون داورها هم راحت‌تر قضاوت می‌کنند.

این داور قدیمی فوتبال ایران ادامه داد: حالا آقای کاظمی رفته var را چک کند خب تصویر را باید تلویزیون نشان دهد تا معلوم شود چه چیزی را چک می‌کند! اصلا معلوم نبود چی را چک می‌کند!

رودنیل درباره عملکرد داور بازی پرسپولیس و تراکتور به «اعتماد» گفت: در نیمه اول قضاوت خوبی داشت، اما در دقیقه ۹ شماره ۸ تراکتور باید اخطار می‌گرفت و دقیقه ۲۹ شماره ۳۳ این تیم باید اخطار می‌گرفت. در دقیقه ۹۳ ضربه خطایی که پرسپولیس زد، نشان نداد که آیا واقعا به دستش خورده یا نه و آیا دستش در حالت طبیعی بوده یا نه، متوجه نشدیم نه varنشان داد و نه چیزی و سوت پایان را زدند! 

رودنیل در مورد گل تراکتور به پرسپولیس گفت: اما دقیقه ۶۰ اول خطا روی امیری اتفاق افتاد و باید خطای بازیکن تراکتور را می‌گرفت، اما این کار را نکرد و گل تراکتور کاملا اشتباه بود‌. ببینید کارشناس خارجی داوری چه می‌گوید، آبروی‌مان را بردند! قبل از بازی آقای احمدی و سیدصالحی هم آبرویvar را بردند‌. گفتند var کجاست و بچه‌های ما فیلم را عقب و جلو می‌کنند! باز هم می‌گویم تکنولوژیvar خیلی بالاست و ما نمی‌توانیم بیاوریم! اما برگردیم به دقیقه ۷۵ و اخراج سروش رفیعی که کاملا اشتباه بود و حداکثر اخطار داشت. به برخورد زننده کارت قرمز می‌دهند برخوردی که آسیب برساند به بازیکن. باید صد درصد آسیب‌رسان باشد و آن وقت می‌شود بازیکن را به دلیل خطای شدید یا برخورد زننده اخراج کرد که در صحنه منجر به اخراج رفیعی صادق نبود‌. گل پرسپولیس هم کاملا صحیح بود. در گزارشم ‌نوشتم در نیمه دوم داوری کاظمی خوب و رضایت‌بخش نبود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها