کد خبر: 674339
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ۰۸:۴۵:۲۸
| |

تحلیل پیشکسوت فوتبال از شرایط تیم ملی؛

کربکندی: حرف از جوانگرایی در تیم ملی، بازی دادن مردم است/ اینکه قلعه نویی منتقدان را دشمن بداند منطقی نیست

رسول کربکندی می گوید انتظار داریم فوتبال ما در حد هزینه های سنگینی باشد که در فوتبال صورت می گیرد.

کربکندی: حرف از جوانگرایی در تیم ملی، بازی دادن مردم است/ اینکه قلعه نویی منتقدان را دشمن بداند منطقی نیست
کد خبر: 674339
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۴ ۰۸:۴۵:۲۸

روزبه دلاور| تیم‌ ملی فوتبال کشورمان در دومین بازی‌اش در مرحله سوم از انتخابی جام‌ جهانی موفق شد با تک‌گل مهدی قایدی از سد تیم‌ ملی امارات بگذرد.

به گزارش «اعتماد»، شاگردان امیر قعله‌‌نویی در نیمه دوم مسابقه چند موقعیت خوب گلزنی را از دست دادند با این حال در دقایق پایانی خوش‌شانس بودند که VAR مانع از به دست آوردن یک پنالتی برای حریف شد. حالا یوزهای ایرانی با کسب شش امتیاز در کنار ازبکستان صدرنشین گروه به حساب می‌آیند. برای بررسی بیشتر پیرامون‌ تیم ملی با رسول کربکندی یکی از پیشکسوتان فوتبال کشورمان گفت‌وگویی ترتیب دادیم‌ که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

 

‌عملکرد تیم ملی مقابل امارات چطور بود؟

اول باید بگویم اماراتی‌ها با این مربی که آوردند فوتبال‌شان بسیار پیشرفت کرده و سبک و سیاق خوبی پیدا کردند. آنها مسیر رو به جلویی را طی می‌کنند چون خیلی با برنامه و اصولی فوتبال بازی می‌کنند. در نیمه اول به لحاظ مالکیت و شکل فوتبال از ما بهتر بودند که در ثانیه‌های آخر یک گل خوردند و در نیمه دوم مطابق میل ما بازی کردند. آنها آمده بودند تا گل خورده را جبران کنند همین هم باعث شد چندتا موقعیت برای مهاجمان ما ایجاد شود. در نیمه دوم در مجموع بهتر از نیمه اول بودیم این هم به خاطر نوع فوتبالی بود که امارات مجبور شد در نیمه دوم بازی کند و فضای بیشتری به ما داد و چند موقعیت گیر ما آمد. آنها از سمت راست دفاعی ما خیلی فشار آوردند اما ما فکری برای کم کردن فشار حریف نداشتیم. یک مورد هم آن پنالتی بود که خوشبختانه وی‌ای‌آر مردودش کرد. در چنین مواقعی ما باید بتوانیم راه حمله حریف را ببندیم. فوق‌العاده از فوتبال امارات لذت بردم چون خیلی با برنامه بودند و شکل فوتبال آنها در حال اروپایی شدن است. از فوتبال آنها لذت بردم اما ما به‌طور طبیعی مهره‌های بهتری داشتیم و با تجربه‌تر از آنها بودیم و توانستیم برنده شویم.

‌تیم ملی نسبت به بازی اول چقدر عملکرد متفاوتی داشت؟

در امارات تیم کامل‌تری را گذاشته بودیم و حساب بیشتری روی حریف باز کرده بودیم. شاید در بازی اول خیلی روی حریف حساب نکرده بودیم که حتی قرقیزستان هم نشان داد که فوتبالش در حال پیشرفت است. اینها تیم‌های مطرحی نبودند اما الان در حال پیشرفت هستند ما هم موقعیت گل به حریف دادیم و روی اشتباه دروازه‌بان آنها به گل رسیدیم. در مجموع در بازی اول خوب نبودیم البته شرایط زمین هم تاثیر گذاشت. مربی تیم ملی در بازی با امارات جوانان کمتری را بازی داد و حریف هم بهتر بود.

‌نظر شما درباره این سبک جوانگرایی در تیم ملی چیست؟

اینجوری فکر می‌کنم داریم مردم را بازی می‌دهیم چون نتیجه برای ما در اولویت است و می‌خواهیم برنده شویم و برای بردن خیلی به فکر آینده فوتبال نیستیم. در همه جای دنیا برای جوانگرایی بعد از جام جهانی می‌آیند ۴ سال فرصت به جوان‌ها می‌دهند تا رشد کنند اما ما بعد از جام جهانی، جام ملت‌ها را هم از دست دادیم و جوانگرایی هم نکردیم. اینکه دو، سه بازیکن پا به سن گذاشته را کنار گذاشتند جوانگرایی نیست. وقتی شما به جوان بازی می‌دهید باید تبعات آن را هم بپذیرید چون جوان ممکن است اشتباه کند اما زمان می‌خواهد تا اعتماد به نفس پیدا کند. الان شما ببینید به حردانی فرصت بازی دادند و خیلی خوب بازی کرد. اگر به جوان‌ها بازی دهند هم اعتماد به نفس‌شان بالا می‌رود و هم انگیزه برای سایر جوانان می‌شود. جلوی قرقیزستان ۲، ۳ تا جوان را بازی دادند اما در بازی مهم همه کنار می‌روند و این به نظر من جوانگرایی نیست‌.البته حالا یک بخش آن طبیعی است که باید صعود را مسجل کنند که این اتفاق به راحتی رخ می‌دهد. چون با سهمیه بالای آسیا به راحتی به جام جهانی می‌رویم اما ما همیشه در ورزش‌مان اولویت با بردن است. هیچ کس نیست که خودش را فدای آینده کند و همه تا هستند به فکر نتیجه هستند تا بقای خودشان را بیشتر کنند. ما در جام ملت‌ها این فرصت را از دست دادیم و حالا هم صعودمان که قطعی شود دیگر مجبور هستند از جوانان بیشتر استفاده کنند‌. ما برای اینکه حیا کن رها کن را نشنویم باید ببریم و همین باعث شده آینده‌نگری نداشته باشیم و هنوز دلخوش به بازیکنان با سن بالا هستیم!

‌قلعه‌نویی منتقدانش را سهم‌خواه معرفی کرده است! نگران این نیستید که به شما هم سهم‌خواه بگویند؟

من فوتبالم را بازی کردم و مربیگری‌ام را هم کردم حالا دنبال چه چیزی می‌توانم باشم؟ جز این است که دلم برای فوتبال مملکتم می‌سوزد و دوست دارم ‌مثل تمام مردم کشورم پس از چند دوره صعود به جام جهانی این‌بار یک مرحله بالاتر صعود کنیم؟ با توجه به این همه پولی که در فوتبال ما هزینه می‌شود این انتظار زیادی نیست. در کشور ما کسی پذیرای انتقاد نیست و ما انتقاد را به چشم دشمنی نگاه می‌کنیم‌. الان امارات خیلی خوب فوتبال بازی می‌کند و اگر ما فوتبال‌مان را درست نکنیم به امارات هم می‌بازیم ‌چون آنها مسیر درستی را انتخاب کردند. مربی تیم ملی بنشیند منصفانه به انتقادات نگاه کند و اگر انتقادات به او کمکی می‌کند سعی کند آن اشکالات را برطرف کند تا هم بقای خودش بیشتر شود و هم لذت مردم از فوتبال بیشتر. اینکه ما همه را دشمن حساب کنیم اصلا منطقی نیست.

‌صحبت پایانی؟

آرزو می‌کنم فوتبال ما بشود در حد پول‌هایی که در آن رد و بدل می‌شود. با این بودجه‌ها و قراردادهای سنگین انتظارمان این است فوتبال ما هم در این حد باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها